Gå til innhold

Fisk til middag - ny vri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag er det tirsdag, og det betyr fisk til middag hjemme hos oss.

Vi er alle veldig glad i ovnsbakt fisk, både laks (marinert som naturell) og hvit fisk, så det blir endel av det.

Men så var det dette med litt variasjon, da.

Har du en enkel og god måte å tilberede fisk på? Gi meg noen tips om gode fiskemiddager, så er jeg deg evig takknemlig!

mil1365380270
Skrevet

To skikkelig enkle:

Torsk med bernaise i form.

Flyndrefileter med hvitløk, timian og sitrronskiver, også i form.

Skrevet

To skikkelig enkle:

Torsk med bernaise i form.

Flyndrefileter med hvitløk, timian og sitrronskiver, også i form.

Bernaise er litt uaktuelt da mor i huset forsøker å redusere kalori-inntaket for tiden (og med det blir det også sunn mat for resten av familien!).

Men den flyndreforma hørtes jo spennende ut. Alt oppi ildfast form og så inn i ovnen? Hva serverer du helst til?

fuji1365380447
Skrevet

I vår familie så er dette sommerfiskeretten over alle:

"Syltet" makrell

En kg makrell (ikke renset)

En liter vann

1 ss salt

1 ss edikk

12 pepperkorn

1 laubærblad

Rundrens makrellen. (Dvs. skjær av hodet, dra ut innmaten ovenifra). Skjær fisken i 2 cm tykke skiver. Etter-rens evt blodrand som kommer til syne.

Kok opp vann og krydder, legg i fiskehoder og haler og kok i 5 min. Ta vekk skummet og legg i makrellen. La trekke i 10-12 min.

Legg fisken over i en bolle og la den avkjøle seg. Sil kryddervannet, og la det avkjøles ved siden. Når både fisken og kraften er avkjølt så heller du kraften over igjen, og slik servers fisken.

Server med nypotet og evt nykål eller grønn salat. Gjerne med pepperrot-krem:

1 beger rømme

50 g revet pepperrot

2 ss kapers

2 ts eddik

2 ts sukker

Dette er den perfekte sommermiddag, med ferske råvarer. Det beste er å koke fisken på morgenen, og la den stå å avkjøle seg uttover dagen. Hvis du skal lage den dagen før, så må fisken og kraften inn i kjøleskapet over natten.

NAM-NAM

fuji1365380447
Skrevet

I vår familie så er dette sommerfiskeretten over alle:

"Syltet" makrell

En kg makrell (ikke renset)

En liter vann

1 ss salt

1 ss edikk

12 pepperkorn

1 laubærblad

Rundrens makrellen. (Dvs. skjær av hodet, dra ut innmaten ovenifra). Skjær fisken i 2 cm tykke skiver. Etter-rens evt blodrand som kommer til syne.

Kok opp vann og krydder, legg i fiskehoder og haler og kok i 5 min. Ta vekk skummet og legg i makrellen. La trekke i 10-12 min.

Legg fisken over i en bolle og la den avkjøle seg. Sil kryddervannet, og la det avkjøles ved siden. Når både fisken og kraften er avkjølt så heller du kraften over igjen, og slik servers fisken.

Server med nypotet og evt nykål eller grønn salat. Gjerne med pepperrot-krem:

1 beger rømme

50 g revet pepperrot

2 ss kapers

2 ts eddik

2 ts sukker

Dette er den perfekte sommermiddag, med ferske råvarer. Det beste er å koke fisken på morgenen, og la den stå å avkjøle seg uttover dagen. Hvis du skal lage den dagen før, så må fisken og kraften inn i kjøleskapet over natten.

NAM-NAM

Hvis du er litt ekstra kaloribevisst, kan du selvsagt bytte ut rømmen med kesam...

mil1365380270
Skrevet

Bernaise er litt uaktuelt da mor i huset forsøker å redusere kalori-inntaket for tiden (og med det blir det også sunn mat for resten av familien!).

Men den flyndreforma hørtes jo spennende ut. Alt oppi ildfast form og så inn i ovnen? Hva serverer du helst til?

Glemte å si at du heller litt olivenolje over, bare for å smøre.

Grønn salat, poteter, ris, kokte gulrøtter, brød, alt som ikke kræsjer med timian og sitron passer til :-)

Gjest ikke meg i åpent forum
Skrevet

heisann

Hva med en fiskesuppe helt fra bunnen av!!! DEilig og sunt!!!

masse oppskrifter på internet..

Skrevet

berais kan da fint lages uten smør i :)

Skrevet

Lær meg!

*ler* - (du bare kutter ut smøret) - det blir akkurat like godt! .) bruk gjerne skummet melk i.

Gjest Kjempegodt og enkelt!!
Skrevet

Torskebiter vendt i mel og krydder som stekes i stekepanna. Tilbehør: poteter, råkost og hjemmelaget remulade bestående av rømme, majones, agurkmix, en dæsj med sukker, salt og pepper!!!

Skrevet

Torskebiter vendt i mel og krydder som stekes i stekepanna. Tilbehør: poteter, råkost og hjemmelaget remulade bestående av rømme, majones, agurkmix, en dæsj med sukker, salt og pepper!!!

Jammen - når jeg steker fisk i panna, så blir det til slutt bare plukkfisk! Hvordan få fisken til å holde seg i store biter, og ikke ramle fra hverandre?

Skrevet

*ler* - (du bare kutter ut smøret) - det blir akkurat like godt! .) bruk gjerne skummet melk i.

Hm... Seriøst? Blir det noe godt, da?

Gjest Kjempegodt og enkelt!!
Skrevet

Jammen - når jeg steker fisk i panna, så blir det til slutt bare plukkfisk! Hvordan få fisken til å holde seg i store biter, og ikke ramle fra hverandre?

Hmm...har ikke opplevd det jeg. Ikke bruk for mye fett og for høy varme. Og la de hvile litt i kjøleskapet etter at du har rullet de i mel og krydder. Du kan også dyppe fileten i egg før du ruller dem i mel og krydder - kan hende det virker som et "festemiddel". Jeg bruker ikke egg.

Skrevet

Hmm...har ikke opplevd det jeg. Ikke bruk for mye fett og for høy varme. Og la de hvile litt i kjøleskapet etter at du har rullet de i mel og krydder. Du kan også dyppe fileten i egg før du ruller dem i mel og krydder - kan hende det virker som et "festemiddel". Jeg bruker ikke egg.

OK, kanskje det har noe å gjøre med varmen, ja.

Dette må prøves en gang, tusen takk!

Skrevet

Hm... Seriøst? Blir det noe godt, da?

Ja, sier jeg jo! hehe

Skrevet

Ja, sier jeg jo! hehe

OK, har jo skjønt at du har peiling på mat, da, så jeg får tro deg på ditt ord!

Dette må prøves en dag, tusen takk!

Skrevet

OK, har jo skjønt at du har peiling på mat, da, så jeg får tro deg på ditt ord!

Dette må prøves en dag, tusen takk!

Bare hyggelig - jeg lærte det på Grethe Roede-kurs for maaaaange kilo siden .)

Skrevet

Lær meg!

Det finnes bearnesaus lett toro poser

veldig lett og sunn.

hare1365380455
Skrevet

Fiskestykker i folie sammen med potetbiter, gulerotbiter og løk (i små biter). Ha i ovnen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...