Gjest Mom33 Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 I dag er det tirsdag, og det betyr fisk til middag hjemme hos oss. Vi er alle veldig glad i ovnsbakt fisk, både laks (marinert som naturell) og hvit fisk, så det blir endel av det. Men så var det dette med litt variasjon, da. Har du en enkel og god måte å tilberede fisk på? Gi meg noen tips om gode fiskemiddager, så er jeg deg evig takknemlig! 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 To skikkelig enkle: Torsk med bernaise i form. Flyndrefileter med hvitløk, timian og sitrronskiver, også i form. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 To skikkelig enkle: Torsk med bernaise i form. Flyndrefileter med hvitløk, timian og sitrronskiver, også i form. Bernaise er litt uaktuelt da mor i huset forsøker å redusere kalori-inntaket for tiden (og med det blir det også sunn mat for resten av familien!). Men den flyndreforma hørtes jo spennende ut. Alt oppi ildfast form og så inn i ovnen? Hva serverer du helst til? 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 I vår familie så er dette sommerfiskeretten over alle: "Syltet" makrell En kg makrell (ikke renset) En liter vann 1 ss salt 1 ss edikk 12 pepperkorn 1 laubærblad Rundrens makrellen. (Dvs. skjær av hodet, dra ut innmaten ovenifra). Skjær fisken i 2 cm tykke skiver. Etter-rens evt blodrand som kommer til syne. Kok opp vann og krydder, legg i fiskehoder og haler og kok i 5 min. Ta vekk skummet og legg i makrellen. La trekke i 10-12 min. Legg fisken over i en bolle og la den avkjøle seg. Sil kryddervannet, og la det avkjøles ved siden. Når både fisken og kraften er avkjølt så heller du kraften over igjen, og slik servers fisken. Server med nypotet og evt nykål eller grønn salat. Gjerne med pepperrot-krem: 1 beger rømme 50 g revet pepperrot 2 ss kapers 2 ts eddik 2 ts sukker Dette er den perfekte sommermiddag, med ferske råvarer. Det beste er å koke fisken på morgenen, og la den stå å avkjøle seg uttover dagen. Hvis du skal lage den dagen før, så må fisken og kraften inn i kjøleskapet over natten. NAM-NAM 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 I vår familie så er dette sommerfiskeretten over alle: "Syltet" makrell En kg makrell (ikke renset) En liter vann 1 ss salt 1 ss edikk 12 pepperkorn 1 laubærblad Rundrens makrellen. (Dvs. skjær av hodet, dra ut innmaten ovenifra). Skjær fisken i 2 cm tykke skiver. Etter-rens evt blodrand som kommer til syne. Kok opp vann og krydder, legg i fiskehoder og haler og kok i 5 min. Ta vekk skummet og legg i makrellen. La trekke i 10-12 min. Legg fisken over i en bolle og la den avkjøle seg. Sil kryddervannet, og la det avkjøles ved siden. Når både fisken og kraften er avkjølt så heller du kraften over igjen, og slik servers fisken. Server med nypotet og evt nykål eller grønn salat. Gjerne med pepperrot-krem: 1 beger rømme 50 g revet pepperrot 2 ss kapers 2 ts eddik 2 ts sukker Dette er den perfekte sommermiddag, med ferske råvarer. Det beste er å koke fisken på morgenen, og la den stå å avkjøle seg uttover dagen. Hvis du skal lage den dagen før, så må fisken og kraften inn i kjøleskapet over natten. NAM-NAM Hvis du er litt ekstra kaloribevisst, kan du selvsagt bytte ut rømmen med kesam... 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Bernaise er litt uaktuelt da mor i huset forsøker å redusere kalori-inntaket for tiden (og med det blir det også sunn mat for resten av familien!). Men den flyndreforma hørtes jo spennende ut. Alt oppi ildfast form og så inn i ovnen? Hva serverer du helst til? Glemte å si at du heller litt olivenolje over, bare for å smøre. Grønn salat, poteter, ris, kokte gulrøtter, brød, alt som ikke kræsjer med timian og sitron passer til :-) 0 Siter
Gjest ikke meg i åpent forum Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 heisann Hva med en fiskesuppe helt fra bunnen av!!! DEilig og sunt!!! masse oppskrifter på internet.. 0 Siter
flisa Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Bernaise er litt uaktuelt da mor i huset forsøker å redusere kalori-inntaket for tiden (og med det blir det også sunn mat for resten av familien!). Men den flyndreforma hørtes jo spennende ut. Alt oppi ildfast form og så inn i ovnen? Hva serverer du helst til? berais kan da fint lages uten smør i 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 berais kan da fint lages uten smør i Lær meg! 0 Siter
flisa Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Lær meg! *ler* - (du bare kutter ut smøret) - det blir akkurat like godt! .) bruk gjerne skummet melk i. 0 Siter
Gjest Kjempegodt og enkelt!! Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Torskebiter vendt i mel og krydder som stekes i stekepanna. Tilbehør: poteter, råkost og hjemmelaget remulade bestående av rømme, majones, agurkmix, en dæsj med sukker, salt og pepper!!! 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Torskebiter vendt i mel og krydder som stekes i stekepanna. Tilbehør: poteter, råkost og hjemmelaget remulade bestående av rømme, majones, agurkmix, en dæsj med sukker, salt og pepper!!! Jammen - når jeg steker fisk i panna, så blir det til slutt bare plukkfisk! Hvordan få fisken til å holde seg i store biter, og ikke ramle fra hverandre? 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 *ler* - (du bare kutter ut smøret) - det blir akkurat like godt! .) bruk gjerne skummet melk i. Hm... Seriøst? Blir det noe godt, da? 0 Siter
Gjest Kjempegodt og enkelt!! Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Jammen - når jeg steker fisk i panna, så blir det til slutt bare plukkfisk! Hvordan få fisken til å holde seg i store biter, og ikke ramle fra hverandre? Hmm...har ikke opplevd det jeg. Ikke bruk for mye fett og for høy varme. Og la de hvile litt i kjøleskapet etter at du har rullet de i mel og krydder. Du kan også dyppe fileten i egg før du ruller dem i mel og krydder - kan hende det virker som et "festemiddel". Jeg bruker ikke egg. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Hmm...har ikke opplevd det jeg. Ikke bruk for mye fett og for høy varme. Og la de hvile litt i kjøleskapet etter at du har rullet de i mel og krydder. Du kan også dyppe fileten i egg før du ruller dem i mel og krydder - kan hende det virker som et "festemiddel". Jeg bruker ikke egg. OK, kanskje det har noe å gjøre med varmen, ja. Dette må prøves en gang, tusen takk! 0 Siter
flisa Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Hm... Seriøst? Blir det noe godt, da? Ja, sier jeg jo! hehe 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Ja, sier jeg jo! hehe OK, har jo skjønt at du har peiling på mat, da, så jeg får tro deg på ditt ord! Dette må prøves en dag, tusen takk! 0 Siter
flisa Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 OK, har jo skjønt at du har peiling på mat, da, så jeg får tro deg på ditt ord! Dette må prøves en dag, tusen takk! Bare hyggelig - jeg lærte det på Grethe Roede-kurs for maaaaange kilo siden .) 0 Siter
astridny Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Lær meg! Det finnes bearnesaus lett toro poser veldig lett og sunn. 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Fiskestykker i folie sammen med potetbiter, gulerotbiter og løk (i små biter). Ha i ovnen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.