Gå til innhold

Ville dere tatt i mot antibiotika fra en venn hvis dere hadde halsvondt?

Anbefalte innlegg

Gjest Tirana
Skrevet

en veninne er alltid rask med å tilby meg noe av sine medisiner hvis jeg sier at jeg har hodepine vondt i halsen etc. "Du kan jo bare prøve litt av denne antibiotikaen og se om det går over"

Selv er jeg skeptisk til å ta antibiotika og andre piller som man får resept fra legen, fra andre enn en legen. Hadde vel ikke vært så kult å måtte si at jeg hadde gått på antibiotika uten at legen hadde skrevet det ut i tilfelle det skulel være helt feil medisin for meg

Tar dere imot antibiotika eller (reseptbelagte) piller fra andre?

mil1365380270
Skrevet

Ikke antibiotika hvis jeg ikke var helt sikker på hva jeg hadde, og hvilken antibiotika jeg skulle bruke for det. Det er når man holder på med feil eller unødig bruk, vi får resistente bakterier. Fritt for å ikke være den kroppen som dyrker frem det!

Gjest Ramina
Skrevet

Antibiotika skal selvsakt ikke tas imot fra andre.

Ikke minst fordi en bør få og ta en hel kur.

Å slutte med antibiotika for tidlig, eller å spise litt, kan gjøre viruset resistent mot middelet.

Så slikt og annet bør fås av lege, og følges kuren ut.

Smertestillende mm. kan være farlig på bakgrunn av sykdomshistorie, allergier ol. så det er også farlig å ta om en ikke er helt sikker på at det tåles.

Så som en generell regel så bør man nok ikke ta imot medisiner fra andre.

Sett bort fra tilfeller av litt astmamedisin om en selv har glemt, en paracet om det er hva man vanligvis tar osv.

Ørkenvandreren
Skrevet

Nei.

Venninnen din er et godt eksempel på at problemet med multiresistente bakterier kommer til å bli større og større....

Gjest Shira12
Skrevet

Nei det tar jeg ikke i mot.

Tar ikke noe som er reseptbelagt uten i samråd med legen.

Skrevet

Niks. Smertestillende kanskje, men ikke antibiotika nei.

Før jeg tok mandlene hadde jeg såpass med problemer at jeg måtte ha ekstra kraftige kurer fra legen for å ta knekken på basiluskene også, så det hadde uansett ikke hjulpet med "litt antibiotika" på meg.

Gjest Persille
Skrevet

Reseptbelagte smertestillende som Pinex forte hadde jeg ikke hatt problemer med å ta i mot, men antibiotika hadde jeg ikke brukt, ikke fra familiemedlemmer i husstanden heller.

Skrevet

Nei absolutt ikke antibiotika!!! Det er ikke lurt å ta det om du ikke må, og det er ikke sikkert at de du får fra venninda di er for akkurat de bakteriene du har.

Skrevet

Selvfølgelig ikke. Jeg fatter ikke at noen hverken kan vurdere å ta i mot eller å gi bort. Det er heller ikke lov å gi reseptbelagte medisiner til andre.

"..................................."

Skrevet

Det har hendt med antibiotika hvis vedkommende har nok piller å gi meg til at jeg får en full kur.

Alltid ett styr å komme seg til lege. Til info er jeg utdannet apotektekninker og vet hva jeg tar.

Skrevet

Nei!

Det er rett og slett å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Det er ikke sikkert den antibiotikaen virker spesifikt mot de bakteriene du har, og da er man like langt. Dessuten kan ukritisk bruk av antibiotika føre til resistente bakterier, og det er et rent helvete å bli kvitt!

Gjest Nei det gjør jeg ikke.
Skrevet

Nope! Det er ikke slik man skal bruke medisiner.

Det er viktig at man f.eks. tar en hel kur, ikke bare et par tabletter. Da kan infeksjonen raskt komme tilbake igjen og bli verre.

Skrevet

Å låne andres foreskrevne antibiotika er meningsløst.

Poenget med antibiotika er jo at det er en kur.

Det virker oftest slik at det hindrer bakterienes celledeling, det dreper ikke bakteriene direkte. Dessuten er alltid en del av bakteriene i en hvilefase, det er ikke alle som "blomstrer" samtidig, for å si det slik.

Derfor er kurene av en viss varighet, alt etter hva slags bakterier det dreier seg om.

Det folk oftest blir "ufarlig" syke av er virusinfeksjoner, og mot det virker ikke antibiotika uansett.

Skrevet

Nei, her i gården tar vi antibiotika kun nummeret før døden.

bugge -jenta
Skrevet

Å ta antibiotika gjøres som en hel kur, med andre ord må du fortelle venninnen din at hun skal alltid gå hele kuren ut, selv om symptomene kommer seg før kuren er avsluttet.

Ellers kan jeg ta et eksempel; min venninne har ikke flere sovetabletter igjen og ringer og spør om hun kan låne et par av meg til hun kommer seg til legen. Hun har gått på disse tablettene før en gang, er ikke misbruker av dem, og du vet alt dette. Imidlertid har hun hatt kyssesyken nylig, og det er grunnen til at hun nå trenger en god natts søvn.

Jeg slår opp i felleskatalog, om mononukleose, og ser at hun ikke skal ha slike medisiner (pga. leveren). Oj, det har min venninne ikke tenkt på. Eller visst.

Med andre ord, selv medisiner vedkommende har gått på kan være skadelige for henne av grunner hverken du eller venninna di vet om.

Så man skal være ytterst forsiktig.

Vh bugge

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...