Gjest de er så rastløse! Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Hvor lenge før man kan slippe katten ut på nytt sted etter at man har flyttet? 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Det sies et par uker. Vi ventet 3 dager tror jeg, da holdt både katta og vi på å gå på veggen! Gikk bra det. 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Vanskelig å si. Våre katter er med på ferie til både besteforeldre på den ene og andre kanten av landet, venner har passet dem, og de har blitt sluppet ut fra første dag. Har gått helt greit. En ukastrert hannkatt og ei usterilisert hokatte. ( som sannsynligvis steriliseres ganske snart) Så personlig har vi hatt gode er faringer med å slippe dem ut. Men så skal det sies at våre katter altid har holdt seg nær hjemmet og aldri har vært borte mer enn ei natt. Er med dem ut i hagen den første gangen, og viser dem hvor de skal ta kontakt for å komme inn. Før eller siden må du jo slippe kattene ut. En risiko, men slik er det. Lykke til og håper det går bra. Skriv navneskilt på dem om ikke annet for de første par ukene. Vh bugge. 0 Siter
Prozak Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Vanskelig å si. Våre katter er med på ferie til både besteforeldre på den ene og andre kanten av landet, venner har passet dem, og de har blitt sluppet ut fra første dag. Har gått helt greit. En ukastrert hannkatt og ei usterilisert hokatte. ( som sannsynligvis steriliseres ganske snart) Så personlig har vi hatt gode er faringer med å slippe dem ut. Men så skal det sies at våre katter altid har holdt seg nær hjemmet og aldri har vært borte mer enn ei natt. Er med dem ut i hagen den første gangen, og viser dem hvor de skal ta kontakt for å komme inn. Før eller siden må du jo slippe kattene ut. En risiko, men slik er det. Lykke til og håper det går bra. Skriv navneskilt på dem om ikke annet for de første par ukene. Vh bugge. Man snakker vel for døve ører hos deg, regner jeg med, når man sier at det er uansvarlig å ha en ukastrert hannkatt løpende ute? "......................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 4 uker er utgangspunktet. Da er man rimelig sikker på at katten har rukket å gjøre seg kjent med og knytte seg til huset. "....................................." 0 Siter
Gjest de er så rastløse! Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 4 uker er utgangspunktet. Da er man rimelig sikker på at katten har rukket å gjøre seg kjent med og knytte seg til huset. "....................................." *stønn* Det var dårlig nytt, det! Men for meg ser det ut til at de har rukket å føle seg hjemme i det nye huset etter det som snart er en uke... Tør jeg? 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Når jeg flyttet mine så hadde jeg dem i kattekasser. Jeg satte frem mat og vann og lukket opp burene etter få minutter. Alle kattene - 3 - gjemte seg noen sekunder under ved huset før de kom listende ut, og sekundet etter det spolte de rundt som gale, raste opp i trær og ned igjen. Var faktisk veldig rørende og artig å se. Men det var sikkert toppers å havne i skogen for dem også Alle tre kattene holdt seg hjemme hele tiden. To av dem døde etterhvert og nummer tre flyttet jeg fem hundre meter til et annet hus på fanget i bilen og hun tråkker gården her ennå Så hvor lenge det er anbefalt vet jeg ikke, men at det kan gå bra fort er jo dette et bevis på. Men man bør vel se ann kattenes personlighet og stedet de er kommet til kanskje 0 Siter
Gjest de er så rastløse! Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Det sies et par uker. Vi ventet 3 dager tror jeg, da holdt både katta og vi på å gå på veggen! Gikk bra det. Kanskje jeg snart kan våge meg til å slippe dem ut, jeg og? Det har bare gått en bitteliten uke.. 0 Siter
Prozak Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 *stønn* Det var dårlig nytt, det! Men for meg ser det ut til at de har rukket å føle seg hjemme i det nye huset etter det som snart er en uke... Tør jeg? Det kan selvfølgelig hende at de er "klare" allerede nå, men jeg ville ihvertfall ventet en uke til. "..................................." 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Man snakker vel for døve ører hos deg, regner jeg med, når man sier at det er uansvarlig å ha en ukastrert hannkatt løpende ute? "......................................" Ja du møter døve ører her. Ikke har den hatt ei skramme på kroppen noen gang, og den går og tusler sammen med både kastrerte og andre ukastrerte katter i nabolaget. Hvis folk ikke vil ha kattunger mer får de sterilisere hokattene sine. Det kommer vi til å gjøre nå, og ikke forventer vi at alle rundt skal kastrere hannkattene sine for at hun ikke skal bli drektig. Ikke så lenge de ikke slåss så blodet flyter og katteaids utvikler seg og jevnlige besøk hos dyrlegen blir resultatet. Hadde katten vår vært slik hadde vi kastrert den. Er det helt svart/hvitt hos deg? Finnes det ikke rom for å se et tilfelle nærmere etter i sømmene før en tar avgjørelser? Vår katt er stor/ikke feit og dorsk/rolig. Kan ikke se at det skulle være spesielt bra for den å bli større og dorskere, noe mange har sagt til meg at kattene gjerne blir etter kastrering. Mener du at det er en fast regel at absolutt alle hannkatter skal bli kastrerte? Og er det bare rasekatter/innekatter som eventuelt skal drive med kontrollert avl? Og hvorfor 4 uker? Jeg bare lurer. Blir kattene mer kjent med stt uteområde ved å være inne i en måned. Hva er vitsen? Har du en god forklaring er jeg lutter øre. 0 Siter
Prozak Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Ja du møter døve ører her. Ikke har den hatt ei skramme på kroppen noen gang, og den går og tusler sammen med både kastrerte og andre ukastrerte katter i nabolaget. Hvis folk ikke vil ha kattunger mer får de sterilisere hokattene sine. Det kommer vi til å gjøre nå, og ikke forventer vi at alle rundt skal kastrere hannkattene sine for at hun ikke skal bli drektig. Ikke så lenge de ikke slåss så blodet flyter og katteaids utvikler seg og jevnlige besøk hos dyrlegen blir resultatet. Hadde katten vår vært slik hadde vi kastrert den. Er det helt svart/hvitt hos deg? Finnes det ikke rom for å se et tilfelle nærmere etter i sømmene før en tar avgjørelser? Vår katt er stor/ikke feit og dorsk/rolig. Kan ikke se at det skulle være spesielt bra for den å bli større og dorskere, noe mange har sagt til meg at kattene gjerne blir etter kastrering. Mener du at det er en fast regel at absolutt alle hannkatter skal bli kastrerte? Og er det bare rasekatter/innekatter som eventuelt skal drive med kontrollert avl? Og hvorfor 4 uker? Jeg bare lurer. Blir kattene mer kjent med stt uteområde ved å være inne i en måned. Hva er vitsen? Har du en god forklaring er jeg lutter øre. Hvis du rett og slett ikke fatter at utekatter bør kastereres eller gå på piller, uavhengig av kjønn, så er det ingenting jeg kan si som trenger inn i skallen din. "Folk får kastrere hunkattene sine"? Det er som å si at kvinnfolk får ta ansvar for prevensjon. Er du klar over hvor mye enklere inngrep det er å kastrere en hannkatt enn en hunnkatt? Begge bør kastreres, men det du gjør er å si at hvis andre ikke kastrerer hunnkattene sine så er det deres egen feil at din ukastrerte hannkatt setter kattunger på dem. Det er så dumt at ingen oppegående individer kan komme med slike utsagn. I tillegg har man alltid en mulighet for at hunnkatter som bruker p-piller kaster dem opp, og dermed blir fertile. Det beste i ditt tilfelle ville vært om du og/eller noen i familien din ble allergiske og måtte kvitte dere med kattene. Slike som deg er direkte medvirkende til den bruk-og-kast mentaliten som opprettholdes fordi det kryr av uønskede katter. Men jeg skjønner ikke at jeg gidder å påpeke det - det er åpenbart at det mangler noe seriøst iom. at du rett og slett ikke evner å se ting. 4 uker eller ikke gidder jeg ikke diskutere med en person som ikke har peiling i det hele tatt. Det er en sikkerhetsmargin, akkurat som at katter ikke skal tas fra moren før de er 12 uker. Skjønner du? Ikke det, nei - hvordan kunne jeg gjette det? *rister på hodet* ".................................." 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Ja du møter døve ører her. Ikke har den hatt ei skramme på kroppen noen gang, og den går og tusler sammen med både kastrerte og andre ukastrerte katter i nabolaget. Hvis folk ikke vil ha kattunger mer får de sterilisere hokattene sine. Det kommer vi til å gjøre nå, og ikke forventer vi at alle rundt skal kastrere hannkattene sine for at hun ikke skal bli drektig. Ikke så lenge de ikke slåss så blodet flyter og katteaids utvikler seg og jevnlige besøk hos dyrlegen blir resultatet. Hadde katten vår vært slik hadde vi kastrert den. Er det helt svart/hvitt hos deg? Finnes det ikke rom for å se et tilfelle nærmere etter i sømmene før en tar avgjørelser? Vår katt er stor/ikke feit og dorsk/rolig. Kan ikke se at det skulle være spesielt bra for den å bli større og dorskere, noe mange har sagt til meg at kattene gjerne blir etter kastrering. Mener du at det er en fast regel at absolutt alle hannkatter skal bli kastrerte? Og er det bare rasekatter/innekatter som eventuelt skal drive med kontrollert avl? Og hvorfor 4 uker? Jeg bare lurer. Blir kattene mer kjent med stt uteområde ved å være inne i en måned. Hva er vitsen? Har du en god forklaring er jeg lutter øre. Vet du at du er en sånn nabo som jeg hatet da jeg bodde i enebolig! Vår hunnkatt var kastrert (de steriliseres ikke bare, men kastreres de også!), men det bryr ikke hannkattene seg nevneverdig om skjønner du! De ukastrerte av dem pisser ned alt de komme over hos hunnkattens hus alikevel - det være seg inngangsdør, verandamøbler, lekestuer, sykler eller barnevogner! I perioder stinket det som pesten i yttergangen vår etter at hannkattene hadde markert på utsiden av døra! Heldigvis kastrerte naboen vår katten sin med en gang da jeg forsiktig spurte dem om de hadde tenkt å gjøre det og forklarte problemet med nedpisset barnevogn. 0 Siter
Freya Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Hadde vel min katt inne en måneds tid før han fikk gå ut, da var jeg ute sammen med ham til han følte seg trygg. 0 Siter
Freya Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Vet du at du er en sånn nabo som jeg hatet da jeg bodde i enebolig! Vår hunnkatt var kastrert (de steriliseres ikke bare, men kastreres de også!), men det bryr ikke hannkattene seg nevneverdig om skjønner du! De ukastrerte av dem pisser ned alt de komme over hos hunnkattens hus alikevel - det være seg inngangsdør, verandamøbler, lekestuer, sykler eller barnevogner! I perioder stinket det som pesten i yttergangen vår etter at hannkattene hadde markert på utsiden av døra! Heldigvis kastrerte naboen vår katten sin med en gang da jeg forsiktig spurte dem om de hadde tenkt å gjøre det og forklarte problemet med nedpisset barnevogn. *applauderer* 0 Siter
Gemini Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Ja du møter døve ører her. Ikke har den hatt ei skramme på kroppen noen gang, og den går og tusler sammen med både kastrerte og andre ukastrerte katter i nabolaget. Hvis folk ikke vil ha kattunger mer får de sterilisere hokattene sine. Det kommer vi til å gjøre nå, og ikke forventer vi at alle rundt skal kastrere hannkattene sine for at hun ikke skal bli drektig. Ikke så lenge de ikke slåss så blodet flyter og katteaids utvikler seg og jevnlige besøk hos dyrlegen blir resultatet. Hadde katten vår vært slik hadde vi kastrert den. Er det helt svart/hvitt hos deg? Finnes det ikke rom for å se et tilfelle nærmere etter i sømmene før en tar avgjørelser? Vår katt er stor/ikke feit og dorsk/rolig. Kan ikke se at det skulle være spesielt bra for den å bli større og dorskere, noe mange har sagt til meg at kattene gjerne blir etter kastrering. Mener du at det er en fast regel at absolutt alle hannkatter skal bli kastrerte? Og er det bare rasekatter/innekatter som eventuelt skal drive med kontrollert avl? Og hvorfor 4 uker? Jeg bare lurer. Blir kattene mer kjent med stt uteområde ved å være inne i en måned. Hva er vitsen? Har du en god forklaring er jeg lutter øre. Les & lær: http://www.birmanett.no/hverdagspleie/fakta_kastrering.html 0 Siter
Gjest togli Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Vi fikk to 12 uker gamle kattunger for en uke siden. Siden søndag (da hadde de vært her i seks dager) har de vært ute sammen med oss. Vi bor landlig til og kattene har holdt seg rundt huset hele tiden. Terrassedøra har stått oppe slik at de har kunnet gå ut og inn som de ville. Dette har gått kjempefint og kattene har storkost seg:-) Du kan kanskje slippe dem ut når du er tilstede og har dem underoppsikt. Da ser du hvordan de reagerer på å være utendørs på et nytt sted. Jeg tror nok vi drøyer det til kattene er omlag seks mnd før de får være utendørs på natta. 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Ja du møter døve ører her. Ikke har den hatt ei skramme på kroppen noen gang, og den går og tusler sammen med både kastrerte og andre ukastrerte katter i nabolaget. Hvis folk ikke vil ha kattunger mer får de sterilisere hokattene sine. Det kommer vi til å gjøre nå, og ikke forventer vi at alle rundt skal kastrere hannkattene sine for at hun ikke skal bli drektig. Ikke så lenge de ikke slåss så blodet flyter og katteaids utvikler seg og jevnlige besøk hos dyrlegen blir resultatet. Hadde katten vår vært slik hadde vi kastrert den. Er det helt svart/hvitt hos deg? Finnes det ikke rom for å se et tilfelle nærmere etter i sømmene før en tar avgjørelser? Vår katt er stor/ikke feit og dorsk/rolig. Kan ikke se at det skulle være spesielt bra for den å bli større og dorskere, noe mange har sagt til meg at kattene gjerne blir etter kastrering. Mener du at det er en fast regel at absolutt alle hannkatter skal bli kastrerte? Og er det bare rasekatter/innekatter som eventuelt skal drive med kontrollert avl? Og hvorfor 4 uker? Jeg bare lurer. Blir kattene mer kjent med stt uteområde ved å være inne i en måned. Hva er vitsen? Har du en god forklaring er jeg lutter øre. I tillegg til at ukastrerte hannkatter pisser ned andre eiendom etter noter så irriterer de også. Jeg har ikke tall på hvor mange sko / leker / tilfeldige gjenstander jeg har kastet etter frekke hannpuser! Og hvor mange liter vann jeg har sendt etter dem aner jeg ikke - av og til traff jeg også! Jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for det, jeg skadet aldri en katt, bare jaget den vekk. Og det er katteeierens skyld som ikke tar ansvar for dyret sitt ved å kastrere det. Men du synes kanskje det er helt greit at katta di plager naboene? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 I tillegg til at ukastrerte hannkatter pisser ned andre eiendom etter noter så irriterer de også. Jeg har ikke tall på hvor mange sko / leker / tilfeldige gjenstander jeg har kastet etter frekke hannpuser! Og hvor mange liter vann jeg har sendt etter dem aner jeg ikke - av og til traff jeg også! Jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for det, jeg skadet aldri en katt, bare jaget den vekk. Og det er katteeierens skyld som ikke tar ansvar for dyret sitt ved å kastrere det. Men du synes kanskje det er helt greit at katta di plager naboene? Du burde heller kasta vann på katteierne ;-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Du burde heller kasta vann på katteierne ;-) Vel, nå var det heller sjelden at katteeierne satt utenfor soveromsvinduet mitt kl. 4 om morran og hylte... ;o) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Vel, nå var det heller sjelden at katteeierne satt utenfor soveromsvinduet mitt kl. 4 om morran og hylte... ;o) Da så ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.