Gå til innhold

Hvor mange ex-sexpartnere er vanlig?

Anbefalte innlegg

Forhold og expartnere - Har jeg vokst opp med en illusjon av verden?

-

Kjæresten min og jeg har vært sammen ca fire måneder. Han er fantastisk mot meg, og vi har hatt det veldig flott sammen. Han er oppmerksom, kjærlig og følsom. Slik det ser ut nå, utvikler forholdet seg til å bli veldig seriøst.

Det jeg imidlertid har store problemer med å takle, er at vi har vi så ulik seksuell fortid. Jeg har vært samboer i mange år, og har dermed kun to sexpartnere totalt fra før. Jeg er i midten av tyveårene.

Han har hatt to kjærester, men hver av disse var på kun halvannet år. Resten av hans partnere har vært romanser og andre relativt kortvarige forhold. Da jeg spurte hvor mange han hadde hatt sex med, svarte han at han ikke hadde telt, men at det trolig var ca 15. Han er i slutten av tyveårene. Er dette et vanlig tall?

Jeg synes det er rart at han ikke har telt hvor mange han har ligget med. At terskelen for å ligge med noen er på nivået som dette tallet indikerer, er også uvant for meg. Jeg ønsker ikke å dømme ham, men for å være ærlig har jeg tenkt en del på det da vi har hatt sex i etterkant av denne samtalen. Jeg føler ikke at det vi har sammen er like eksklusivt på en måte.

Jeg er også redd for at denne skjevheten vil forfølge oss, og at hans sammenligningsgrunnlag gjør at forventningene til meg skrus opp. Men, aller mest føler jeg at hans seksuelle fortid fremmedgjør ham for meg. Da vi møttes trodde jeg vi var like på dette punktet. Jeg har i alle fall alltid hatt det synet på sex, at det er noe spesielt som man kun gir til den man er virkelig glad i, og ikke til nesten tilfeldige mennesker man møter.

I noen øyeblikk tar jeg et alvorsord med meg selv, og tenker: Hvis han ble seksuelt aktiv da han var 16, har han vært sammen med litt mer enn en kvinne i året, og det er jo ikke mye i det hele tatt. Jeg vet også at han er en søkende person, som trenger mye kjærlighet og trygghet, og at sexen kanskje lett blir et forsøk på å kjenne seg elsket.

I andre øyeblikk tenker jeg at femten stykker jo er flere enn jeg noensinne har vært forelsket i. Hvordan kan han føle noe helt spesielt med meg, når han gjort det samme med så mange andre? Er 15 seksualpartnere for en voksen mann egentlig et helt vanlig tall? Er det jeg som har vokst opp med et uvanlig syn på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192722-hvor-mange-ex-sexpartnere-er-vanlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Dagens 25-30 årige unge menn kan nok fortelle om utallige sexualpartnere, selv om det langt fra kjennetegner gjennomsnittet. Det du er urolig for er vel om hans sex apetitt vil slå ut negativt i deres forhold, enten ved at han har forventer daglig sex med deg eller at han vil gå bak deg for å ha sex med andre. Den saken ville jeg snakket ganske grundig med ham om.

Klart det gjør inntrykk å høre at en ung mann har hatt 15 seksualpartnere, og han er din kjæreste nå. La ham selv kommentere dette. Si fra til ham at det stresser deg og at du vil ha det ut av hodet.

Hvis han elsker deg og er opptatt av at du skal ha det bra, vil han bidra til at du slipper å gruble på saken og bli nedtrykt av det. Det skaper i hvert fall ikke godt samliv mellom dere.Dette løses ikke ved taushet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...