Gå til innhold

Hva vil det si å koke noe "al dente"?

Anbefalte innlegg

Gjest Al dente
Skrevet

Har ikke peiling på matlaging og her står det at pastaen skal koke "Al dente" i ca 5-6 minutter

hva betyr uttrykket?

Skrevet

Den nøyaktige oversettelsen kan jeg ikke, men pasta kokt 'al dente' er pasta med litt fast kjerne, altså at den ikke er gjennomkokt, men har noe tyggemotstand.

Gjest Moliza
Skrevet

Som favn skriver! Bokstavelig betyr det vel "på tanna" el.l. Altså ~~tyggemotstand~~

Skrevet

Som favn skriver! Bokstavelig betyr det vel "på tanna" el.l. Altså ~~tyggemotstand~~

Aha! Latin og latinutsprungne ord / uttrykk er enkelt når man 'ser' det.

:)

Skrevet

Den nøyaktige oversettelsen kan jeg ikke, men pasta kokt 'al dente' er pasta med litt fast kjerne, altså at den ikke er gjennomkokt, men har noe tyggemotstand.

joda - den er gjenomkokt -men ikke ihjælkokt :)

Skrevet

joda - den er gjenomkokt -men ikke ihjælkokt :)

Flisespikker?

Skrevet

Flisespikker?

jepp - back from ferie eller noe eller? :)

Skrevet

jepp - back from ferie eller noe eller? :)

Ja, det ble 10 dager til sjøs. Jeg skrev visst noen linjer om det til deg et sted her, men posten nå til dags...

Kjempefin tur. Seiling er veldig artig så lenge sjøen er 'snill'. Hodet mitt _vet_ at båten tåler temmelig mange meter høye bølger, men likevel har jeg ikke kommet dit at jeg er komfortabel når de blir 4-5 meter. Vi hadde en etappe med 3-4 og det holdt i grunnen.

Ellers var det bare flott, jeg lærer og lærer. For meg som alltid har vært en unyttig dagdrømmer og med et uforstående forhold til alle praktiske ting, er seiling interessant. Det er praksis hele veien. Alt man kan må omsettes der og da uten tenkning - altså en slags kroppslig viten.

Ok. Det holder.

Forøvrig var det mildt sagt jæ... bra med dusj den åttende dagen, hehe...

Skrevet

Ja, det ble 10 dager til sjøs. Jeg skrev visst noen linjer om det til deg et sted her, men posten nå til dags...

Kjempefin tur. Seiling er veldig artig så lenge sjøen er 'snill'. Hodet mitt _vet_ at båten tåler temmelig mange meter høye bølger, men likevel har jeg ikke kommet dit at jeg er komfortabel når de blir 4-5 meter. Vi hadde en etappe med 3-4 og det holdt i grunnen.

Ellers var det bare flott, jeg lærer og lærer. For meg som alltid har vært en unyttig dagdrømmer og med et uforstående forhold til alle praktiske ting, er seiling interessant. Det er praksis hele veien. Alt man kan må omsettes der og da uten tenkning - altså en slags kroppslig viten.

Ok. Det holder.

Forøvrig var det mildt sagt jæ... bra med dusj den åttende dagen, hehe...

Husker det nå - må ha fortrengt det - jeg er allergisk mot arbeid i båter .)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...