Gjest Al dente Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Har ikke peiling på matlaging og her står det at pastaen skal koke "Al dente" i ca 5-6 minutter hva betyr uttrykket? 0 Siter
favn Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Den nøyaktige oversettelsen kan jeg ikke, men pasta kokt 'al dente' er pasta med litt fast kjerne, altså at den ikke er gjennomkokt, men har noe tyggemotstand. 0 Siter
Gjest Moliza Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Som favn skriver! Bokstavelig betyr det vel "på tanna" el.l. Altså ~~tyggemotstand~~ 0 Siter
favn Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Som favn skriver! Bokstavelig betyr det vel "på tanna" el.l. Altså ~~tyggemotstand~~ Aha! Latin og latinutsprungne ord / uttrykk er enkelt når man 'ser' det. 0 Siter
flisa Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Den nøyaktige oversettelsen kan jeg ikke, men pasta kokt 'al dente' er pasta med litt fast kjerne, altså at den ikke er gjennomkokt, men har noe tyggemotstand. joda - den er gjenomkokt -men ikke ihjælkokt 0 Siter
favn Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 joda - den er gjenomkokt -men ikke ihjælkokt Flisespikker? 0 Siter
flisa Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Flisespikker? jepp - back from ferie eller noe eller? 0 Siter
favn Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 jepp - back from ferie eller noe eller? Ja, det ble 10 dager til sjøs. Jeg skrev visst noen linjer om det til deg et sted her, men posten nå til dags... Kjempefin tur. Seiling er veldig artig så lenge sjøen er 'snill'. Hodet mitt _vet_ at båten tåler temmelig mange meter høye bølger, men likevel har jeg ikke kommet dit at jeg er komfortabel når de blir 4-5 meter. Vi hadde en etappe med 3-4 og det holdt i grunnen. Ellers var det bare flott, jeg lærer og lærer. For meg som alltid har vært en unyttig dagdrømmer og med et uforstående forhold til alle praktiske ting, er seiling interessant. Det er praksis hele veien. Alt man kan må omsettes der og da uten tenkning - altså en slags kroppslig viten. Ok. Det holder. Forøvrig var det mildt sagt jæ... bra med dusj den åttende dagen, hehe... 0 Siter
flisa Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Ja, det ble 10 dager til sjøs. Jeg skrev visst noen linjer om det til deg et sted her, men posten nå til dags... Kjempefin tur. Seiling er veldig artig så lenge sjøen er 'snill'. Hodet mitt _vet_ at båten tåler temmelig mange meter høye bølger, men likevel har jeg ikke kommet dit at jeg er komfortabel når de blir 4-5 meter. Vi hadde en etappe med 3-4 og det holdt i grunnen. Ellers var det bare flott, jeg lærer og lærer. For meg som alltid har vært en unyttig dagdrømmer og med et uforstående forhold til alle praktiske ting, er seiling interessant. Det er praksis hele veien. Alt man kan må omsettes der og da uten tenkning - altså en slags kroppslig viten. Ok. Det holder. Forøvrig var det mildt sagt jæ... bra med dusj den åttende dagen, hehe... Husker det nå - må ha fortrengt det - jeg er allergisk mot arbeid i båter .) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.