Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha fulgt med på katte-diskusjonene i det siste føler jeg meg plutselig som en grusom kattemishandler.

Vi fikk tre hann-kattunger for 2-3 uker siden. De var 8 uker gamle da vi fikk dem. Dette er visst for tidlig, har jeg forstått etter disse katte-diskusjonene. Men det kan jeg ikke gjøre noe med nå, uansett. Dessuten regner jeg jo med at folk som gir bort kattunger vet hvor gamle de skal være.

Da vi fikk disse kattungene, fortalte folkene at de var vant til å være ute om natten. Vi fikk med et kattebur som de var vant til å være i, som de kan legge seg inni om natta. Døra står oppe, så de går inn og ut som de vil. De holder seg rundt huset.

Er dette også uansvarlig? Skal jeg ha kattungene inne om natta når de er vant til å være ute?

Kastrere de, hadde jeg tenkt å gjøre uansett, men hvor gamle må de være da, og hvor mye koster det?

Kattungene hadde små halsbånd med bjelle på da vi fikk de. Den ene har mistet sitt, men halsbåndet var egentlig greit - for da kan man høre hvor de er (til en viss grad). Er det lurt å ha halsbånd på de, eller kan de hekte seg fast i ting da, kanskje?

Jeg vil jo at kattene skal ha det bra, og det virker som de er fornøyde, men jeg blir jo litt i tvil etter alle disse bastante meningene i det siste.

Er jeg en uansvarlig katteeier?

Gjest gladkatt
Skrevet

Du må ikke regne med at de som deler ut gratis kattunger gidder å vente til de er 12 uker før de vil kvitte seg med dem.

Bånd på katt når den løper fritt er en uting, og farlig for katten.

Den kan henge seg fast i et tre og bli kvalt.

Kastrering(hankatt) koster vel ca 500,,da får du øremerking på kjøpet.

Hunkatt kommer nok på over tusenlappen, da operasjonen er mer omfattende.

Skrevet

Du må ikke regne med at de som deler ut gratis kattunger gidder å vente til de er 12 uker før de vil kvitte seg med dem.

Bånd på katt når den løper fritt er en uting, og farlig for katten.

Den kan henge seg fast i et tre og bli kvalt.

Kastrering(hankatt) koster vel ca 500,,da får du øremerking på kjøpet.

Hunkatt kommer nok på over tusenlappen, da operasjonen er mer omfattende.

"Du må ikke regne med at de som deler ut gratis kattunger gidder å vente til de er 12 uker før de vil kvitte seg med dem."

Man kan forlange at noen som har katt som får kull gidder å gjøre et minimum av innsats for å skaffe seg elementær informasjon. Og herregud, da - hvor mye mer "pes" er det å ha kattungene i 4 ekstra uker - når det i tillegg sikrer sjangsene for at de er ferdig avvendte og pregede?

"Bånd på katt når den løper fritt er en uting, og farlig for katten. Den kan henge seg fast i et tre og bli kvalt."

Tull og tøys. Man setter selvfølgelig på den et bånd hvor en del av båndet er fleksibelt, slik at det glir over hodet når litt vekt trekker i det. En katt uten halsbånd kan lett bli sett på som en eierløs katt, og det minker ikke akkurat muligheten for at noe skal "tilstøte" den.

".................................."

Skrevet

Ut fra det du skriver, så høres du ikke uansvarlig ut. Bånd på kattene kan være smart, slik at det er tydelig for enhver som ser dem at de ikke er eierløse. Se forøvrig hva jeg skrev til glatkatt under her om type bånd.

Ellers - hvis kattungene er vant til å være ute, og det er normalt trygge forhold, så er det selvfølgelig ikke galt å la de være ute.

Jeg skjønner at du ikke var klar over dette med 12 uker - og det kan godt hende de du fikk de av heller ikke visste dette. Men man har ingen unnskyldning, når man skal gi bort kattunger, for ikke å få med seg essensiell informasjon. Kall gjerne det jeg sier for "bastant" om du vil, men "meninger" er det ikke - det er viten. Og har man først fått de noen uker for tidlig, så er det selvfølgelig ikke noe man kan gjøre med det. Sannsynligvis blir de fine katter likevel, men fordi det _er_ for tidlig så skal den som gir de bort unngå det da det er en absolutt reell risiko for at pregingen kan være mangelfull, den siste finpussen på immunforsvaret mangelfull etc.

"..................................."

Gjest gladkatt
Skrevet

"Du må ikke regne med at de som deler ut gratis kattunger gidder å vente til de er 12 uker før de vil kvitte seg med dem."

Man kan forlange at noen som har katt som får kull gidder å gjøre et minimum av innsats for å skaffe seg elementær informasjon. Og herregud, da - hvor mye mer "pes" er det å ha kattungene i 4 ekstra uker - når det i tillegg sikrer sjangsene for at de er ferdig avvendte og pregede?

"Bånd på katt når den løper fritt er en uting, og farlig for katten. Den kan henge seg fast i et tre og bli kvalt."

Tull og tøys. Man setter selvfølgelig på den et bånd hvor en del av båndet er fleksibelt, slik at det glir over hodet når litt vekt trekker i det. En katt uten halsbånd kan lett bli sett på som en eierløs katt, og det minker ikke akkurat muligheten for at noe skal "tilstøte" den.

Tror du misforsto meg nå.

Det var sarkastisk ment.

Jeg snakket ikke for meg selv, men OM de som gir f.. og hiver ut kattene før de er leveringsklare.

For "normale" folk er dette en selvfølge, men det finnes en del hjernedøde mennesker der ute som setter seg selv foran og driter i konsekvensene for kattungene.

Får moderere meg angående "båndtvangen" da. Vet at det finnes elastiske kattebånd, og det er mulig at de fungerer godt nok. Hadde ikke turt å ha det på min, men det får bli opp til hver enkelt.

Dersom min katt skulle forsvinne, så har jeg øremerket den..slik at den vil bli gjenkjent.

Skrevet

Tror du misforsto meg nå.

Det var sarkastisk ment.

Jeg snakket ikke for meg selv, men OM de som gir f.. og hiver ut kattene før de er leveringsklare.

For "normale" folk er dette en selvfølge, men det finnes en del hjernedøde mennesker der ute som setter seg selv foran og driter i konsekvensene for kattungene.

Får moderere meg angående "båndtvangen" da. Vet at det finnes elastiske kattebånd, og det er mulig at de fungerer godt nok. Hadde ikke turt å ha det på min, men det får bli opp til hver enkelt.

Dersom min katt skulle forsvinne, så har jeg øremerket den..slik at den vil bli gjenkjent.

Jeg sa da heller ikke at det var du som mente det, gjorde jeg? Det var ihvertfall ikke meningen. Jeg kommenterte det du sa om disse som gjør slikt.

"Dersom min katt skulle forsvinne, så har jeg øremerket den"

Joda. Men de som skyter løskatter ser ikke nødvendigvis den øretatoveringen.

bugge -jenta
Skrevet

Jeg tror også at 8 uker er litt tidlig, både for kattemor og barn, men det hjelper godt at de er tre sammen. Det hadde vært verre om du bare hadde fått en. Nå kan de, og har sikkert krøllet seg godt sammen når de sover, og får lekt og oppdratt/brynet seg på hverandre om dagen. Det går sikkert bra. Kattediskusjonene her er svært emosjonelle og mange er svært engasjerte. Det skal være sikkert. Men rundt om i det ganske land lever det mange fornøyde katter som har eiere med ulikt syn på ditt og datt.

Lykke til med kattene dine, og kos deg med dem.

Vh bugge.

Gjest gladkatt
Skrevet

Jeg sa da heller ikke at det var du som mente det, gjorde jeg? Det var ihvertfall ikke meningen. Jeg kommenterte det du sa om disse som gjør slikt.

"Dersom min katt skulle forsvinne, så har jeg øremerket den"

Joda. Men de som skyter løskatter ser ikke nødvendigvis den øretatoveringen.

"Joda. Men de som skyter løskatter ser ikke nødvendigvis den øretatoveringen."

Neivel. Nå har jeg en rasekatt som ser litt spesiell ut, så jeg tror neppe den ville bli skutt så der uten videre.

Vi har heller ikke problemer med at folk går rundt og skyter katter her jeg bor.

Og min holder seg stort sett rundt huset.

Så den problemstillingen er minimal.

Men folk som har kattene gående ute i storbyer må kanskje passe bedre på pusene sine. Hva vet jeg.

Skrevet

jeg fikk beskjed av dyrebeskyttelsen at kattunger ikke bør gå alene ute før de er seks måneder gamle. vet ikke helt hvorfor dette er, men mulig det er fordi man ikke kan stole på at de faktisk finner veien hjem. at du da har bånd på dem er en bra ting, så lenge det er et flexi-bånd.

kastrering, øremerking og vaksine får du som en pakkeløsning hos de fleste dyrleger. hvor mye det koster avhenger hvilket kjønn kattene er... det er billigere å kastrere enn hankatt enn å sterilisere en hukatt. vi betalte rundt tusenlappen for en katt, om jeg husker rett...mulig det var mer tilnærmet åtte hundre. men det er veldig verdt det, og i lengden egentlig ganske så nødvendig.

synes det høres ut som du er en person som bryr deg om kattene dine, så det er bare å fortsette å ta vare på dem. les litt lektyre her og der, samt litt råd. men husk at det meste av info varierer litt... ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...