Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Mette! Jeg er ei jente på 26 år som har pco. Jeg har egentlig aldri hatt mens uten at jeg har gått på p-piller. Får 3 år siden fikk jeg dypvenetrombose og luneemboli. Dette skyldes bruk av p-pillen diane og arvelig gener. De har funnet ut at jeg har protein s mangel. Siden det har jeg kun at mens 1 gang, dette da jeg begynte på Glucophaga. Da gikk det en månede før jeg fikk det. Nå har det gått 7 måneder siden sist. Har enda ikke fått det selv om jeg fortsatt tar tablettene. Jeg er 170 høy og veier 69 kg. De sier at jeg ikke er spesielt utsatt tilfelle siden jeg ikke er mer overvektig. Men jeg faktisk lagt på meg 20 kg, så jeg føler meg ikke akkurat vel. Jeg er en aktiv jente som spiller håndball og spiser normalt. Skulle så gjerne at mensen, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Kunne jo tenkt meg barn snart, men uten mens blir det jo ikke noe av det. Føler legene ikke tar meg på alvor.. Det kan vel ikke være spesielt bra å ikke ha mens? Har du noen råd? Sliter med humørsvingniger. Kan jeg noen gang få normal syklus? Trenger hjelp.. Kan jeg noen gang bli mor? Har jo ikke brukt noen form for beskyttelse på 3 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192768-pco/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hos en del PCOS-pasienter retter tilstanden seg ved vekttap (men du er ikke overvektig !) og bruk av glukophag/metformin kan også virke, men altså ikke hos deg. Manglende menstruasjoner skyldes manglende eggløsning. Ønsker du barn, kan man stimulere eggløsning med clomifen, har du ikke barneønske nå kan man regulere blødningene med gestagen i 12 dager hver måned, for eksempel provera 10 mg daglig. Det bør man gjøre, for ellers kan det komme unormal celledeling i livmorslimhinnen.

Det betyr ikke noe at du har trombose for å kunne bruke gestagen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192768-pco/#findComment-1340618
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hos en del PCOS-pasienter retter tilstanden seg ved vekttap (men du er ikke overvektig !) og bruk av glukophag/metformin kan også virke, men altså ikke hos deg. Manglende menstruasjoner skyldes manglende eggløsning. Ønsker du barn, kan man stimulere eggløsning med clomifen, har du ikke barneønske nå kan man regulere blødningene med gestagen i 12 dager hver måned, for eksempel provera 10 mg daglig. Det bør man gjøre, for ellers kan det komme unormal celledeling i livmorslimhinnen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192768-pco/#findComment-1340624
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hos en del PCOS-pasienter retter tilstanden seg ved vekttap (men du er ikke overvektig !) og bruk av glukophag/metformin kan også virke, men altså ikke hos deg. Manglende menstruasjoner skyldes manglende eggløsning. Ønsker du barn, kan man stimulere eggløsning med clomifen, og hvis det ikke fører til målet, kan man utføre prøverørsbefruktning. Har du ikke barneønske nå, kan man regulere blødningene med gestagen i 12 dager hver måned, for eksempel provera 10 mg daglig. Det bør man gjøre, for ellers kan det komme unormal celledeling i livmorslimhinnen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192768-pco/#findComment-1340657
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...