Goliath Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Fant den krypende/flyende rundt i stua mi. Og til og med kattene hadde litt "respekt" for den... (de pleier å spise opp alt av insekter som kommer innendørs). Ble overrasket, fordi jeg har sett maaange biller i Norge før, men ingen som denne. Har søkt litt på nettet, og tror det er en eller annen form for "Trebukk" (Cerambycidae). Det likner i hvert fall. Men den er i overkant av 3 cm lang, så det stemmer ikke med de beskrivelsene jeg har lest og sett bilder av. Det rareste var at da jeg forsøkte å få den ned fra gardinen, så satt den meget godt fast. Og når jeg brukte litt krefter, så pep den omtrent som en mus! Nå er den vel oppbevart i en boks hjemme i påvente av "nærmere undersøkelser". Men er det noen her som har noen som helst aning om hva dette kan være? En bille som piper...??? 0 Siter
red Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Dang, sånn begynner skrekkfilmene. LØP ! Ikke gå opp i andre etage ! Har du forøvrig vært på ferie i det siste, og tatt den med deg hjem fra en mystisk regnskog ? 0 Siter
Goliath Skrevet 3. august 2005 Forfatter Skrevet 3. august 2005 Dang, sånn begynner skrekkfilmene. LØP ! Ikke gå opp i andre etage ! Har du forøvrig vært på ferie i det siste, og tatt den med deg hjem fra en mystisk regnskog ? he-he... Har bare vært i Norge i år, så denne "karen" kom nok inn av det åpne vinduet - rett fra norsk natur. Men kanskje den kom fra Kjeller etter å ha blitt bestrålt av vårt kjernefysiske laboratorie der? :-) Det helt klart merkeligste var lyden den lagde da jeg forsøkte å plukke den ned fra gardinene..... En bille har jo ingen strupe og stemmebånd, så lyden må den lage med vingene/bena eller noe liknende. men jeg kunne ikke se at den bevegde på noe - og lyden var skremmende lik en mus som piper....??? Det var først DA jeg skvatt:-) 0 Siter
red Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 he-he... Har bare vært i Norge i år, så denne "karen" kom nok inn av det åpne vinduet - rett fra norsk natur. Men kanskje den kom fra Kjeller etter å ha blitt bestrålt av vårt kjernefysiske laboratorie der? :-) Det helt klart merkeligste var lyden den lagde da jeg forsøkte å plukke den ned fra gardinene..... En bille har jo ingen strupe og stemmebånd, så lyden må den lage med vingene/bena eller noe liknende. men jeg kunne ikke se at den bevegde på noe - og lyden var skremmende lik en mus som piper....??? Det var først DA jeg skvatt:-) Det hadde jeg også gjort. Det er jeg rimelig sikker på. Prøv å dra litt mer i den og se om den skriker mer, da ! Kankskje du kan trene den opp og lage show. Goliath og den museskrikende billen. Men er det ikke slik institusjon du kan sende den til for å få den undersøkt ? 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 he-he... Har bare vært i Norge i år, så denne "karen" kom nok inn av det åpne vinduet - rett fra norsk natur. Men kanskje den kom fra Kjeller etter å ha blitt bestrålt av vårt kjernefysiske laboratorie der? :-) Det helt klart merkeligste var lyden den lagde da jeg forsøkte å plukke den ned fra gardinene..... En bille har jo ingen strupe og stemmebånd, så lyden må den lage med vingene/bena eller noe liknende. men jeg kunne ikke se at den bevegde på noe - og lyden var skremmende lik en mus som piper....??? Det var først DA jeg skvatt:-) Det høres altså skummelt ut...... Jeg hadde nok hylt og sprunget ut av huset. 0 Siter
Goliath Skrevet 3. august 2005 Forfatter Skrevet 3. august 2005 Det hadde jeg også gjort. Det er jeg rimelig sikker på. Prøv å dra litt mer i den og se om den skriker mer, da ! Kankskje du kan trene den opp og lage show. Goliath og den museskrikende billen. Men er det ikke slik institusjon du kan sende den til for å få den undersøkt ? Skal undersøke den litt nærmere så snart jeg kommer hjem fra jobb. Og jeg skal nok klare å få den til å pipe igjen ja. Får ta frem videokameraet og få det dokumentert:-) Også med noen bilder. Så får jeg se hva jeg kan finne gjennom internett. Har tidligere sendt en edderkopp jeg fant på badet til en "spesialist" ved Midt-Troms museum. Det var første gang den type edderkopp var funnet i bolighus (dokumentert funnet - men sikkert ikke første gang det har hendt, for de fleste ville nok ha gjort kort prosess:-), og den var ikke funnet så mange andre steder i Norge heller. Så jeg får se hva jeg skal gjøre med "Billa" etter litt nærmere undersøkelser. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Å fy faen...:-o Jeg har gåsepels på hele meg etter det innlegget ditt. Jeg hadde tenkt å vaske og rydde i kriker&kroker i dag, men nå vet jeg jammen ikke om jeg tør i redsel for å finne broren til den billen din tøffende rundt her et sted;-) 0 Siter
Goliath Skrevet 3. august 2005 Forfatter Skrevet 3. august 2005 Å fy faen...:-o Jeg har gåsepels på hele meg etter det innlegget ditt. Jeg hadde tenkt å vaske og rydde i kriker&kroker i dag, men nå vet jeg jammen ikke om jeg tør i redsel for å finne broren til den billen din tøffende rundt her et sted;-) he-he.... Synes det er litt morsomt og interessant jeg....men så er jeg vel en smule smårar da...? :-) 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Det hadde jeg også gjort. Det er jeg rimelig sikker på. Prøv å dra litt mer i den og se om den skriker mer, da ! Kankskje du kan trene den opp og lage show. Goliath og den museskrikende billen. Men er det ikke slik institusjon du kan sende den til for å få den undersøkt ? *ser for meg Goliath stå og dra i en bille som hyler av sinne* *og ler meg skakk...* 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 he-he.... Synes det er litt morsomt og interessant jeg....men så er jeg vel en smule smårar da...? :-) *nikker bekreftende* 0 Siter
Goliath Skrevet 3. august 2005 Forfatter Skrevet 3. august 2005 *ser for meg Goliath stå og dra i en bille som hyler av sinne* *og ler meg skakk...* he-he..... Jeg tror det var pipingen som gjorde at kattene ble litt forsiktige også. Det er to SVÆRE katter som vanligvis ikke er redd for så mye. Veps og humle fikser de lett. Men denne "lille skrikerungen" ble de svært usikre på:-) 0 Siter
MsSophie Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Skal undersøke den litt nærmere så snart jeg kommer hjem fra jobb. Og jeg skal nok klare å få den til å pipe igjen ja. Får ta frem videokameraet og få det dokumentert:-) Også med noen bilder. Så får jeg se hva jeg kan finne gjennom internett. Har tidligere sendt en edderkopp jeg fant på badet til en "spesialist" ved Midt-Troms museum. Det var første gang den type edderkopp var funnet i bolighus (dokumentert funnet - men sikkert ikke første gang det har hendt, for de fleste ville nok ha gjort kort prosess:-), og den var ikke funnet så mange andre steder i Norge heller. Så jeg får se hva jeg skal gjøre med "Billa" etter litt nærmere undersøkelser. ....og det sa vel det meste om standarden på reingjøringa di..:-) 0 Siter
Velouria Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Tøft! Jeg har desverre ingen erfaring med biller som piper, men si fra hva du finner ut da. 0 Siter
Gjest Leif is Leif Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Rett inn på Animal Planet? Send et bilde til en insektforsker, det har jeg gjort flere ganger, bl a en moseskorpion. Lurte meg grønn på den knøttllle skapningen med lange armer med relativt store klyper på . :-) En larve kunne de ikke identifisere: diger som en tommel, hardt skall og bare en underlig leddet bakkropp med pigg. lignet en stor oliven med stilk. Uten hode eller horn eller noe, og den ene enden snurret rundt og rundt og rundt uten mål og mening ???? Dessverre åt katta den opp i et ubevoktet øyeblikk, og dermed var "problemet løst". 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 he-he.... Synes det er litt morsomt og interessant jeg....men så er jeg vel en smule smårar da...? :-) Morsomt og interessant! Det hadde kommet bare SÅ langt ned på listen over ting jeg hadde følt det var hvis jeg fant en diger bille med lyd! :-o *grøss* Men jeg er den totale billepingle ..Jeg synes du var veldig modig. Jeg hadde måttet hente naboer og sånn, og aldri gått hjem igjen tiljeg var helt sikker på at den var ute og helt sikker på at den ikke hadde slekt, i f.eks kjøkkenskapet..;-) 0 Siter
Goliath Skrevet 3. august 2005 Forfatter Skrevet 3. august 2005 ....og det sa vel det meste om standarden på reingjøringa di..:-) Og takk for det! :-) Edderkoppen fant jeg på badet, og der var det gullende rent...he-he.. Forstår enda ikke hvordan en så stor edderkopp (for den var også SVÆR) hadde kommet seg inn der (flislagt bad), men den koste seg tydligvis under badekaret:-) Det var en type "vandreredderkopp" som ikke slår seg til på ett sted, og som derfor heller ikke spinner store nett. Den kaster seg i stedet over byttet...som jo kan være føttene dine neste gang du er på badet ditt...:-) 0 Siter
Gjest Leif is Leif Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Og takk for det! :-) Edderkoppen fant jeg på badet, og der var det gullende rent...he-he.. Forstår enda ikke hvordan en så stor edderkopp (for den var også SVÆR) hadde kommet seg inn der (flislagt bad), men den koste seg tydligvis under badekaret:-) Det var en type "vandreredderkopp" som ikke slår seg til på ett sted, og som derfor heller ikke spinner store nett. Den kaster seg i stedet over byttet...som jo kan være føttene dine neste gang du er på badet ditt...:-) Korsedderkoppen kan faktisk bite omtrent som et vepsestikk. Men det er bare de største med kropp som en ert som har så mye krefter at de kan komme gjennom huden. For de som er interessert. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.