Gå til innhold

Fant en SVÆR bille i går som pep!

Anbefalte innlegg

Skrevet

he-he...tenker de morer seg godt over oss "ikke fastboende" fra tid til annen:-)

Vel - jeg så noen kjempe-insekt i Hellas i sommer, vi kalte de bare "megaveps" av mangel på kunnskap om hva det faktisk var. (Ikke var de stripete som veps heller, men det var vel noe med kroppsfasongen).

Men når jeg snakket med noen lokale folk, så bekreftet de at det var smart å holde seg unna de, for man kunne rett og slett bli skikkelig syk om man ble stukket av de.

:-)

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

25

• MsSophie

3

• favn

3

• laguna1365380434

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, men så er det det med mannfolk og øyemål da. Årsaken til at vi kvinner er så dårlig på lukeparkering er jo at dere til stadighet skal ha oss til å tro at:

|--------------------------------|

er lik 20 cm.

He-he-he....

Men her overdriver jeg faktisk ikke:-)

Skrevet

Vel - jeg så noen kjempe-insekt i Hellas i sommer, vi kalte de bare "megaveps" av mangel på kunnskap om hva det faktisk var. (Ikke var de stripete som veps heller, men det var vel noe med kroppsfasongen).

Men når jeg snakket med noen lokale folk, så bekreftet de at det var smart å holde seg unna de, for man kunne rett og slett bli skikkelig syk om man ble stukket av de.

Har sett de i Hellas selv.

En aldri så liten plage var de - ikke minst når de samlet seg på og i colaboksen på stranda....

Vi "traff" dem av og til når vi kjørte motorsykkel der også, og bare størrelsen var nok til at det gjorde vondt hvis farten var litt høy - selv i skinndress.

Også ble det en god del mer søl av det, enn hva vi er vant med fra den norske vepsen:-)

Skrevet

Oi.....det er mange grunner til å være glad for at man bor i Norge - selv om jeg ikke lider av billeangst:-)

Hehe!

For å svare litt mer seriøst, så kan det hende du finner noe som passer "din" bille her:

http://www.google.com/search?hl=en&q=squeaking+beetle&spell=1

Fx: "examine a squeaking beetle. closely, you can see the. abdomen moving in time with.

the squeaks. This noise-making. is called stridulating."

Men jeg har ikke gått inn på noen av de enkelte linkene for å studere fenomenet nærmere, det kan du få gjøre sjøl...

For når sant skal sies, så er jeg ikke SÅ overbegeistret for sånne kryp...

Føler det klør over alt etter at jeg fant en tusenbein inne på stuegulvet for et par dager siden. Fikk ikke fullstendig noia da, tok litt tørkepapir og plukket den opp med, og lempet den i toalettet.... hehe

Skrevet

Hehe!

For å svare litt mer seriøst, så kan det hende du finner noe som passer "din" bille her:

http://www.google.com/search?hl=en&q=squeaking+beetle&spell=1

Fx: "examine a squeaking beetle. closely, you can see the. abdomen moving in time with.

the squeaks. This noise-making. is called stridulating."

Men jeg har ikke gått inn på noen av de enkelte linkene for å studere fenomenet nærmere, det kan du få gjøre sjøl...

For når sant skal sies, så er jeg ikke SÅ overbegeistret for sånne kryp...

Føler det klør over alt etter at jeg fant en tusenbein inne på stuegulvet for et par dager siden. Fikk ikke fullstendig noia da, tok litt tørkepapir og plukket den opp med, og lempet den i toalettet.... hehe

Denne liknet veldig, og størrelsen ser også ut til å passe.

http://www.landcareresearch.co.nz/research/biodiversity/invertebratesprog/invertid/bug_details.asp?Bu_ID=107

Og så lager den samme lyden:-)

Takk for linken!

Skrevet

Kan det være den godslige lille saken øverst på denne siden mon tro?

http://waynesword.palomar.edu/redmite3.htm

Ellers skal vi være glad for at insektene utvikler seg. I virkelig gamle dager, hadde man eksemplevis kakkerlakker som ble rundt 30 centimeter lange.

Og mener å huske at man i Asia har tusenben den dag i dag på samme størrelse ;-)

Gjest Leif is Leif
Skrevet

Med tanke på lyd så skulle du også hørt lyden av den da den fløy!

Det "brummet og durte" skikkelig, og i tillegg til pipingen så var nok også det noe som skremte kattene litt...he-he..

Men tøff og tøff fru blom...

Husker jeg var i syden for noen år siden. Satt på terassen og drakk en stor og god drink mens jeg vippet bakover på stolen med føttene oppe på terassegjerdet. Så ut på solnedgangen og havet rett utenfor terassen.

Rett bak ryggen min stod døren åpen til stua der de andre var.

Så hører jeg en brummende lyd som blir stadig høyere. Og plutselig så får jeg øye på en DIGER flygende bille av et eller annet "sydlandsk slag" - som kommer mot meg i litt vinglende bane.

Siden den vingler sånn så var det vanskelig å beregne hvor den ville ende opp. Men til slutt så passerer den rett over hodet mitt og treffer kanten på taket over med et lite smell.

Og i samme øyeblikk tar jeg overballanse og tipper bakover og inn i stua - med drinken sprutende over meg og ut på gulvet.

Jeg spretter opp fordi jeg var redd for at billa ville komme umiddelbart etter, men jeg så den ikke igjen.

Og når jeg forsøkte å forklare de andre i stua hva som var årsaken til min noe "uheldige og lite grasiøse" ankomst, så var vel ikke ordet "tøff" det første som falt meg inn...:-)

Litt om det ekstreme:

Jeg var i fjor gjest på et temmelig eksotisk, tropisk sted. Rookie som jeg var, lot keg lyset stå på og hadde døra åpen mens jeg snakket to minutter med naboen en stupmørk kveld. Da jeg gikk inn var rommet tett befolket. Opptelling: 16 nattsvermere i alle mulige størrelser opp til 5 cm vingespenn, 6 ulike gresshopper, En -diger- bille (4 cm) rakk akkurat å fly inn døra med lyd som et helikopter og kræsja i dusjforhenget på badet. Det tok en halvtime å få alle ut.

Dagen etter satt jeg i hengekøya sammen med stedets cappuchinoape, Harry, og delte en banan, så på bladskjærermaur bære tusenvis av grønne bladbiter på rekke og rad under meg.

En diger (15 cm) kneler med en grønnfarge man bare finner på diskotek landet på brystet mitt med et smell, hvor apen raskt nappet den til seg og åt den. Jeg fikk et rødt merke der den landet.

En diger fargesprakende papegøye ved navn "Leñador" (Tømmermann), fløy fritt og laget et helvetes bråk, bl a motorsaglyder :-) derav navnet. Den stakk ikke av fra gelenderet på verandaen før den fikk en brødbit, bølla.

Det var som å være i animal planet.

Nattsvermer, stor som en spurv så jeg. I et høl bodde en håndflatestor tarantell-edderkopp som vi matet med sirisser. 2 cm store maur det var farlig å bli bitt av. I en hul trestamme bodde ca 100 sovende små flaggermus man kunne klappe, og som kunne klatre rundt på deg i halvsøvne :-)

Skal du bli med neste gang?

mil1365380270
Skrevet

Så du Hawkwind sin? Ikke rart kattene dine holder seg unna, de sloss med dem hver natt. De ser kanskje litt trette ut? ;-)

Skrevet

Kan det være den godslige lille saken øverst på denne siden mon tro?

http://waynesword.palomar.edu/redmite3.htm

Ellers skal vi være glad for at insektene utvikler seg. I virkelig gamle dager, hadde man eksemplevis kakkerlakker som ble rundt 30 centimeter lange.

Og mener å huske at man i Asia har tusenben den dag i dag på samme størrelse ;-)

Den ser helt lik ut.

Og vi kan vel være glad for at de utvikler seg til det mindre slaget - og ikke omvendt:-)

Hadde ikke vært spesielt morsomt å møte på biller og andre insekter som var store som hunder.....

Skrevet

Så du Hawkwind sin? Ikke rart kattene dine holder seg unna, de sloss med dem hver natt. De ser kanskje litt trette ut? ;-)

Den som Hawkwind la link til var veldig lik.

Ser frem til å komme hjem og undersøke litt nærmere:-)

mil1365380270
Skrevet

Den som Hawkwind la link til var veldig lik.

Ser frem til å komme hjem og undersøke litt nærmere:-)

Kanskje dere burde vurdere tøfler om dere skal på do om natten *ond latter* ;-)

Skrevet

Kanskje dere burde vurdere tøfler om dere skal på do om natten *ond latter* ;-)

Ingen fare - kattene fikser alt sånt:-)

Og hadde jeg ikke vært raskt nok ute, så ville nok denne "skrikerbilla" endt som kattemat den også - selv om de var litt skeptiske med det samme når byttet gav litt uvandt lyd fra seg *s*

Skrevet

Slike er det mange av her i huset. Lett gjenkjennelig. Ikke så store, men halvparten kanskje.

Den kommer i to "versjoner", og det er den største som er litt mer uvanlig.

Praktisk å ha slike i huset, for de holder det rent for andre insekter :-)

Skrevet

Litt om det ekstreme:

Jeg var i fjor gjest på et temmelig eksotisk, tropisk sted. Rookie som jeg var, lot keg lyset stå på og hadde døra åpen mens jeg snakket to minutter med naboen en stupmørk kveld. Da jeg gikk inn var rommet tett befolket. Opptelling: 16 nattsvermere i alle mulige størrelser opp til 5 cm vingespenn, 6 ulike gresshopper, En -diger- bille (4 cm) rakk akkurat å fly inn døra med lyd som et helikopter og kræsja i dusjforhenget på badet. Det tok en halvtime å få alle ut.

Dagen etter satt jeg i hengekøya sammen med stedets cappuchinoape, Harry, og delte en banan, så på bladskjærermaur bære tusenvis av grønne bladbiter på rekke og rad under meg.

En diger (15 cm) kneler med en grønnfarge man bare finner på diskotek landet på brystet mitt med et smell, hvor apen raskt nappet den til seg og åt den. Jeg fikk et rødt merke der den landet.

En diger fargesprakende papegøye ved navn "Leñador" (Tømmermann), fløy fritt og laget et helvetes bråk, bl a motorsaglyder :-) derav navnet. Den stakk ikke av fra gelenderet på verandaen før den fikk en brødbit, bølla.

Det var som å være i animal planet.

Nattsvermer, stor som en spurv så jeg. I et høl bodde en håndflatestor tarantell-edderkopp som vi matet med sirisser. 2 cm store maur det var farlig å bli bitt av. I en hul trestamme bodde ca 100 sovende små flaggermus man kunne klappe, og som kunne klatre rundt på deg i halvsøvne :-)

Skal du bli med neste gang?

Det høres helt topp ut.

Jeg hadde trivdes godt på en slik tur jeg - og kjedelig kan det jo ikke bli, så jeg skulle gjerne vært med.

Gjest Leif is Leif
Skrevet

Den kommer i to "versjoner", og det er den største som er litt mer uvanlig.

Praktisk å ha slike i huset, for de holder det rent for andre insekter :-)

Er de mange nok, så kommer det færre gjester også, da sparer jeg kaffe, te og øl.

Gjest Leif is Leif
Skrevet

Det høres helt topp ut.

Jeg hadde trivdes godt på en slik tur jeg - og kjedelig kan det jo ikke bli, så jeg skulle gjerne vært med.

Vet ikke om du hadde likt bøllegjengen med små tyvaktige apekatter på badestranda ved elva, eller giftslangene i vannet? Der spaserte insekter og firfisler i alle retninger, jeg tror jeg hadde insekter og andre dyr innen synsvidde hele tida. Det kaklet og peip overalt. Om natta var det en hel kakofonikonsert. Merkelig nok så jeg ikke en eneste mygg.

Skrevet

Og takk for det! :-)

Edderkoppen fant jeg på badet, og der var det gullende rent...he-he..

Forstår enda ikke hvordan en så stor edderkopp (for den var også SVÆR) hadde kommet seg inn der (flislagt bad), men den koste seg tydligvis under badekaret:-)

Det var en type "vandreredderkopp" som ikke slår seg til på ett sted, og som derfor heller ikke spinner store nett. Den kaster seg i stedet over byttet...som jo kan være føttene dine neste gang du er på badet ditt...:-)

Vræææææææææl!

Skrevet

Å jøje meg!

Jeg hadde freaka ut!!!

Nå var jeg så dum og leste tråden din, så nå sitter jeg med beina oppi stolen og ser skeptisk rundt meg.

Føler det kryper på ryggen, og armen.. *skremme meg selv opp*

Jeg har angtst for alle slike dyr, biller, edderkopper osv..

Men jeg har faktisk vært inni ett edderkoppmuseum, men der fikk jeg min livs verste opplevelse, og har ikke sovet skikkelig etterpå....

Du skulle sett program på National geografic i kveld. Fra Ny Guinea, der er det en edderkopp som er så stor at den spiser fugler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...