Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article431345.ece

Først må man bare le litt.

"Min klient er veldig opptatt av dette, for å forsøke å finne en slags rettferdighet i det som skjedde"

Sykehuset vurderte han som ikke farlig, han slapp ut og gikk apeshit på en trikk med kniv. Nå vil han ha rettferdighet og penger fra sykehuset fordi de slapp han ut.

Så slo det meg: JEPP ! Straff sykehuset. Ikke bare litt heller, gjør prinsippsak utav det. Personlige straffer til samtlige involverte leger og psykologer, max bøter. Straff ullevåll universitetssykehus og ansatte så hardt at ALDRI noen sinne i hele resten av norges historie slippes en eneste pedofil, voldsdømt psychoboy eller annet sammfunnsutyske ut fra institusjoner igjen.

Skrevet

Fra Aftenposten:

"For to uker siden slo Helsetilsynet fast at sykehuset handlet grovt uaktsomt da de skrev ut norsk-somalieren, og overlegen som var ansvarlig fikk en advarsel."

Mener du ikke at et sykehus skal stilles til ansvar når det er "grovt uaktsomt", og ikke gir en pasient den behandlingen som er nødvendig - enten det gjelder for kreft eller psykiske sykdommer.

Ingen tror at sykehuset aldri vil ta feil, men her var det altså snakk om "grov uaktsomhet".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Fra Aftenposten:

"For to uker siden slo Helsetilsynet fast at sykehuset handlet grovt uaktsomt da de skrev ut norsk-somalieren, og overlegen som var ansvarlig fikk en advarsel."

Mener du ikke at et sykehus skal stilles til ansvar når det er "grovt uaktsomt", og ikke gir en pasient den behandlingen som er nødvendig - enten det gjelder for kreft eller psykiske sykdommer.

Ingen tror at sykehuset aldri vil ta feil, men her var det altså snakk om "grov uaktsomhet".

Med vennlig hilsen

Er akkurat det jeg sier Sør.

Jeg tøyser ikke når jeg sier de bør straffes hardt, selv om det kan virke som ironi.

Om de straffes grundig øker med litt flaks terskelen for å sende permanent syke mennesker ut i samfunnet blandt andre.

Skrevet

Det eneste "fornuftige" i dette er vel at ofrene og deres etterlatte da kan få de erstatningene drapsmannen ble dømt til å betale dem.....

Selv skal han selvfølgelig ikke motta et rødt øre fra noen.

Det er nok av ofre som burde fått erstatning fra Ullevål sykehus grunnet mangelfull og slett behandling der - men det burde i første rekke gå til de som ikke har latt dette gå ut over så mange andre....

Hvis ikke så blir vel dette den nye "oppskriften":

Når du føler at psykiatrisk avdeling ikke gjør jobben sin, så gå ut og drep noen.

Da får du ikke bare behandlingen du trenger, men en god slump penger også.......

Skrevet

Fra Aftenposten:

Med vennlig hilsen

Jeg vet ikke om sykehuset er enig i at de handlet grovt uaktsomt. "Grov uaktsomhet" er et juridisk begrep, i alle fall hvis man skal knytte sanksjoner/straff til uaktsomheten.

Hvis Helsetilsynet og sykehusets fagfolk ikke er enige i saken, vil Helsetilsynets inngripen føre til at man vil holde på psykisk syke i lengre tid og med svakere indikasjoner.

Det er mulig det er bra, men saken har opplagt flere sider.

...

Hvis sykehuset selv erkjenner at de har gjort en grov feilvurdering, vil saken være en annen naturligvis.

Skrevet

Det eneste "fornuftige" i dette er vel at ofrene og deres etterlatte da kan få de erstatningene drapsmannen ble dømt til å betale dem.....

Selv skal han selvfølgelig ikke motta et rødt øre fra noen.

Det er nok av ofre som burde fått erstatning fra Ullevål sykehus grunnet mangelfull og slett behandling der - men det burde i første rekke gå til de som ikke har latt dette gå ut over så mange andre....

Hvis ikke så blir vel dette den nye "oppskriften":

Når du føler at psykiatrisk avdeling ikke gjør jobben sin, så gå ut og drep noen.

Da får du ikke bare behandlingen du trenger, men en god slump penger også.......

Jeg er ingen ekspert, men finnes det virkelig en behandling som kan 'kurere' så mentalt syke mennesker at de kan drepe vilt fremmede uten å være 'klar over det' selv en gang ?

Jeg tviler. Samme som empati ikke kan læres i voksen alder. Du kan kanskje 'lære' rent logisk hva som er greit og ikke, og følge reglene noenlunde.

Men noen permanent kur ? hmm. jeg tviler.

Ble en liten digresjon forøvrig.

Skrevet

Ja, bare rett og rimelig, dette.

For vi har jo ikke selv ansvar for hva vi gjør, har vi vel?

:-(

Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men finnes det virkelig en behandling som kan 'kurere' så mentalt syke mennesker at de kan drepe vilt fremmede uten å være 'klar over det' selv en gang ?

Jeg tviler. Samme som empati ikke kan læres i voksen alder. Du kan kanskje 'lære' rent logisk hva som er greit og ikke, og følge reglene noenlunde.

Men noen permanent kur ? hmm. jeg tviler.

Ble en liten digresjon forøvrig.

Jeg er enig med deg, og det er vel derfor vi har "forvaring" som egnet straff for slike - siden denne type "straff" ikke har noen tidsbegrensning.

Skrevet

Jeg er enig med deg, og det er vel derfor vi har "forvaring" som egnet straff for slike - siden denne type "straff" ikke har noen tidsbegrensning.

LItt i samme gate:

"Kvinnen hadde brukket kjeven og armen, nesebenet hennes var knust, og hun hadde kuttskader over hele kroppen"

" en fengslingskjennelse i Kristiansand tingrett 13. mai skrev dommeren at kvinnens liv ville være i stor fare om 42-åringen ble sluppet løs"

Og sluppet løs ble han.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article431010.ece

Nei. Hold dem i forvaring.

Skrevet

LItt i samme gate:

"Kvinnen hadde brukket kjeven og armen, nesebenet hennes var knust, og hun hadde kuttskader over hele kroppen"

" en fengslingskjennelse i Kristiansand tingrett 13. mai skrev dommeren at kvinnens liv ville være i stor fare om 42-åringen ble sluppet løs"

Og sluppet løs ble han.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article431010.ece

Nei. Hold dem i forvaring.

Helt enig.

Slike mennesker fortjener på ingen måte å få gå løse.

Da er det vitkigere å prioritere rettssikkerheten til nåværende og kommende offre.....

Skrevet

Jeg vet ikke om sykehuset er enig i at de handlet grovt uaktsomt. "Grov uaktsomhet" er et juridisk begrep, i alle fall hvis man skal knytte sanksjoner/straff til uaktsomheten.

Hvis Helsetilsynet og sykehusets fagfolk ikke er enige i saken, vil Helsetilsynets inngripen føre til at man vil holde på psykisk syke i lengre tid og med svakere indikasjoner.

...

Hvis sykehuset selv erkjenner at de har gjort en grov feilvurdering, vil saken være en annen naturligvis.

Jeg kjenner selv ei som har jobbet ved Ullevåls psykiatri-avd. for en del år siden, og hun var dypt fortvilet over overleges ordre om å skrive ut pasienter som overhodet ikke var friske nok for det.

Alt for å få plass til nye pasienter, og behandle flest mulig. Hvis overlegene heller hadde gått sammen om å kreve mer ressurser til å kunne ta inn FLERE pasienter samtidig, istedenfor å stille seg lojale bak ethvert idiotisk sparetiltak som blir tredd nedover hodet på dem, så hadde forholdene i psykiatrien kanskje vært noe bedre idag.

Skrevet

...

"Hvis sykehuset selv erkjenner at de har gjort en grov feilvurdering"

Men det gjorde de da, gjorde de ikke? Jeg mener å huske at de la seg ganske flate etter at dette skjedde?

"...................................."

Gjest Mr. Pusten
Skrevet

Ja, bare rett og rimelig, dette.

For vi har jo ikke selv ansvar for hva vi gjør, har vi vel?

:-(

Nei, faktisk ikke, når man er psykotisk. Nettopp derfor er vedkommende i psykiatrisk forvaring istedet for idømt fengselsstraff.

Gjest samkver
Skrevet

...

Overlegen fikk en advarsel, noe som betyr at sykehuset mente at han handlet uaktsomt. Tror ikke at det trenger å være noen uoverensstemmelse om at sykehuset gjorde en tabbe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...