Gå til innhold

Gebyrfri reiseforsikring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men sånn generelt:

Nå har jeg jo dette gebyrfrie kortet det ikke koster noe å bruke, da skulle jeg anta at jeg kan ha med minimalt med cash?

Tidligere har jeg alltid vekslet om før jeg har reist og oppbevart pengene i en safe, men det er jo forsåvidt ganske kronglete.

Det beste er kanskje bare å bruke det gebyrfrie kortet på restauranter og i butikker, og minibankene der nede (med mitt vanlige kort) til kontanter?

Hva er vanlig? Jeg er ganske lite bereist.

Jeg veksler sjelden på forhånd. Det er som regel minibanker på flyplassene. Men det kan nok være smart å ta med noen euro til å ha første døgnet, til du finner hvor minibanken er. Jeg tar alltid ut i minibank, bruker meget sjelden kortet i butikk eller på restaurant og har kortet i safen ellers.

Bruker du kortet i butikke eller restaurant og de ikke har elektronisk terminal, men tar med kortet på bakkrommet så rop høyt og krev kortet tilbake. Det har skjedd misbruk av kontonummer i slike tilfeller.

mil1365380270
Skrevet

Men sånn generelt:

Nå har jeg jo dette gebyrfrie kortet det ikke koster noe å bruke, da skulle jeg anta at jeg kan ha med minimalt med cash?

Tidligere har jeg alltid vekslet om før jeg har reist og oppbevart pengene i en safe, men det er jo forsåvidt ganske kronglete.

Det beste er kanskje bare å bruke det gebyrfrie kortet på restauranter og i butikker, og minibankene der nede (med mitt vanlige kort) til kontanter?

Hva er vanlig? Jeg er ganske lite bereist.

Enda verre enn jeg sa; 25,9% + 1,75% i valutapåslag!

mil1365380270
Skrevet

Ja, det å ta ut penger med det gebyrfrie kortet er så dyrt at jeg ikke engang har pugget koden jeg trenger for å ta ut penger. :)

Ikke jeg heller ;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ikke bruk det på restauranter hvor du ikke SELV drar kortet i en terminal! -ta ut penger fra minibank og bruk cash!

Det er ikke lurt med det gebyrfrie kortet. Rentene er høye ved kontantuttak.

Men jeg skal til Hellas. Det er ikke akkurat et sted hvor folk er kjent for å svindle turister. I enkelte andre land ville jeg derimot ikke tatt sjansen på å bruke det uhemmet på restauranter. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg veksler sjelden på forhånd. Det er som regel minibanker på flyplassene. Men det kan nok være smart å ta med noen euro til å ha første døgnet, til du finner hvor minibanken er. Jeg tar alltid ut i minibank, bruker meget sjelden kortet i butikk eller på restaurant og har kortet i safen ellers.

Bruker du kortet i butikke eller restaurant og de ikke har elektronisk terminal, men tar med kortet på bakkrommet så rop høyt og krev kortet tilbake. Det har skjedd misbruk av kontonummer i slike tilfeller.

Hvordan er det med betalingsterminaler på diverse restauranter og sånt i utlandet (for min del Hellas)? Er det vanlig at de tar med kortet på bakrommet?

Vet jo at det i utgangspunktet ikke er så lurt.

mil1365380270
Skrevet

Ikke bruk det på restauranter hvor du ikke SELV drar kortet i en terminal! -ta ut penger fra minibank og bruk cash!

Du må jo kvittere for beløpet. Hvis de velger å misbruke det, må de lage en fiktiv kvittering - det er dokumentforfalskning og svindel.

Vi opplevde det med amex en gang, da var det null problem, saken ble slettet med en gang.

Mulig Bankia ikke er så greie, men jeg reiser en del, og bruker kredittkort over alt, hele tiden. Det har skjedd meg en eneste gang :-)

Har noen gått ut med advarsel om at man ikke skal gjøre det?

Skrevet

Hvordan er det med betalingsterminaler på diverse restauranter og sånt i utlandet (for min del Hellas)? Er det vanlig at de tar med kortet på bakrommet?

Vet jo at det i utgangspunktet ikke er så lurt.

I absolutt ALLE land fins det folk som kan svindle turister. Det var en god del nordmenn som ble svindelt på den måten av noen på ei av de greske øyene for noen år siden. Husker ikke hvilken og når. Dersom du gjør som Flisa og jeg sier, nemlig å bruke minibanken, eller kun elektroniske terminaler så eliminerer du faren for kortsvindel mye.

Husk: det er lurt å lytte til modne damer. :o)

Skrevet

Du bør kanskje klikke deg inn på Trygdekontorets sider, legge igjen korte personalia og få tilsendt det derre kortet... det som viser at du er medlem av Folketrygden og at du derfor har rett til sykebehandling innenfor EU.

Har ikke lest de andre innleggene, men de tipser sikkert om at du bør sjekke med kortselskapet og lese med liten skrift.

Skrevet

Sikkert reisebyrået som gjør det svinedyrt. Sjekket i hvert fall ved bestilling i går, og da skulle de ha 380 kroner for reiseforsikring og 180 for avbestillingsforsikring.

Så de snor seg nok godt på de som ikke har helårskortet.

Familien har helhårs reiseforsikring i et selskap, og det koster vel ca 700-800 om jeg ikke husker feil.

mil1365380270
Skrevet

Eurocard var det, ikke American Express :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

I absolutt ALLE land fins det folk som kan svindle turister. Det var en god del nordmenn som ble svindelt på den måten av noen på ei av de greske øyene for noen år siden. Husker ikke hvilken og når. Dersom du gjør som Flisa og jeg sier, nemlig å bruke minibanken, eller kun elektroniske terminaler så eliminerer du faren for kortsvindel mye.

Husk: det er lurt å lytte til modne damer. :o)

Men Mil har et poeng. Jeg skriver jo under, og dersom noen forfalsker min signatur er det dokumentforfalskning, og jeg slipper å svi for det.

Skrevet

Men Mil har et poeng. Jeg skriver jo under, og dersom noen forfalsker min signatur er det dokumentforfalskning, og jeg slipper å svi for det.

Men mye styr med det. Personlig syns jeg det er bedre å forebygge. Litt kjipt å ikke få ut penger fordi noen har tømt kontoen. Jeg vil heller bruke ferien til noe annet enn å ordne opp i sånt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men mye styr med det. Personlig syns jeg det er bedre å forebygge. Litt kjipt å ikke få ut penger fordi noen har tømt kontoen. Jeg vil heller bruke ferien til noe annet enn å ordne opp i sånt.

Jeg også, men faren for at det skjer er vel noe sånt som minimal.

Det er mer sannsynlig at jeg roter bort kortet selv. :)

Skrevet

Det er ikke lurt med det gebyrfrie kortet. Rentene er høye ved kontantuttak.

Men jeg skal til Hellas. Det er ikke akkurat et sted hvor folk er kjent for å svindle turister. I enkelte andre land ville jeg derimot ikke tatt sjansen på å bruke det uhemmet på restauranter. :)

Jeg regner alltid inn de gebyrene for å ta ut i minibank som en utgift når jeg er på ferie. Da vi var i Frankrike tok jeg vel ut cash muligens 5 ganger -og gebyrene varierte fra noen og tredve til noen og førti kroner - - når rødvina koster 7 kroner literen og en god cognac kostet 50 kroner flaska så må jeg si at de gebyrene for å være sikre på at kortet ikke ble misbrukt - var vel verdt det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...