Gå til innhold

Jobbe i opplæring uten lønn?

Anbefalte innlegg

Gjest Rådvill arbeidstaker
Skrevet

Noen ringte meg og spurte om jeg ville jobbe som vikar i tre uker i august.

Jeg sa jeg ikke hadde jobbet med yrket på en stund og var litt urutinert pga. det.

Det gjorde ikke noe (de hadde fått anbefalt meg av annet vikarsted) Jeg kunne komme et par dager først og lære meg deres rutiner.

Dro dit en dag, og to, så spurte de om jeg kunne komme enkelte dager med en gang.

Resultat er at jeg har jobbet en god del enkeltdager før jeg skal dekke disse tre opprinnelige ukene som begynner nå.

I dag spurte "sjefen" hvor mange dager "opplæring" jeg hadde hatt.

Vet ikke helt svarte jeg da ikke noe var avtalt annet enn at jeg skulle komme, og jeg har jobbet fullt de dagene jeg har vært der. Alle rutinene har jeg ikke helt kommet inn i ennå som naturlig er.

"For jeg tenkte ikke betale deg særlig for de dagene" sier hun.

Mellom linjene forsto jeg at jeg ikke skulle få lønn for de to, evnt. tre dagene de annså meg være i opplæring.

Er det riktig da? Jeg er godt voksen, og utdannet i yrket, jobbet lite med det i det sisste så derfor litt ute av det.

Jobber bra når jeg er der, går ikke tidligere med mindre de sier jeg skal, er det noe jeg trenger hjelp til så gjør jeg annet i stedet for å sitte stille liksom.

Så forskjellen på meg og de andre som jobber der er at jeg kan spørre om en del mer hjelp, men da tar jeg over deres arb.oppgaver i steden, slik at jeg er i full vigør hele arb.tiden.

Arb.kontrakt har jeg ikke fått ennå, det er kommunal stilling.

Synspungter?

Skrevet

Du har SELVSAGT krav på lønn under opplæring og skriftlig kontrakt!

Dama burde hatt et tupp bak, det skulle ikke vært lov å ha personalansvar og ha så lite greie på reglene som hun tydeligvis har.

På www.lovdata.no kan du sette deg inn i arbeidsmiljøloven. :-)

Gjest Rådvill arbeidstaker
Skrevet

Du har SELVSAGT krav på lønn under opplæring og skriftlig kontrakt!

Dama burde hatt et tupp bak, det skulle ikke vært lov å ha personalansvar og ha så lite greie på reglene som hun tydeligvis har.

På www.lovdata.no kan du sette deg inn i arbeidsmiljøloven. :-)

Takk for svar.

Da får vi håpe det ikke var som jeg fikk mistanke om.

Siden jeg skal jobbe der tre fulle uker nå så er det greit å holde lav profil.

Selv om de er urimelige så klarer jeg ikke sette dem i den knipa det vil være å gå. De trenger meg virkelig disse ukene.

Rare greier da, i det kommunale til og med :(

Skrevet

Takk for svar.

Selv om de er urimelige så klarer jeg ikke sette dem i den knipa det vil være å gå. De trenger meg virkelig disse ukene.

Jeg syns da absolutt du skal sette dem i den knipa. Det gir dem et press til å betale deg den lønna du faktisk har krav på! Men start med å si at det er en selvfølge at du skal ha lønn i opplæringstiden. Først hvis de fremdeles nøler, sier du klart at da går du på dagen.

Da skjønner de at ting får konsekvenser.

Skrevet

Takk for svar.

Du kan lese her:

http://www.absentia.no/artikkel.asp?action=display_artikkel&kategori_id=3&subkategori_id=16&id=603

Det er slike ting LOs sommerpatrulje jobber med hver sommer, spesielt rettet mot ungdommer i sommerjobb, men det gjelder selvsagt også i andre typer jobber og for alle aldre.

Skrevet

Dette er ikke tillatt, men din sjef har tydeligvis ikke peiling på det. Selvfølgelig skal du ha betalt for å være på jobb selv om det er opplæring.

Gjest Persille
Skrevet

Du har krav på lønn under opplæring, det står veldig enkelt i arbeidsmiljøloven.

Gjest Studinnnen
Skrevet

Fy! F...!!! Det var det frekkeste!!!!

De som jobber i kommunen vet veldig godt at ikke noe er gratis her i verden!! Du skal da ikke jobbe der gratis, selvom du er under opplæring???? Hallo!!! Dette er det værste jeg har hørt innen arbeidslivet faktisk! Tid er penger du har brukt din tid der, du bruker tid og penger til å komme dit også. Du skal vel ikke måtte betale for å få opplæring? Alle jobber jeg har hatt i hele mitt liv (og det er mange) så har jeg måttet ha opplæring, og det har da aldri noen gang vært noe spørsmål om lønn under opplæring. Har aldri hørt om noe som ikke har fått lønning selv om de er under opplæring!! Dette må du for guds skyld ikke finne deg i. De bare prøver seg tydligvis, sleipingene!

Håper du ikke godtar dette!!!

Gjest sandex
Skrevet

Det er SELVFØLGELIG ikke riktig!! Du skal ha betalt for tiden du er på jobb - enten det er opplæring eller ikke.

Makan....

Ørkenvandreren
Skrevet

Selvfølgelig har du krav på lønn under opplæringen, samt skriftlig kontakt. Ta en telefon til pesonalavdeilngen i kommunens sentraladministrasjon, så får du en orientering om rett og galt vil jeg tro. Hun lokale sjefen din er nok en fagpeson som ikke kan så mye arbeidsrett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...