Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det siste året har jeg vært plaget av moderate smerter ved eggstokkene og blødninger, Disse kan inntre samtidig eller hver for seg, når som helst i syklusen - ikke bare ved eggløsning. Jeg ahr vært hos gynekolog og tatt div tester. Han fant ut at jeg hadde hyperplastisk slimhinne og en hormonforandring og skulle mot dette ta et gestagent hormon. Jeg ahr ikke begynt å ta dette enda da bivirkningene virket noe voldsomme. Hvis blødningene jeg har ikke er farlige, vil jeg heller ha de fremfor kviser og sjegg. Kan du forklare for meg hva som egentlig feiler meg? Fik bare et brev av legen og har ikke lykkes å få tak i han i disse ferietider,

Til info er jeg 30 år, har et barn, vært sammen med samme mann i 10 og er ellers frisk og rask.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192977-bl%C3%B8dning-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Menstruasjonssyklus består av to hovedfaser: en før eggløsning hvor kroppen produserer østrogen, og neste fase etter eggløsning hvor kroppen produserer både østrogen og progesteron. Hvis det ikke inntrer graviditet, stopper progesteron-produksjonen etter 14 dager og det kommer blødning. En vanlig årsak til slik forstyrrelse (manglende eggløsning og derved manglende progesteronproduksjon) er tilstanden PCOS hvor det ofte også er overvekt og ev. unormal hårvekst. Jeg vil absolutt anbefales deg å bruke gestagen (som likner kroppens progesteron) hvis det er påvist hyperplastisk slimhinne. Det er lit bivirkninger ved slik behandling, ikke får du skjegg eller kviser. Hvis du ikke bruker det, kan det komme uhemmet vekst av livmorslimhinnen med fare for unormal celledeling. Hvor lenge du skal bruke behandlingen får din lege avgjøre.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...