Gå til innhold

bør fuksjonshemmede få tilgang til gratis sexhjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar for gitt at det handler om å 'tilrettelegge' eller utføre onani, ikke samleie.

I så fall ser jeg for meg funksjonshemmede med alminnelige drifter, men ute av stand til å gjøre noe med det, altså ute av stand til å ta saken i egne hender.

Dernest ser jeg for meg at noen i helsebransjen onanerer eller 'tilrettelegger' onani av Arne-Bjarne eller Gine-Brit på kveldsskiftet.

Begge deler et trist syn. Jeg tror jeg heller til at funksjonshemmede dessverre ikke kan regne med min støtte for å bli onanert eller få 'tilrettelegging'

PS: Jeg vet ikke helt hva jeg mener med 'tilrettelegging', og overlater til enhver å fylle inn mening.

PPS: Jeg skjønner evt fortvilelse hos aktuelle nødne funksjonshemmede.

Opplæring i onani og generell sexualundervisning ovenfor psykisk utviklingshemmede kan blant annet være med på å forhindre at de begår sexuelle overgrep, så dette er veldig viktig. Om ikke vi helsearbeidere vil utøve denne tjenesten så finnes det mange som kan tenke seg å gjøre det for penger (prostituerte og kanskje noen sexologer). Funksjonshemmede må ha lik rett til å bruke pengene sine på blant annet prostituerte som andre. Det må ikke forventes at funksjonshemmede skal være "snillere eller bedre mennesker" enn oss andre.

Skrevet

Opplæring i onani og generell sexualundervisning ovenfor psykisk utviklingshemmede kan blant annet være med på å forhindre at de begår sexuelle overgrep, så dette er veldig viktig. Om ikke vi helsearbeidere vil utøve denne tjenesten så finnes det mange som kan tenke seg å gjøre det for penger (prostituerte og kanskje noen sexologer). Funksjonshemmede må ha lik rett til å bruke pengene sine på blant annet prostituerte som andre. Det må ikke forventes at funksjonshemmede skal være "snillere eller bedre mennesker" enn oss andre.

'Opplæring i onani og generell sexualundervisning ovenfor psykisk utviklingshemmede kan blant annet være med på å forhindre at de begår sexuelle overgrep, så dette er veldig viktig.'

Det vet jeg. Men er dette noe som gjøres i dag av frivillige i helse/omsorg?

'Om ikke vi helsearbeidere vil utøve denne tjenesten så finnes det mange som kan tenke seg å gjøre det for penger (prostituerte og kanskje noen sexologer).'

Nesten samme spørsmål: Betaler helse/omsorg prostituerte eller sexologer for å gjøre dette?

'Funksjonshemmede må ha lik rett til å bruke pengene sine på blant annet prostituerte som andre.'

Relevans? 'Prostitusjonsetikk' og egne penger er en privatsak (dvs prostitusjon er jo et alvorlig samfunnsproblem, men vi kan jo holder det utenfor nå). Men kjøpe sex er vel ikke det denne tråden handler om? Jeg forstår det slik at det handler om at omsorg/helse skal gi/tilrettelegge for onani (ikke samleie, det må jo bare være for drøyt å kreve, forvente).

'Det må ikke forventes at funksjonshemmede skal være "snillere eller bedre mennesker" enn oss andre.'

Relevans? Det er det vel ingen som tror eller mener?

Snorkfrøken
Skrevet

Hvis du leser nett-praten, så ser du at det bare var støtte for langt tilbake, ikke noe de stadig vekk får. Slik Lotus drives nå, så er det visst helt på frivillig basis.

Jeg er litt ambivalent om hva jeg mener om hele greia, men man bør jo i alle fall ha fakta på bordet før man skal dømme.

Ja, jeg er også litt ambivalent egentlig. Jeg forstår jo at de har lyst på sex som alle andre, men synes dette likevel blir litt feil.

Det finnes da folk med "feil" i mange retninger fysisk og psykisk, skal alle få tilbud om et sexliv?

Men nå har jeg jo ingen muligheter for å sette meg inn i deres situasjon, men jeg ser ikke for meg at jeg selv ville ha hatt sex med en fremmed sånn bare for sex`en sin del, funksjonsfrisk eller hemmed...

Skrevet

'Opplæring i onani og generell sexualundervisning ovenfor psykisk utviklingshemmede kan blant annet være med på å forhindre at de begår sexuelle overgrep, så dette er veldig viktig.'

'Om ikke vi helsearbeidere vil utøve denne tjenesten så finnes det mange som kan tenke seg å gjøre det for penger (prostituerte og kanskje noen sexologer).'

Nesten samme spørsmål: Betaler helse/omsorg prostituerte eller sexologer for å gjøre dette?

'Funksjonshemmede må ha lik rett til å bruke pengene sine på blant annet prostituerte som andre.'

Relevans? 'Prostitusjonsetikk' og egne penger er en privatsak (dvs prostitusjon er jo et alvorlig samfunnsproblem, men vi kan jo holder det utenfor nå). Men kjøpe sex er vel ikke det denne tråden handler om? Jeg forstår det slik at det handler om at omsorg/helse skal gi/tilrettelegge for onani (ikke samleie, det må jo bare være for drøyt å kreve, forvente).

'Det må ikke forventes at funksjonshemmede skal være "snillere eller bedre mennesker" enn oss andre.'

Relevans? Det er det vel ingen som tror eller mener?

-Vet det foregår i Danmark, og det gjør sikkert det i Norge også.

-seksologer betales av kommunen uten at de vet nøyaktig hva de gjør. Du skal ikke se bort i fra at noen seksologer også kan være fysiske i sitt arbeid men dette vet jeg ikke sikkert. Prostiterte blir nok ikke bealt av kommunen men kommunearbeidere kan hjelpe funkjsonshemmede å komme i kontakt med prostituerte.

Relevans? Det er det vel ingen som tror eller mener? (at de er snillere eller bedre mennesker)

-Jo det virker i alle fall som om mange har veldig store krav og forventninger til dem. Kan komme med utallige eksempler på det men er for trøtt nå.

God natt:-)

PS:veldig interessant tema!

Skrevet

-seksologer betales av kommunen uten at de vet nøyaktig hva de gjør. Du skal ikke se bort i fra at noen seksologer også kan være fysiske i sitt arbeid men dette vet jeg ikke sikkert. Prostiterte blir nok ikke bealt av kommunen men kommunearbeidere kan hjelpe funkjsonshemmede å komme i kontakt med prostituerte.

Relevans? Det er det vel ingen som tror eller mener? (at de er snillere eller bedre mennesker)

-Jo det virker i alle fall som om mange har veldig store krav og forventninger til dem. Kan komme med utallige eksempler på det men er for trøtt nå.

Kan det være tilfelle at sexologer utøver teoriene sine i praksis? Nei, guri... det hadde vært interessant om vår hus-sexolog på Dol kunne gi en kommentar.

Dersom offentlig helsevesen formidler prostituerte synes jeg er en alvorlig sak. Jeg tror vel egentlig ikke på det, må jo bli skandaler av slikt.

Sånn ellers... man henviser 'ofte' til at det ene og det andre er en 'menneskerett' - her altså sex. Men skal rettigheter oppfylles, må jo noen være forpliktet til det. Det blir egentlig like vanskelig å forvente at sex er noe private eller offentlige er forpliktet til.

Dessuten: Hva er egentlig problemet med at funksjonshemmede orienterer seg blant andre mennesker og derved 'skaffer seg' sex - i likhet med andre? Mulig jeg tar feil, men det høres virkelig fornedrende ut å skulle være _så_ ynkelig og spesiell at sex og samvær med andre overlates til en tredjepart å finne ut av?

Skrevet

hadde dere syntes det var ok om partneren gjorde det?

Funksjonshemmede er da ikke dyr. De er da fullt ut elskverdige mennesker som appellerer til alle sider av mennesket. Det å "hjelpe" dem til sex er da likeverdig med en hvilken som helst utenomeketeskapelig episode. Og ettersom jeg ikke tror på fri sex i et forhold, så er svaret på ditt spørsmål: Nei

Gjest Halling
Skrevet

Onani er på timeplanen i f m psykisk utviklkingshemmede. Populært kalt "onanitimen". Det er beskrevet i rapporter og planer. Helsearbeidere lærer klienter å onanere, rett og slett. Klientene blir roligere, ikke overraskende. Fint at det slutter å være så tabu at folk heller vil "dø" enn å snakke om det.

Vi opplevde at det ikke var mulig å finne en helseperson som ville stå på en stand og snekke med ungdom om sex (det framkom de mest utrolige unnskyldninger og bortforklaringer). Det ble til at sjefen sjøl måtte stå der :-) Veldig populært. Da tror jeg hun lærte mye. Problemet var å holde seg alvorlig.

Snorkfrøken
Skrevet

Er ikke det flott da?

De funksjonshemmede har også rett på et godt sexliv.

Har alle rett på et sexliv?

Da bør det jo ligge til rette for flere enn de funksjonshemmede?

Gjest printa
Skrevet

Har alle rett på et sexliv?

Da bør det jo ligge til rette for flere enn de funksjonshemmede?

Hvem er "andre" da?

Får du tilbud om sex i kveld, er det vel ingen som kan nekte deg det.

Skrevet

Kan det være tilfelle at sexologer utøver teoriene sine i praksis? Nei, guri... det hadde vært interessant om vår hus-sexolog på Dol kunne gi en kommentar.

Dersom offentlig helsevesen formidler prostituerte synes jeg er en alvorlig sak. Jeg tror vel egentlig ikke på det, må jo bli skandaler av slikt.

Sånn ellers... man henviser 'ofte' til at det ene og det andre er en 'menneskerett' - her altså sex. Men skal rettigheter oppfylles, må jo noen være forpliktet til det. Det blir egentlig like vanskelig å forvente at sex er noe private eller offentlige er forpliktet til.

Dessuten: Hva er egentlig problemet med at funksjonshemmede orienterer seg blant andre mennesker og derved 'skaffer seg' sex - i likhet med andre? Mulig jeg tar feil, men det høres virkelig fornedrende ut å skulle være _så_ ynkelig og spesiell at sex og samvær med andre overlates til en tredjepart å finne ut av?

Du vet helsevesnet består av helt vanlige mennesker. Om jeg hadde arbeidet med en funksjonshemmet som ikke sjøl var i stand til å komme i kontakt med prostituerte så tror jeg nok at jeg kanskje hadde hjulpet han med å spore opp noen. Dette har ikke jeg behøv å rapportere til noen eller laget skandale av. Om en sexolog velger å hjelpe en klient med bokstavlig talt noen enkle grep for å lære han/hun å onanere, tror jeg heller ikke at det vil bli publisert.

Selvsagt er det trist at ikke alle kan skaffe seg en sexpartner like enkelt. Og selvsagt er det ingen menneskerett å ha sexpartner, men kan man hjlpe noen å skaffe det så er det fint. Det er fint at Lotus setter mennesker i kontakt med hverandre og som ikke er tabubelagt i forhold til sex og funjonshemmingk.

Snorkfrøken
Skrevet

Hvem er "andre" da?

Får du tilbud om sex i kveld, er det vel ingen som kan nekte deg det.

Men ikke alle funksonsfriske har sex, har de vel? Det kan være flere grunner til det annet enn handicap. Hva med psykisk syke folk?

Gjest printa
Skrevet

Men ikke alle funksonsfriske har sex, har de vel? Det kan være flere grunner til det annet enn handicap. Hva med psykisk syke folk?

Har ikke psykisk syke mennesker sex?

Skrevet

"Hva tenker dere om dette? Blir ikke dette som en form for prostitusjon bare at det er staten so betaler?"

Subsidiert prostitusjon. Det endrer ikke situasjonen hvem som er kunder, tilbydere og betalere. Ikke overraskende om tilhengere av et slikt "tilbud" også vil

krimminalisere horekunder.

"og hva slags folk er det som melder seg om sexhjelpere?"

Folk med pengenød, svekket selvbilde og kritisk sans.

"Ville du synes det var helt uproblematisk om det var din partner/ektefelle som ville hjelpe en funksjonshemmed person med å seksuelle ønsker?"

Selvfølgelig. Det hadde vært ødeleggende uansett måten "hjelpen" hadde vært gjennomført på.

Snorkfrøken
Skrevet

Har ikke psykisk syke mennesker sex?

Neppe alle.

Det finnes da mange funksjonshemmede som har sex, gjør det ikke? Hvorfor skal de være den utvalgte gruppen som får hjelp?

Gjest printa
Skrevet

Neppe alle.

Det finnes da mange funksjonshemmede som har sex, gjør det ikke? Hvorfor skal de være den utvalgte gruppen som får hjelp?

Jeg vet ikke, men jeg ser ikke det store problemet, så lenge det skjer kontrollert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...