Gå til innhold

Lån ved boligkjøp

Gjest drømmer om lottomillioner

Anbefalte innlegg

Gjest drømmer om lottomillioner
Skrevet

Vurderer å søke lån til bolig og har hørt at bankene pleier å regne med andelen fellesgjeld sammen med boligens verdi når de skal beregne hvor mye man kan låne. Har sett en leilighet til 1,3 med en f.g. på 900', noe som skulle tilsi en totalpris på 2,2 mill. Finnes det noen unntak hos bankene, eller kan jeg bare gi opp drømmekåken min?

Skrevet

Tror de ser på inntekt og budsjett, og andre lån. Men du må jo vise at du klarer det i måneden. Men vil du ikke heller kjøpe deg noe uten fellesgjeld, jeg synes alltid det ser mest gunstig ut. Husk at ved fellesgjeld kan både den og den vanlige lånerenta de stige. Tror ofte det var disse tilfelle som mistet leilighetene sine sist gang. Når f.eks to leiligheter ikke klarte å betale, måtte de resterende leilighetene i blokka selvfølgelig dekke resten av lånet....

Gjest Drittlei banken her ja...
Skrevet

Tror de ser på inntekt og budsjett, og andre lån. Men du må jo vise at du klarer det i måneden. Men vil du ikke heller kjøpe deg noe uten fellesgjeld, jeg synes alltid det ser mest gunstig ut. Husk at ved fellesgjeld kan både den og den vanlige lånerenta de stige. Tror ofte det var disse tilfelle som mistet leilighetene sine sist gang. Når f.eks to leiligheter ikke klarte å betale, måtte de resterende leilighetene i blokka selvfølgelig dekke resten av lånet....

Har ikke så mye peiling på dette egentlig.. Men..får du ikke lån i en bank, så gå til en annen! Er store forskjeller!!

Har et eksempel her på noe jeg har opplevd her jeg bor.. men dette var samme bank og samme person bak skranken;

Jeg og min samboer ville ha lån på 1 million. Samboeren min har en inntekt på over 300.000 i året, og andre lån er nedbetalt. Han har aldri hatt problemer med å betale. I tillegg hadde vi 25.000 inne på bsu!

MEN..jeg tjente under 100.000 i året, og det mente de var for lite.. Vi fikk ikke lån..selv om samboeren min kunne klart lånet godt alene.

Og så har vi kompisen til samboeren min..han var i samme bank og skulle låne samme beløp. Tjener mye mindre enn samboeren min, har ikke noe spart opp, i tillegg har han et billån på nesten 100.000.

Han fikk lån..

DA er det ille da!

Vi gikk tilbake til banken for å spørre hvorfor det ble såpass stor forskjell.. De argumenterte med at JEG hadde for dårlig råd.. men dersom samboer hadde vært singel, DA hadde han fått lån..

Hallo!!?

Sååh..enten har du flaks eller ikke...er min erfaring....

Vi har ennå ikke fått lån..nå tjener jeg det dobbelte. I tillegg har jeg 100.000 stående på en konto..

Johooo!!

Skrevet

Jeg hadde styrt langt unna en leilighet med så stor fellesgjeld. Det blir høy husleie av slikt.

Vår borettslagsleilighet har fellesgjeld på ca 160.000, mer enn nok det syns jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...