Gå til innhold

hva er hellp syndrom?

Anbefalte innlegg

Gjest karianne

Jeg fødte min sønn nr 2 for 6 uker siden og hadde komplikasjoner under fødselen. Jeg fikk for to dager siden vite at jeg ved min første fødsel som var et akutt keisersnitt hadde hellp syndrom. Kan du fortelle meg hva hellp syndrom er og hva jeg evt bør være ops på ved et nytt svangerskap?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19309-hva-er-hellp-syndrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann

Jeg hadde også hellp syndrom, det er svangerskapsforgiftning i en alvorligere grad.

Hos meg var leveren angrepet, jeg hadde forhøyete leververider, og sykdommen ble egentlig først oppdaget ved at tulle sluttet og vokse inne i magen.

Da ble det tatt blodprøver, og påvist forhøyete leververdier. Et par dager etter kom de øvrige utslagene med sukker i urinen, og ganske mye forhøyet blodtrykk.

Det ble påvist i uke 28, og da ble jeg innlagt på sykehus til observasjon. Da jeg kom til uke 34 akkurat måtte Tulla ut, for da begynte det og bli farlig for meg, fordi blodtrykket var så veldig høyt.

Jeg er blitt fortalt at det er omtrent 50-50% sjangse for at jeg får dette igjen, ved et nytt svangerskap, og jeg vil bli fulgt nøye opp med blodtrykksmålinger og uringprøver. Sannsynligvis vil jeg bli sykemeldt veldig tidlig, for å holdes mest mulig i ro.

Ved et tredje svangerskap skal sjangsene for og få dette igjen være betydelig redusert, så fremt det er med samme partneren.

Jeg ble fortalt at de tror det skyldes en form for "kollisjon" mellom mors og fars gener, men det forske mye på dette enda.

Får man barn med en annen partner er sjangsene for svangerskapsforgiftning like som for alle andre. Omlag 10% får det, om jeg husker riktig, men ikke dermed sagt hellp syndrom, som er mer alvorlig.

Sjangsene synker altså for hvert svangerskap, men de mente også å vite at sjangsene øker igjen med et eventuelt 5-6 svangerskap. (det er iallefall uaktuelt for meg).

Det ble langt dette, men jeg har spurt og gravet mye siden jeg lå så lenge på sykehus, og også fødte prematurt med akutt keisersnitt.

Dette er de svarene jeg har fått.

Som et lite PS kan jeg skrive at jeg også i den tiden var med på litt forskning, for de driver og forsker på om blodgjennomstrømning til livmor, gjennom lysken kan ha noe og si på hvem som utvikler dette.

Jeg fikk påvist litt dårlig blodstrømming her, målt med en sånn ultralyd med farger. Det kaltes notch'er og jeg hadde det på begge sider. (bilateralt)

http://www.doktoronline.no/homepage/nellie

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19309-hva-er-hellp-syndrom/#findComment-85146
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

HELLP-syndrom strå för Hemolysis Elevated Liver enzymes, Low Platelets, dvs hemolys och förhöjda leverenzymer samt låga trombocyter och innebär en komplikation till ett förhöjt blodtryck under graviditeten. Havandeskapsförgiftning eller preeklampsi som det också heter kan utveckla denna mycket alvarliga form, som HELLP är. Vid din nästa graviditet, kommer du att få en extra nogrann uppföljning. Det kommer att tas mera blodprover, blodtryckskontroller och ultraljud mm. Chansen att detta kommer att hända igen, är ökad men är vanligast vid den första graviditeten. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19309-hva-er-hellp-syndrom/#findComment-85163
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...