bullxo Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Jeg har et stort problem med å komunisere med andre mennesker, dette både i jobb og ikke minst i min samlivssituasjon. Da mitt nåværende forhold holder på å gå dukken føler jeg at jeg trenger hjelp! Den største delen av problemet kommer av at jeg ikke klarer å uttrykke meg muntlig, føre en normal samtale m.m. Det er som aller verst når det er mennesker jeg ikke kjenner veldig godt jeg skal forholde meg til, men også veldig ofte når det er mennesker jeg har kjent lenge. Jeg tror kanskje dette kommer mye av at jeg er fryktelig sjenert og innesluttet. Hva skal/ kan jeg gjøre???? Jeg vil så absolutt ikke ha noen slutt på mitt nåværende forhold, da dette er en person jeg liker, elsker og respekterer. Men denne personen finner det veldig vanskelig når jeg ikke klarer å snakke med verken denne eller barna... HJELP!!!!!!! Fortvilet 35åring :-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193109-hjelp-komunikasjon-samtale-problemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Hei! Å være sjenert og innesluttet behøver ikke være en diskvalifikasjon i samliv. Men hvis hun har et mye større behov for å prate og fortelle enn deg forstår jeg det kan bli slitsomt. Er du flink til å lytte til henne? Mange med pratsom kjæreste kutter ofte fort ut fordi de ikke orker å henge med på alle utlegningene fra kjæresten. Jeg tror dette oftere fører til misnøye enn at en kjæreste har få ord. For å bli bedre til å uttrykke deg og føre samtale med andre enn dine aller nærmeste, kan du for eksempel lese om kommunikasjon. Bruk internet eller biblioteket og lån bøker om kontakt og kommunikasjon. Øv deg i diskutere en sak med en venn, en du er trygg på. Øv deg selv foran speilet i å forklare en sak for deg selv. Alt som bidra til å gjøre deg fortrolig med kommunikasjon er bra. Hvis du er motivert kan du også bruke en terapeut for å snakke om problemet og be om hjelp til å komme i gang med egentrening. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193109-hjelp-komunikasjon-samtale-problemer/#findComment-1345127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bullxo Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Hei! Å være sjenert og innesluttet behøver ikke være en diskvalifikasjon i samliv. Men hvis hun har et mye større behov for å prate og fortelle enn deg forstår jeg det kan bli slitsomt. Er du flink til å lytte til henne? Mange med pratsom kjæreste kutter ofte fort ut fordi de ikke orker å henge med på alle utlegningene fra kjæresten. Jeg tror dette oftere fører til misnøye enn at en kjæreste har få ord. For å bli bedre til å uttrykke deg og føre samtale med andre enn dine aller nærmeste, kan du for eksempel lese om kommunikasjon. Bruk internet eller biblioteket og lån bøker om kontakt og kommunikasjon. Øv deg i diskutere en sak med en venn, en du er trygg på. Øv deg selv foran speilet i å forklare en sak for deg selv. Alt som bidra til å gjøre deg fortrolig med kommunikasjon er bra. Hvis du er motivert kan du også bruke en terapeut for å snakke om problemet og be om hjelp til å komme i gang med egentrening. Hei. Er ikke noe problem at hun snakker for mye nei :-), men at jeg snakker for lite...Hun er ikke typen som prater hull i hodet på folk heller da, men er ganske så normal vil jeg tro, Jeg regner meg selv for en god lytter, men det er ikke dette hun primært ønsker. Hun vil at jeg skal starte samtalen, styre temaet kort sagt fortelle henne om meg , mitt og mine opplevelser/ erfaringer. Videre vil hun at jeg skal kunne ha en "normal" samtale med barna hennes ( 11, 15 og 17år) Men når det kommer til stykket, kan jeg sitte der stum som bare det.... jeg tenker mye på hva jeg skal/ kan snakke om , men når øyeblikket er der er jeg helt blank, og enhver ting jeg sier høres veldig "kunstig" ut... om du forstår hva jeg mener... Men det er jo ikke bare der problemet ligger, har det nesten likedan sammen med familie og GODE venner.. sier ikke mye da heller....og for ikke å snakke om i forsamlinger..5+ personer er for mye for meg.. da starter skjelvingen, kaldsvette og uklar/ "vibrerende"/ustø stemme.... VIl hypnose eller medisinering kunne hjelpe??? Frykter at om jeg går til en terapaut , så kommer jeg ikke til å "innrømme" problemet, alt. ikke si noe der heller..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193109-hjelp-komunikasjon-samtale-problemer/#findComment-1345544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.