Gå til innhold

Skolen, en fristende arena for agitering

Anbefalte innlegg

Gjest Halling
Skrevet

En imam sier nå i Aftenposten at han vil ut i skolene for å lære barn om islam. Han sier også at muslim betyr fredselsker.

For det første betyr muslim "den som underkaster seg" dessuten er islam en mennskefientlig religion og en nedbrytende politisk retning. Politisk fordi det i dag stemmes på islam som politikk i visse land.

Imamen vil nå inn i skolene, det er det mange som vil, men det er et problem: elevene er ikke der frivillig, lærere og ansatte er ikke demokratisk valgt, heller ikke foredragsholdere og agitører. I motsetning til en forening. Initiativtakere blant elevene er heller ikke demokratisk valgt, og kan ikke bestemme noe.

Jeg mener alle former for politisk og religiøs agitering skal holdes borte fra skoler og andre offentlige sektorer. Vi er nødt til å bruke dem, derfor feies i tilfelle den frie tanke og vilje til side.

Det finner jeg meg ikke i. Det er mange som vil ha tak i barna våre, et lett bytte for nesten hvem som helst. "Det kan da ikke skade" utsagnet kjøper jeg ikke, heller ikke "det er viktig å vite noe om islam". Det folk vil vite om islam kan de skaffe seg etter at de er 18 år og kan tenke selv. Barna skal være frie for påvirkning til de er voksne og kan tenke selv.

Hva med deg?

• Svar 168
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

42

• Prozak

34

• favn

8

• gripp

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mener du likeledes at all kristendom skal ut av skolen?

Gjest Halling
Skrevet

Mener du likeledes at all kristendom skal ut av skolen?

Jeg kan håpe.

Skrevet

Jeg kan håpe.

Gjør du noe aktivt for at det skal skje?

Gjest Halling
Skrevet

Gjør du noe aktivt for at det skal skje?

Jeg sjekker at det ikke forekommer forkynnelse, og det er heller ikke lovlig. Religionshistorie har jeg ikke noe i mot, men alle de store religionene må få samme oppmerksomhet i lærebøkene, og det har de stort sett.

Skrevet

Jeg sjekker at det ikke forekommer forkynnelse, og det er heller ikke lovlig. Religionshistorie har jeg ikke noe i mot, men alle de store religionene må få samme oppmerksomhet i lærebøkene, og det har de stort sett.

Så det er derfor det heter "KRL"? "K" står for hinduisme?

Skrevet

Så det er derfor det heter "KRL"? "K" står for hinduisme?

Med fare for å banne i kjerka (sic), finner jeg det greit at 'man' får mer undervisning i en respektiv kulturs hovedreligion enn i andre større og mindre religioner.

Vesten er for en stor del sekularisert, men kristendommen er på mange måter sammenvevd med kultur og former oss (enten vi vet/vil det eller ikke) - som individer og i samfunnsmessig perspektiv.

Det er også av uvurderlig verdi å lære om andre religioner for å forstå hverandre.

Derfor ønsker jeg at mine barn skal få undervisning i religion, livssyn og filosofi - med vekt på kristendom når det gjelder religionsbiten.

PS: Off topic kanskje, men jeg regner meg selv som en slags agnostiker.

Skrevet

Med fare for å banne i kjerka (sic), finner jeg det greit at 'man' får mer undervisning i en respektiv kulturs hovedreligion enn i andre større og mindre religioner.

Vesten er for en stor del sekularisert, men kristendommen er på mange måter sammenvevd med kultur og former oss (enten vi vet/vil det eller ikke) - som individer og i samfunnsmessig perspektiv.

Det er også av uvurderlig verdi å lære om andre religioner for å forstå hverandre.

Derfor ønsker jeg at mine barn skal få undervisning i religion, livssyn og filosofi - med vekt på kristendom når det gjelder religionsbiten.

Det er ikke et demokrati verdig å i det hel tatt ha en statsreligion, og medfølgende undervisning i skolen. Når det er sagt, har jeg ikke inntrykk at religionsundervisningen er så veldig kristendomsdominert - uten at jeg kan si det med sikkerhet.

"......................................"

Skrevet

Det er ikke et demokrati verdig å i det hel tatt ha en statsreligion, og medfølgende undervisning i skolen. Når det er sagt, har jeg ikke inntrykk at religionsundervisningen er så veldig kristendomsdominert - uten at jeg kan si det med sikkerhet.

Var det ikke prozak som ville forby KrF her forleden? Og som nå snakker om demokrati?

Skrevet

Var det ikke prozak som ville forby KrF her forleden? Og som nå snakker om demokrati?

Er du der nå igjen, med svadaen din? Ja, jeg vil forby et religiøst styre - jeg vil ikke forby eksistensen av religion, men at den skal kunne sitte i regjering.

Du kan selvfølgelig argumentere med at alt er lov i et demokrati, selv ting som er direkte udemokratiske (f.eks religiøst styre). Det blir en meningsløs diskusjon. Så lenge et land har en statsreligion, så har det ikke full religionsfrihet. Og dermed er det ikke et fullverdig demokrati.

Hvis nå F.eks KrF (urealistisk nok) hadde fått...tja...60& oppslutning, og blitt et suverent regjeringsparti - hva tror du hadde skjedd i samfunnet vårt? Ikke lite, skal jeg si det. Og ikke noe bl.a jeg hadde satt pris på.

"...................................."

Skrevet

Hei,

Det er, for så vidt, greit at man bruker mer tid på kristendommen enn animalismen fra Uganda.

Det jeg påpeker ovenfor Halling er at hvis man skal akseptere at "kristne vil undervise kristendom", så må han også akseptere at "muslimer vil undervise islam". Likt skal være likt.

Så kan man heller ta en separat diskusjon om hvor mye av dette skal tillates i skolen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Er du der nå igjen, med svadaen din? Ja, jeg vil forby et religiøst styre - jeg vil ikke forby eksistensen av religion, men at den skal kunne sitte i regjering.

Du kan selvfølgelig argumentere med at alt er lov i et demokrati, selv ting som er direkte udemokratiske (f.eks religiøst styre). Det blir en meningsløs diskusjon. Så lenge et land har en statsreligion, så har det ikke full religionsfrihet. Og dermed er det ikke et fullverdig demokrati.

Hvis nå F.eks KrF (urealistisk nok) hadde fått...tja...60& oppslutning, og blitt et suverent regjeringsparti - hva tror du hadde skjedd i samfunnet vårt? Ikke lite, skal jeg si det. Og ikke noe bl.a jeg hadde satt pris på.

Hei,

Man kan ikke forby "et religiøst styre", men man kan ha en Grunnlov (som i USA) med separasjon mellom religion og stat.

Skrevet

Jeg konstaterer bare at du vil forby KrF, og det er jo et ganske spesielt synspunkt...for å si det mildt :-)

Skrevet

Jeg konstaterer bare at du vil forby KrF, og det er jo et ganske spesielt synspunkt...for å si det mildt :-)

Joda, meget mulig. Men det gjelder ikke bare KrF - det gjelder også MuF :-)

"................................."

Gjest NEI til KRL!!!!!!
Skrevet

Hei,

Man kan ikke forby "et religiøst styre", men man kan ha en Grunnlov (som i USA) med separasjon mellom religion og stat.

Påhøy tid at det skilles mellom stat og kirke her i Norge også! Har kjempet med nebb og klør mot KRL-faget i alle år barna har gått på skolen. Nå er det jaggu meg også blitt "in" med pilgrimsvandringer, og skolen var meget forbauset da jeg nektet barnet mitt å delta!

Gjest Halling
Skrevet

Påhøy tid at det skilles mellom stat og kirke her i Norge også! Har kjempet med nebb og klør mot KRL-faget i alle år barna har gått på skolen. Nå er det jaggu meg også blitt "in" med pilgrimsvandringer, og skolen var meget forbauset da jeg nektet barnet mitt å delta!

Pilgrimasvandring er for drøyt, det er jeg enig i.

Gjest samkver
Skrevet

Hvor forekommer pilgrimsvandringer i skolen?

Gjest samkver
Skrevet

De fleste lærere legger nok ikke særlig mere vekt på kristendommen enn andre religioner i undervisning av KRLfaget. Dette er dog individuelt og fremdeles slik mange steder at læreren er enerådende i klasserommet og kan gjøre nesten hva hun vil. Så lenge lærebøkene legger opp til mest vekt på kristendommen så undervises det mere i den enn andre religioner.

Gjest samkver
Skrevet

De fleste muslimer jeg kjenner ønsker like mye fred som jeg gjør. Når imamene vil ut i skolen så må det jo sies at prestene har vært der før.

Det er ingen imam som har sagt at han vil tvinge seg inn i skolen. Vi har meningsfrihet i Norge, og det bør vi ta vare på.

Gjest Halling
Skrevet

De fleste lærere legger nok ikke særlig mere vekt på kristendommen enn andre religioner i undervisning av KRLfaget. Dette er dog individuelt og fremdeles slik mange steder at læreren er enerådende i klasserommet og kan gjøre nesten hva hun vil. Så lenge lærebøkene legger opp til mest vekt på kristendommen så undervises det mere i den enn andre religioner.

Jeg har også inntrykket at lærere fokuserer omtrent like mye på de ulike store religionene. Generelt er ikke lærere de mest fromme religiøse, men skjeler heller til en liten rød bok :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...