Gå til innhold

Skolen, en fristende arena for agitering

Anbefalte innlegg

Skrevet

*ler*

Har dere en sjablong dere diskuterer etter? Tror de samme innleggene går igjen omtrent ordrett i alle diskusjonene dere kamphanene imellom. ;)

Ikke klarer helt å la være, mente jeg.

"................................."

• Svar 168
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

42

• Prozak

34

• favn

8

• gripp

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er interessant at DU tolker islam på samme måte som den verste fundamentalist.

Det sier masse om deg!

Om islam er så bra hvorfor får vi da så mange flyktinger fra f.eks Iran? Trenger de egentlig ikke å bo her?

Gjest Halling
Skrevet

"Jeg har aldri utgitt mine påstander å være nettopp det: påstander."

Jeg regner med at du mener "alltid"? :-)

"......................................."

Takk. Du har rett.

Mitt nye tastatur er så lett å skrive på at det nesten tar kontrollen selv.

Benq X-toutch

Gjest Halling
Skrevet

Om islam er så bra hvorfor får vi da så mange flyktinger fra f.eks Iran? Trenger de egentlig ikke å bo her?

Godt poeng.

Islam gir ikke utvikling, ro og velstand, det finnnes her. Så da er det om å gjøre å skumme fløten: danne kolonier og suge ut fløten samtididg som de dyrker sin gud og udertrykker hverandre inne i koloniene. Bare pengene kommer gjennom murene, den ene veien.

Skrevet

Hei,

De fleste flyktninger til Norge kommer fra kristne land, etter det jeg husker. Vil du da si at de flykter fra kristendommen?

Jeg er ateist, og påstår slettes ikke at islam er "bra" på noen som helst måte.

Poenget mitt er at akkurat som kristendommen, så kan islam tolkes både relativt humanistisk og totalt fundamentalistisk.

Grip tolker islam som den verste fundamentalist, og kritiserer deretter *sin egen* tolkning. Dette faller åpenbart på sin egen urimelighet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg og sør er ingen kamphaner. Jeg har forlengst sluttet å svare den usaklige og selektive fyren der, selv om jeg ikke klarer helt å kommentere ham :-)

"....................................."

Det er vel ingen andre du skriver så mye om som akkurat "Sør".

Til gjengjeld så kommer du med en rekke bortforklaringer for hvorfor du ikke vil diskutere sak. Deg om det, men det ser nå rimelig ynkelig ut at du kun diskuterer "Sør", og ikke evner/tør/vil diskutere sak.

Skrevet

Hei,

Det er, for så vidt, greit at man bruker mer tid på kristendommen enn animalismen fra Uganda.

Det jeg påpeker ovenfor Halling er at hvis man skal akseptere at "kristne vil undervise kristendom", så må han også akseptere at "muslimer vil undervise islam". Likt skal være likt.

Så kan man heller ta en separat diskusjon om hvor mye av dette skal tillates i skolen.

Med vennlig hilsen

Jeg er overhodet ikke interessert i at :mine: barn skal bli undervist av imamer i islam, bare tanken er helt absurd. Men det var vel ikke det du mente - jfr undervisning i kristendom (som vanlige lærere tar seg av i den offentlige skolen).

Det er for øvrig mye sprøtt i privatskoler, feks Steinerskolen, Kristi menighet og alskens avarter... men dem om det.

Skrevet

Jeg er overhodet ikke interessert i at :mine: barn skal bli undervist av imamer i islam, bare tanken er helt absurd. Men det var vel ikke det du mente - jfr undervisning i kristendom (som vanlige lærere tar seg av i den offentlige skolen).

Det er for øvrig mye sprøtt i privatskoler, feks Steinerskolen, Kristi menighet og alskens avarter... men dem om det.

Du mener vel ikke seriøst å sammenligne steinerskolen med "kristi menighet"? I såfall har du ikke noe greie på den skolen. (Og ja - jeg har en del greie på steinerskolen - det er forsvinnende lite "sprøtt" der).

Skrevet

Du har sikkert tenkt mye på dette, og dine religiøse grublerier kan sikkert være morsomme nok.

Uansett vet de fleste godt om forskjellene mellom islam og kristendom når det kommer til praktisk religionsutøvelse.

Derfor vil også alle ansvarlige foreldre holde barn borte fra skolen hvis det tillyses propagandatime fra facistsvineriets talerør.

Heh-heh...samme gud er det nok. Men det er jaggu samme gud i statskirken og i jehovas vitner - men det er ikke mye likt over læren og utøvelsen.

Skrevet

Jeg syns innlegget ditt har en snert av paranoia over seg.

Ser ikke noe galt i at barn skal få lære noe om andre religioner. Vi er jo et flerkulturelt land.

Tror faget er til større bryderi og irritasjon for deg, enn for barna.

Man kan ikke lære OM religion av en prest eller en imam. Man kan lære religion, men for å lære OM religionen må det en mer eller mindre nøytral person til.

Gjest Halling
Skrevet

Du mener vel ikke seriøst å sammenligne steinerskolen med "kristi menighet"? I såfall har du ikke noe greie på den skolen. (Og ja - jeg har en del greie på steinerskolen - det er forsvinnende lite "sprøtt" der).

Steinerskolen: hvor har de gjort av antroposofien? Skrinlagt?

Skrevet

Du vet utmerket godt at prester har vært innpå mange skoler før, uansett din egen erfaring. Du har sannsynlig ikke erfart imamer innpå skolene selv?

Jeg har aldri opplevd prester på skolen, hverken på grunnskolen eller senere. Kristendomsfaget hadde jeg, undervist av en helt nøytral lærer, og blandet sammen med generell overfladisk lære om islam, buddhisme, hinduisme og enkelte andre ting.

Prester har ingenting på en skole å gjøre. Det blir derfor tull å snakke om at imamer i skolen er greit, på grunnlag av spredte tilfeller hvor prester har undervist i noe som helst på en skole.

"...................................."

Skrevet

Det skulle blitt bra fulle fengsler hvis man skulle bure inne alle muslimer som sympatiserer med terrorister:

32 prosent av britiske muslimer mener Vestens samfunn er «dekadent og bør ødelegges». 16 prosent av britiske muslimer har ingen lojalitet overfor Storbritannia. 24 prosent av britiske muslimer sympatiserer med selvmordsbombernes motiver. 6 prosent av britiske muslimer mener selvmordsbomberne gjorde det rette.

De reelle tall er selvsagt høyere, men meningsmålingen gir en pekepinn om hvilket svineri vi har med å gjøre.

"De reelle tall er selvsagt høyere, men meningsmålingen gir en pekepinn om hvilket svineri vi har med å gjøre."

Hvordan konkluderer du med det? Hvordan vet du at det reelle tallet er høyere, og ikke lavere? Hvordan i all verdan kan du, på noen som helst måte, vite noe annet enn det som kommer frem i meningsmålingene?

"................................."

Skrevet

Hei,

De fleste flyktninger til Norge kommer fra kristne land, etter det jeg husker. Vil du da si at de flykter fra kristendommen?

Jeg er ateist, og påstår slettes ikke at islam er "bra" på noen som helst måte.

Poenget mitt er at akkurat som kristendommen, så kan islam tolkes både relativt humanistisk og totalt fundamentalistisk.

Grip tolker islam som den verste fundamentalist, og kritiserer deretter *sin egen* tolkning. Dette faller åpenbart på sin egen urimelighet.

Med vennlig hilsen

Det der vet du er full. Riktignok er det flest innvandrere fra kristne land, altså de som bare skal tjene penger. Men flyktinger er personer som blir forfulgt i hjemlandet sitt p.g.a de har f.eks sagt imot styret og de er fra muslimske land.

Skrevet

Norge er ikke et EU-land.

Norge er så mye EU-land som det er mulig å være uten å være fullverdig medlem. EØS er den økonomiske delen av EU. Og mer og mer av EU kommer inn i Norge.

".................................."

Skrevet

Så det å få gå løs på barn med religiøs indoktrinering bør være en del av ytringsfriheten?

Hvem som helst skal altså kunne kreve å få undervise barn i hva de vil, under dekke av ytringsfrihet?

Kan lærere kreve ytringsfrihet og undervise hva de vil?

Pass deg nå. Du "møter deg selv i døren". Snart har du "avslørt deg selv" :-)

Skrevet

Steinerskolen: hvor har de gjort av antroposofien? Skrinlagt?

Ikke sikker. Men det er forskjell fra steinerskole til steinerskole, dessverre. Det strides litt innad om enkelte ting, og det er selvfølgelig ikke til å legge skjul på at enkelte gærninger har fått innpass der.

Men jevnt over er det en helt glimrende skole - for de som passer til den.

"...................................."

Skrevet

Nåja - Prozak har for vane bare å skrive *om* "Sør" til tredje personer, fremfor å skrive direkte til meg. (Han har diverse unnskyldninger for dette.) Det er synd, fordi han burde kunne diskutere sak.

Med vennlig hilsen

Ser dere fortsatt følger malen til punkt og prikke, ja. ;)

Skrevet

Jeg og sør er ingen kamphaner. Jeg har forlengst sluttet å svare den usaklige og selektive fyren der, selv om jeg ikke klarer helt å kommentere ham :-)

Noen små kampkyllinger er dere nå iallfall... ;)

Skrevet

Det der vet du er full. Riktignok er det flest innvandrere fra kristne land, altså de som bare skal tjene penger. Men flyktinger er personer som blir forfulgt i hjemlandet sitt p.g.a de har f.eks sagt imot styret og de er fra muslimske land.

Nei, det er ikke tull. For noen år siden kom det masse flyktninger fra Chile. Kom de pga kristendommen?

Som sagt, jeg er ateist, og liker verken kristendom eller islam, men jeg er ikke så idiotisk at jeg ikke forstår at det er *tolkningen* som er problemet.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...