Gå til innhold

Skolen, en fristende arena for agitering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heh-heh...samme gud er det nok. Men det er jaggu samme gud i statskirken og i jehovas vitner - men det er ikke mye likt over læren og utøvelsen.

"....................................."

Nettopp.

Er det da kristendommen som er problemet, eller er det ***TOLKNINGEN*** av kristendommen (akkurat slik jeg påpeker)?

Takk.

• Svar 168
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

42

• Prozak

34

• favn

8

• gripp

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Noen små kampkyllinger er dere nå iallfall... ;)

På ingen måte :-)

Jeg "kamper" gjerne, men ikke med den typen folk.

"..................................."

Skrevet

Pass deg nå. Du "møter deg selv i døren". Snart har du "avslørt deg selv" :-)

Det er imponerende hvor mye du klarer å skrive om "Sør".

Gjest Halling
Skrevet

Pass deg nå. Du "møter deg selv i døren". Snart har du "avslørt deg selv" :-)

*Biter negler og skjelver*

:-)

Skrevet

På ingen måte :-)

Jeg "kamper" gjerne, men ikke med den typen folk.

Var ikke bare deg og Sør jeg snakket om da. :)

Gjest samkver
Skrevet

Hvis alternativet er å bolke sammen fag på den måten, så er jeg enig. Ellers ser jeg ikke noe i veien for at historie kan være historie, religion kan være religion etc. (Bortsett fra effektiviseringen - deler av staten vile vel helst sett at alle fag i skolen kunne skvises sammen til ett eneste fag, slik at de trengte bare én lærer :-)

"...................................."

Det har vært et mål lenge å undervise mere temabasert enn før, og bryte opp den tradisjonelle undervisningsmåten.

Gjest samkver
Skrevet

Jeg har aldri opplevd prester på skolen, hverken på grunnskolen eller senere. Kristendomsfaget hadde jeg, undervist av en helt nøytral lærer, og blandet sammen med generell overfladisk lære om islam, buddhisme, hinduisme og enkelte andre ting.

Prester har ingenting på en skole å gjøre. Det blir derfor tull å snakke om at imamer i skolen er greit, på grunnlag av spredte tilfeller hvor prester har undervist i noe som helst på en skole.

Jeg har ikke ment og mener ikke at imamene skal komme inn i skolen. Det er derimot mange som har opplevd prester i skolen før i tiden.

Gjest Halling
Skrevet

Nåja - Prozak har for vane bare å skrive *om* "Sør" til tredje personer, fremfor å skrive direkte til meg. (Han har diverse unnskyldninger for dette.) Det er synd, fordi han burde kunne diskutere sak.

Med vennlig hilsen

DU gjør akkurat det samme nå. At dere gidder.

Skrevet

Med fare for å banne i kjerka (sic), finner jeg det greit at 'man' får mer undervisning i en respektiv kulturs hovedreligion enn i andre større og mindre religioner.

Vesten er for en stor del sekularisert, men kristendommen er på mange måter sammenvevd med kultur og former oss (enten vi vet/vil det eller ikke) - som individer og i samfunnsmessig perspektiv.

Det er også av uvurderlig verdi å lære om andre religioner for å forstå hverandre.

Derfor ønsker jeg at mine barn skal få undervisning i religion, livssyn og filosofi - med vekt på kristendom når det gjelder religionsbiten.

PS: Off topic kanskje, men jeg regner meg selv som en slags agnostiker.

God begrunnelse, favn.

Skrevet

DU gjør akkurat det samme nå. At dere gidder.

At du gidder komme med din evinnelige antisemittisme.

Gjest Halling
Skrevet

At du gidder komme med din evinnelige antisemittisme.

Hvor?

Semitter, hvem er det?

Skrevet

Hvor?

Semitter, hvem er det?

Det burde du vel vite FØR du trakasserer dem?

Gjest Halling
Skrevet

Det burde du vel vite FØR du trakasserer dem?

Først må jeg vel få vite hvem de er før jeg kan vite om jeg liker dem eller ikke?

Du brukte ordet, så du får fortelle meg hvem de er.

Imens skal jeg undersøke det selv for å se om det er riktig.

Skrevet

Først må jeg vel få vite hvem de er før jeg kan vite om jeg liker dem eller ikke?

Flott at du lærer litt. Det er åpenbart nødvendig.

Skrevet

Jeg har ikke ment og mener ikke at imamene skal komme inn i skolen. Det er derimot mange som har opplevd prester i skolen før i tiden.

Før i tiden, ja. Men det er egentlig totalt irellevant, iom. at det ikke forgår nå. Det blir akkurat det samme tullet som når enkelte svarer på kritikk mot islamsk praktsis med at "sånn var kristendommen også - for 500 år siden".

Prester, imamer, rabbier eller hva det måtte være - ingen av disse har noe å gjøre i grunnskolen. De vil ikke på noen måte bidra til lærdom om religion - deres funksjon er utelukkende å forkynne og misjonére.

".................................."

Skrevet

Det har vært et mål lenge å undervise mere temabasert enn før, og bryte opp den tradisjonelle undervisningsmåten.

Et mål for hvem?

"..............................."

Skrevet

Hvor?

Semitter, hvem er det?

Heh-heh - hva var det jeg sa? Snart er du satanist, og spiser barna dine :-)

Maken til respektløs og usympatisk bruk av ordene "antisemitt", "rassist", "nazist" etc. skal man lete lenge etter.

Skrevet

Du skjønner - her kan du ikke uttale noe negativt om jødisk eller islamsk kultur uten å være nasist og rassist. Heller ikke kan du uttale noe negativt om USA og vesten uten å være marxist. Ganske underholdende, egentlig :-)

Skrevet

Du skjønner - her kan du ikke uttale noe negativt om jødisk eller islamsk kultur uten å være nasist og rassist. Heller ikke kan du uttale noe negativt om USA og vesten uten å være marxist. Ganske underholdende, egentlig :-)

Og den fantasien har du fra?

Gjest Halling
Skrevet

Flott at du lærer litt. Det er åpenbart nødvendig.

Da venter jeg på at du skal fortelle meg hvem semittene er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...