Gå til innhold

Skolen, en fristende arena for agitering

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Det er mye sprøtt i Steinerskolen for den som gidder å være kritisk."

Det er mye sprøtt i den vanlige skolen også. Det er mye sprøtt overalt. Hmmm...kan det kanskje ha noe med at ingen hverken kjenner til eller forstår absolutt alt...?

".................................."

Kritikk og diskusjon av og om den offentlige skolen er vanlig og ønskes velkommen.

Kritikk og diskusjon av og om privatskoler som feks Steiner-skolen, er nærmest tabu.

Når så du sist en Steiner-lærer kritisere antroposifiens fascistoide trekk og sine egne stramme og enerådende lærerroller?

Da har jeg ikke engang nevnt dansing i gevanter og lilla og grønne vannfargebilder.

• Svar 168
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

42

• Prozak

34

• favn

8

• gripp

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Halling
Skrevet

Nei, det er jo umulig. Steinerskolen :er: Rudolf Steiner og antroposofi.

Jeg kjøper ikke Steiners "astrallegemer" og et fjerde ledd, bevissthet form av "jeget".

I gamle dager fikk jeg høre om en glorie som alle går rundt med, som skal vise dette astrallegemet og som bare noen utvalgte ser. håper de har fått behanling for det de hadde. Ingen i vitenskaper har påvist dette legemet.

Den siste jeg møtte fra ledelsen på en Steinerskole benektet at antrosofien hadde noen plass i skolen, det ble ikke undervist i det lenger.

Skrevet

Kritikk og diskusjon av og om den offentlige skolen er vanlig og ønskes velkommen.

Kritikk og diskusjon av og om privatskoler som feks Steiner-skolen, er nærmest tabu.

Når så du sist en Steiner-lærer kritisere antroposifiens fascistoide trekk og sine egne stramme og enerådende lærerroller?

Da har jeg ikke engang nevnt dansing i gevanter og lilla og grønne vannfargebilder.

Det jeg vet om steinerskolen dreier seg om måten de underviser på, og at det satses på å finne undervisnings- og læringsformer hvor alle skal få det nødvendig ut av det. Slik er det, naturlig nok, ikke i den vanlige skolen - der er det ikke rom for avvik.

Steinerskolen passer for noen, mens den blir helt feil for andre. Det gjelder i stor grad skoler basert på tradisjonell pedagogikk også. Det mest merkbare ved steinerskolen, synes jeg, var lærere som virkelig brydde seg, faglig og menneskelig.

Det at du forsøker å plukke frem eksempler som fremstår som dumme viser jo at du ikke er interessert i å se annet enn det tradisjonelle. "Det er en dum skole fordi jeg har hørt at de gjør sånn-og-sånn, og det er skikkelig teit og meningsløst etc."

"................................."

Skrevet

Jeg kjøper ikke Steiners "astrallegemer" og et fjerde ledd, bevissthet form av "jeget".

I gamle dager fikk jeg høre om en glorie som alle går rundt med, som skal vise dette astrallegemet og som bare noen utvalgte ser. håper de har fått behanling for det de hadde. Ingen i vitenskaper har påvist dette legemet.

Den siste jeg møtte fra ledelsen på en Steinerskole benektet at antrosofien hadde noen plass i skolen, det ble ikke undervist i det lenger.

Såvidt jeg vet er ikke "mystifisme" noe som undervises i utgangspunktet. De har de samme fagene som en vanlig skole, med en annen progresjon og blandet sammen med ofte kunstneriske uttrykssformer som forsøkes å tilpasses hver elev etter behov. Det virker nok rart for de som tror at en skole _må_ fungere tradisjonellt, men pugg og gloseprøver og melding med hjem hvis man ikke har gjort leksene etc.

Cluet er i stor grad å stimulere til lærelyst. Når det fungerer, så sluker barna lærdom med en enorm apetitt. Det er nesten stikk motsatt av hvordan tradisjonell pedagogikk fungerer, og jeg kan selvfølgelig forstå at folk som setter all sin lit til tradisjonelle metoder og avviser alt annet ikke forstår det.

Gjest Halling
Skrevet

Såvidt jeg vet er ikke "mystifisme" noe som undervises i utgangspunktet. De har de samme fagene som en vanlig skole, med en annen progresjon og blandet sammen med ofte kunstneriske uttrykssformer som forsøkes å tilpasses hver elev etter behov. Det virker nok rart for de som tror at en skole _må_ fungere tradisjonellt, men pugg og gloseprøver og melding med hjem hvis man ikke har gjort leksene etc.

Cluet er i stor grad å stimulere til lærelyst. Når det fungerer, så sluker barna lærdom med en enorm apetitt. Det er nesten stikk motsatt av hvordan tradisjonell pedagogikk fungerer, og jeg kan selvfølgelig forstå at folk som setter all sin lit til tradisjonelle metoder og avviser alt annet ikke forstår det.

Jeg syns det er bra. Jeg mistenker at personlig oppføring, belønninger, ros og motivering kanskje har den egentlige æren. Alle liker at noen tar hensyn til deres personlige interesser, og viser oss oppmerksomhet. Vi liker at den person vi føler tillit til blir glad for at vi gjør en god jobb. Enkle prinsipper.

Gjest religionslærer'n
Skrevet

Hvorfor er det viktigere for barn i skolen å lære at 2+2=4, at vann koker ved 100graderC eller at i Sveits snakker de tre språk, enn å lære at islam og kritendom er forskjellige religioner og at det påvirker hele livet til de som er utøvere av religionen? Hvorfor kan ikke barn som ikke er interessert i geografi, eller rettere sagt som har foreldre som ikke er interessert i geografi, få slippe å lære om dette, og velge selv når de er 18 om de vil vite at Portugal grenser til Spania?

Skrevet

Det jeg vet om steinerskolen dreier seg om måten de underviser på, og at det satses på å finne undervisnings- og læringsformer hvor alle skal få det nødvendig ut av det. Slik er det, naturlig nok, ikke i den vanlige skolen - der er det ikke rom for avvik.

Steinerskolen passer for noen, mens den blir helt feil for andre. Det gjelder i stor grad skoler basert på tradisjonell pedagogikk også. Det mest merkbare ved steinerskolen, synes jeg, var lærere som virkelig brydde seg, faglig og menneskelig.

Det at du forsøker å plukke frem eksempler som fremstår som dumme viser jo at du ikke er interessert i å se annet enn det tradisjonelle. "Det er en dum skole fordi jeg har hørt at de gjør sånn-og-sånn, og det er skikkelig teit og meningsløst etc."

Merkelig så skråsikker du er på min manglende kunnskap. Jeg har lest endel om antroposfi og Steiner-pedagogikk. I tillegg har jeg snakket med folk som har hatt elever ved skolene deres, noen har gode erfaringer, andre har måttet ta ut ungene på grunn av despotiske lærere - hvilket er et ekstremt viktig poeng i Steiner-skolen da elevene har samme lærer i alle år. I den offentlige skolen er det heldigvis lærerbytte to-tre ganger i barneskolen og kanskje en gang i ungdomssskolen.

At elevene skal lage egne lærebøker springer meg ikke imot som noe bra, akkurat.

Et annet poeng er det 'alle' vet, nemlig at elever som er gode i gevant-dansing og vannfarger, kan høste betydelig mer positiv feedback enn elever som gjør suksess i matematikk eller andre 'harde' fag.

Men klart, i tidligere tider var Steiner-skolen et godt alternativ for mange barn. I dag tviler jeg sterkt.

Skrevet

*huttetu*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...