Gjest drømmer om egen bolig Skrevet 6. august 2005 Skrevet 6. august 2005 Noen som har peil på hvilken bank/banker som tilbyr de beste førstehjemslånsbetingelsene? Er i 20-åra og har ikke oppspart egenkapital ennå. Hilsen en som drømmer om og vurderer å kjøpe bolig! 0 Siter
Gemini Skrevet 6. august 2005 Skrevet 6. august 2005 Jeg vet ikke hvordan det er nå lenger, men NOR brukte å ha bra betingelser. Håper de fortsatt har det under DNBNOR. Du kan jo i alle fall sjekke litt med dem. 0 Siter
Gjest Mr. Pusten Skrevet 6. august 2005 Skrevet 6. august 2005 Fokus Bank har tilbud om førstehjemslån, men om det er bedre enn andre bankers har jeg ikke sjekket: http://www.fokus.no/forstehjemslan 0 Siter
Gjest leier men vil eie Skrevet 6. august 2005 Skrevet 6. august 2005 Fokus Bank har tilbud om førstehjemslån, men om det er bedre enn andre bankers har jeg ikke sjekket: http://www.fokus.no/forstehjemslan Vet du om det er mulig for en liten småbarnsfamilie å få egen bolig når det kun er litt over en inntekt? Eller MÅ man ha to fulle inntekter? 0 Siter
Gjest Mr. Pusten Skrevet 6. august 2005 Skrevet 6. august 2005 Vet du om det er mulig for en liten småbarnsfamilie å få egen bolig når det kun er litt over en inntekt? Eller MÅ man ha to fulle inntekter? Aner ikke antar banken må vurdere hvert enkelt tilfelle uansett. Jeg er også leietaker men har innsett at hvis jeg skal fortsette å bo i Oslo kommer jeg til å måtte fortsette å leie, og har derfor ikke satt meg så godt inn i reglene til bankene når det gjelder boliglån. Og jeg er for gammel for førstehjemslån 0 Siter
Gjest bare å prøve! Skrevet 6. august 2005 Skrevet 6. august 2005 Vet du om det er mulig for en liten småbarnsfamilie å få egen bolig når det kun er litt over en inntekt? Eller MÅ man ha to fulle inntekter? Det kan gå helt fint, det er bare å søke. Vi fikk nettopp førstehjemslån i Postbanken, og ingen av oss er ferdige med studiene og har nesten ingen inntekt annet enn studielån, kontanstøtte og barnetrygd. Vi fikk innvilget 1 mill i lån med tre års avdragsfrihet. Vi hadde spart opp en del i BSU, men jeg tror ikke det spilte så stor rolle. Vi fikk 3,10% rente. Veldig bra! 0 Siter
Gjest prestekruggu Skrevet 6. august 2005 Skrevet 6. august 2005 Det kan gå helt fint, det er bare å søke. Vi fikk nettopp førstehjemslån i Postbanken, og ingen av oss er ferdige med studiene og har nesten ingen inntekt annet enn studielån, kontanstøtte og barnetrygd. Vi fikk innvilget 1 mill i lån med tre års avdragsfrihet. Vi hadde spart opp en del i BSU, men jeg tror ikke det spilte så stor rolle. Vi fikk 3,10% rente. Veldig bra! 1 mill uten fast inntekt? Merkelig,vi fikk under 1 mill da bare den ene hadde fast inntekt. Nei dette har jeg vanskelig for å tro 0 Siter
Gjest donna_bella Skrevet 6. august 2005 Skrevet 6. august 2005 Jeg er singel, førskolelærer og har ikke akkurat den beste lønna å skryte av. I fjor ønsket jeg å ta opp lån for å kjøpe meg bolig. Jeg gikk i banken (Kredittkassen) med mine papirer og god mot, men lusket ut igjen med halen mellom bena etter noen minutter. Jeg har heller ingne egenkapital, så jeg kunne vel får et lån til 5-600 tusen sa dama i banken. Hva kan man kjøpe i Oslo for den summen da? Jeg søkte heller kommunen om startlån, og fikk innvilga ca 900 tusen der. Det er ganske lang behandlingstid, og en del styr fordi de må godkjenne boligen en skal kjøpe, men det gikk i orden for meg - heldigvis. Jeg innrømmer at det ble en dle telefoner, og det er en del ukompetente personer som jobber på boligkontorene rundt om, det er iallefall min erfaring, men når det endelig er i boks, er jeg lykkelig boligeier, men husbanskens lave rentesatser - og det er deilig Så jeg ville anbefale deg å sjekke ut om startlån fra kommunen, jeg fikk iallefall litt mere der enn i banken. 0 Siter
Gjest bare å prøve! Skrevet 6. august 2005 Skrevet 6. august 2005 1 mill uten fast inntekt? Merkelig,vi fikk under 1 mill da bare den ene hadde fast inntekt. Nei dette har jeg vanskelig for å tro De tar hensyn til at vi er ferdige med studier om 1 og 3 år. Vi hadde satt opp grundige budsjetter. De tok faktisk også hensyn til at vi hadde over 7000 i husleie. Med 1 mill i lån har vi mye mindre faste utgifter enn vi hadde. Vi trodde heller ikke at vi kunne få lån, men det gikk altså. Vi turde å spørre fordi vi vet om andre studenter som også har fått innvilget lån. Så det går altså an å forhøre seg litt. Vi kom til banken med innstillingen "hva kan vi gjøre for å få lån hos dere", ikke "hvor mye kan vi maks få". Og som sagt, vi har spart i BSU i noen år. Har hatt ryddig økonomi lenge. 0 Siter
Gjest bare å prøve! Skrevet 6. august 2005 Skrevet 6. august 2005 De tar hensyn til at vi er ferdige med studier om 1 og 3 år. Vi hadde satt opp grundige budsjetter. De tok faktisk også hensyn til at vi hadde over 7000 i husleie. Med 1 mill i lån har vi mye mindre faste utgifter enn vi hadde. Vi trodde heller ikke at vi kunne få lån, men det gikk altså. Vi turde å spørre fordi vi vet om andre studenter som også har fått innvilget lån. Så det går altså an å forhøre seg litt. Vi kom til banken med innstillingen "hva kan vi gjøre for å få lån hos dere", ikke "hvor mye kan vi maks få". Og som sagt, vi har spart i BSU i noen år. Har hatt ryddig økonomi lenge. Det kan nok forresten ha spilt inn at vi studerer medisin og psykologi. Lange studier som gir sikker inntekt. Og at vi har barn og er gift. Det er så mange faktorer de skal ha med i lånemodellen, og alt som er stabilt og langvarig i ens livsstil virker positivt tror jeg. 0 Siter
Gjest prestekruggu Skrevet 6. august 2005 Skrevet 6. august 2005 De tar hensyn til at vi er ferdige med studier om 1 og 3 år. Vi hadde satt opp grundige budsjetter. De tok faktisk også hensyn til at vi hadde over 7000 i husleie. Med 1 mill i lån har vi mye mindre faste utgifter enn vi hadde. Vi trodde heller ikke at vi kunne få lån, men det gikk altså. Vi turde å spørre fordi vi vet om andre studenter som også har fått innvilget lån. Så det går altså an å forhøre seg litt. Vi kom til banken med innstillingen "hva kan vi gjøre for å få lån hos dere", ikke "hvor mye kan vi maks få". Og som sagt, vi har spart i BSU i noen år. Har hatt ryddig økonomi lenge. Fordi om dere er ferdige studenter om 1 og 3 år så vil ikke det si at dere har fast inntekt etterpå vel? Men,men det er mye rart som går an selv om det høres hårreisende ut! 0 Siter
Gjest prestekruggu Skrevet 6. august 2005 Skrevet 6. august 2005 Det kan nok forresten ha spilt inn at vi studerer medisin og psykologi. Lange studier som gir sikker inntekt. Og at vi har barn og er gift. Det er så mange faktorer de skal ha med i lånemodellen, og alt som er stabilt og langvarig i ens livsstil virker positivt tror jeg. Det at man er gift har vel strengt tatt ikke noen betydning? 0 Siter
Gjest bare å prøve! Skrevet 6. august 2005 Skrevet 6. august 2005 Det at man er gift har vel strengt tatt ikke noen betydning? Det jeg forsøker å fortelle er at det er en av faktorene som skulle inn i lånemodellen. Hva det hadde å si for resultatet vårt vet jeg ikke. Men det ser altså på det som et tegn på stabilitet i ens livsstil. 0 Siter
Gjest bare å prøve! Skrevet 6. august 2005 Skrevet 6. august 2005 Fordi om dere er ferdige studenter om 1 og 3 år så vil ikke det si at dere har fast inntekt etterpå vel? Men,men det er mye rart som går an selv om det høres hårreisende ut! Disse studiene regnes som relativt sikre når det gjelder å få jobb, jo. Men jeg vet om flere andre studenter som også har fått lån. Skjønner ikke hva som er så hårreisende ved det. Man studerer ikke i årevis for så å ikke gjøre noe etterpå. Og har man fast inntekt når man søker om lån så har banken heller ingen garanti for at personen beholder jobben. I bankens øyne er det altså ikke den helt store forskjellen. De tar hensyn til beregnet inntekt. 0 Siter
Gjest prestekruggu Skrevet 6. august 2005 Skrevet 6. august 2005 Disse studiene regnes som relativt sikre når det gjelder å få jobb, jo. Men jeg vet om flere andre studenter som også har fått lån. Skjønner ikke hva som er så hårreisende ved det. Man studerer ikke i årevis for så å ikke gjøre noe etterpå. Og har man fast inntekt når man søker om lån så har banken heller ingen garanti for at personen beholder jobben. I bankens øyne er det altså ikke den helt store forskjellen. De tar hensyn til beregnet inntekt. Javel, får vel bare tro det da. 0 Siter
Gjest bare å prøve! Skrevet 6. august 2005 Skrevet 6. august 2005 Javel, får vel bare tro det da. Ja, det er fullstendig likegyldig for meg hva du tror, men jeg liker ikke måten du mistenkeliggjør det jeg sier. At dere ikke fikk så mye lån som dere ønsket er deres problem. Vi fikk kjøpt hus og er strålende fornøyd! Jeg synes ikke det er så rart at dere ikke fikk mer lån dersom dere er to voksne mennesker på en inntekt, hvis den andre ikke har grunnlag eller utsikter til å tjene mer. Det kan ikke sammenliknes med vår situasjon. 0 Siter
Gjest prestekruggu Skrevet 6. august 2005 Skrevet 6. august 2005 Ja, det er fullstendig likegyldig for meg hva du tror, men jeg liker ikke måten du mistenkeliggjør det jeg sier. At dere ikke fikk så mye lån som dere ønsket er deres problem. Vi fikk kjøpt hus og er strålende fornøyd! Jeg synes ikke det er så rart at dere ikke fikk mer lån dersom dere er to voksne mennesker på en inntekt, hvis den andre ikke har grunnlag eller utsikter til å tjene mer. Det kan ikke sammenliknes med vår situasjon. Har ikke sagt at det ikke finnes utsikter for den andre part jeg! Nå har vi jobb begge to faktisk og tjener veldig bra. Har heller ikke sagt at det var et problem å ikke få 1 mill i huslån. Det kan faktisk være for at her vi bor så er boligmarkedet forholdsvis rimelig og vi hadde fått enormt for 1 mill. Velger å avslutte denne samtalen nå før den utvikler seg. 0 Siter
Gjest bare å prøve! Skrevet 6. august 2005 Skrevet 6. august 2005 Har ikke sagt at det ikke finnes utsikter for den andre part jeg! Nå har vi jobb begge to faktisk og tjener veldig bra. Har heller ikke sagt at det var et problem å ikke få 1 mill i huslån. Det kan faktisk være for at her vi bor så er boligmarkedet forholdsvis rimelig og vi hadde fått enormt for 1 mill. Velger å avslutte denne samtalen nå før den utvikler seg. Ok, da misforsto jeg nok tonen i innleggene dine. Ha en god kveld! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.