Gå til innhold

Arbeidsledighetstrygd

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg...
Skrevet

Noen her inne som kjenner reglene?

Har vært hjemmeværende med barn i 7 år. Kunne tenke meg å begynne å jobbe igjen. Vet noen her inne om jeg kan få dagpenger mens jeg søker jobb?

Eller er det uaktuelt fordi jeg ikke har hatt noen inntekt de siste årene?

Gjest Halling
Skrevet

Du får ikke dagpenger, fordi du ikke har jobbet de siste 3 år.

Fra Aetat:

Du må ha fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Grunnbeløpet endres normalt en gang pr år (pr 1. mai 2005 utgjør det kr 60 699).

http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=710

Gjest lurer jeg...
Skrevet

Du får ikke dagpenger, fordi du ikke har jobbet de siste 3 år.

Fra Aetat:

Du må ha fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Grunnbeløpet endres normalt en gang pr år (pr 1. mai 2005 utgjør det kr 60 699).

http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=710

Det var det jeg trodde. Takk.

Gjest Halling
Skrevet

Det var det jeg trodde. Takk.

Ikke mye å rope hurra for for deg nei.

Etter de siste regelendringer er tilbudet også drastisk redusert også for de som får.

Skrevet

Det er nok helt uaktuelt med dagpenger for din del. Men du bør melde deg ledig ved nærmeste aetat kontor, så vil du etterhvert ha muligheter til å ta diverse AMO-kurs som etaten avholder. Når du går på kurs har du krav på kursstønad...kr 255,- pr. dag + litt tillegg for barn + dekning av reiseutgifter hvis kursstedet er mer enn 6 km fra hjemmeadressen.

Langtidsledige prioriteres, dvs ledig i over 6 måneder. Derfor er det viktig at du registrerer deg så fort som mulig.

Kursstønad er skattefritt.

Skrevet

Det er nok helt uaktuelt med dagpenger for din del. Men du bør melde deg ledig ved nærmeste aetat kontor, så vil du etterhvert ha muligheter til å ta diverse AMO-kurs som etaten avholder. Når du går på kurs har du krav på kursstønad...kr 255,- pr. dag + litt tillegg for barn + dekning av reiseutgifter hvis kursstedet er mer enn 6 km fra hjemmeadressen.

Langtidsledige prioriteres, dvs ledig i over 6 måneder. Derfor er det viktig at du registrerer deg så fort som mulig.

Kursstønad er skattefritt.

Finnes det fortsatt amo kurs da?

Trodde de hadde sluttet med det jeg.

Skrevet

Trygdekontoret arrangerer "motivasjonskurs" der man har prakis i en bedrift bl.a. Mange får jobb etter slike kurs.

Skrevet

Ikke mye å rope hurra for for deg nei.

Etter de siste regelendringer er tilbudet også drastisk redusert også for de som får.

Slik blir det når man har en regjering fra høyresiden.

Gjest Halling
Skrevet

Og for mange misbrukere.

Skrevet

Det kan tenkes det heter noe annet nå....men Aetat kjører mange kurs innen forskjellige felt.

Skrevet

Trygdekontoret arrangerer "motivasjonskurs" der man har prakis i en bedrift bl.a. Mange får jobb etter slike kurs.

Er ikke det for folk på attføring o.l?

Har aldri blitt tilbudt noe kurs av aetat jeg etter at jeg ble delvis arbeidsledig.

Skrevet

Har aldri blitt tilbudt noe kurs av aetat jeg etter at jeg ble delvis arbeidsledig.

Ikke bare. Jeg vet de arrangerer kurs for enslige forsørgere bl.a. i tillegg til folk på attføring.

Skrevet

Det spørs om ikke du må være helt arbeidsledig for å ha krav på kurs, samt at det i tillegg er forebeholdt de langtidsledige.

Skrevet

Og for mange misbrukere.

Hvilke "misbrukere"?

At noen misbruker systemet er ikke noen årsak til å avskaffe det, men en (dårlig) unnskyldning (les: vikarierende motiv).

Gjest Halling
Skrevet

Hvilke "misbrukere"?

At noen misbruker systemet er ikke noen årsak til å avskaffe det, men en (dårlig) unnskyldning (les: vikarierende motiv).

Bare 2-3% av oss er alkoholikere, men det får konsekvenser for de 97-98 andre. Eller er det bare skatteinntekter det dreier seg om?

Vikarierende årsaker florerer i hele samfunnet.

Skrevet

Bare 2-3% av oss er alkoholikere, men det får konsekvenser for de 97-98 andre. Eller er det bare skatteinntekter det dreier seg om?

Vikarierende årsaker florerer i hele samfunnet.

Hvilket ikke er noen unnskyldning for at høyresiden igjen har kuttet i velferden.

Gjest printa
Skrevet

Og Høybråten forsvarer det. De store ledighetstallene beviser at hans/regjeringens politikk nytter.

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/4928699.html

Flere arbeidsledige og attførte tyder på at det store sykefraværet er gått ned, hevder Dagfinn Høybråten.

Det er det største "tullballet" jeg har hørt på lenge.

Stemmer iallfall ikke høyre.

Gjest Halling
Skrevet

Hvilket ikke er noen unnskyldning for at høyresiden igjen har kuttet i velferden.

Og hvem betaler velferden?

Skrevet

Det spørs om ikke du må være helt arbeidsledig for å ha krav på kurs, samt at det i tillegg er forebeholdt de langtidsledige.

Kan hende det ja.

Sikkert forskjellig fra sted til sted også.

Gjest printa
Skrevet

Hvor gammel er du?

Om du begynner å studere, gå på skole eller noe - kan du få stipend og lån, og dine muligheter for å få jobb etterpå mangdobles.

Det er mange om "beinet" i dag, og som hjemmeværende så lenge som du har vært, kan det bli vanskelig å komme ut i jobb, uten papirer å vise til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...