Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann har vært sammen i mange år. Vi er gift og har barn. De første året hadde vi det seksuelt bra sammen. Etter det har min interesser for sex blitt mindre. Han tåler dårlig mine avvisninger. Vi er i utgangspunktet ulike på dette området, hvor han har større behov for oppmerksomhet enn meg og fra oppveksten mer vant til at foreldrene har flørtet med hverandre enn jeg. Jeg og min mann har sex ca en gang pr uke og jeg har ikke problemer med å bli tent, heller ikke når jeg ikke har lyst. Mannen min stiller spørsmål om hvorfor jeg ikke har lyst, noe jeg ikke har svar på. Situasjonene fører ofte til konflikter eller at vi har sex selv om jeg ikke har lyst. Dette har medført at min sexlyst ytterligere har blitt dårligere og begges selvbilde har blitt dårlig. Jeg trekker meg unna han. Mannen min blir frustrert og irritert-noe som gjenspeiler seg i hverdagen f.eks når det gjelder tålmodighet overfor barna. Vi har nå kommet til at vi ikke greier å løse dette selv og at vi trenger hjelp. Vi har lyst til å komme til et kompromiss. Vi vet bare ikke hvor vi skal begynne. Den negative sirkelen har blitt for vanskelig for oss å håndtere uten hjelp fra andre. Må si at jeg og mannen min trives i hverandres selskap og har det bra på andre områder i vårt samliv. Vi trenger råd og tips fra andre med samme erfaringer og fra eksperter når det gjelder hvor vi skal oppsøke hjelp.

Fortsetter under...

Gjest slikt mente jeg

Jeg og min mann har vært sammen i mange år. Vi er gift og har barn.

De første året hadde vi det seksuelt bra sammen.

Etter det har min interesser for sex blitt mindre. Han tåler dårlig mine avvisninger.

Vi er i utgangspunktet ulike på dette området, hvor han har større behov for oppmerksomhet enn meg og fra oppveksten mer vant til at foreldrene har flørtet med hverandre enn jeg.

Jeg og min mann har sex ca en gang pr uke og jeg har ikke problemer med å bli tent, heller ikke når jeg ikke har lyst.

Mannen min stiller spørsmål om hvorfor jeg ikke har lyst, noe jeg ikke har svar på. Situasjonene fører ofte til konflikter eller at vi har sex selv om jeg ikke har lyst. Dette har medført at min sexlyst ytterligere har blitt dårligere og begges selvbilde har blitt dårlig.

Jeg trekker meg unna han. Mannen min blir frustrert og irritert-noe som gjenspeiler seg i hverdagen f.eks når det gjelder tålmodighet overfor barna. Vi har nå kommet til at vi ikke greier å løse dette selv og at vi trenger hjelp.

Vi har lyst til å komme til et kompromiss. Vi vet bare ikke hvor vi skal begynne. Den negative sirkelen har blitt for vanskelig for oss å håndtere uten hjelp fra andre.

Må si at jeg og mannen min trives i hverandres selskap og har det bra på andre områder i vårt samliv.

Vi trenger råd og tips fra andre med samme erfaringer og fra eksperter når det gjelder hvor vi skal oppsøke hjelp.

- Elisabeth2

Gjest sweet honey

Kjenner veldig godt til problemstillingen. Har dessverre ikke noen fasitløsning, men å oppsøke hjelp høres jo fornuftig ut. En psykolog/familierådgiver kan kanskje hjelpe dere på rett spor.

Tror det er viktig å akseptere hverandres ulikhet. Din mann må akseptere at du har mindre lyst enn før. Og du må forstå at det er et problem for ham at du har mindre lyst enn ham. Du bør ikke ha sex hvis ikke du vil. Det fører ikke noe godt med seg! Sett grenser, men prøv å jobbe litt med deg selv. Hva er det som gjør at du ikke har lyst tror du? Jeg tror det er helt normalt at lysten dabber av etter mange år sammen og spesielt i småbarnsperioden. I alle fall er det sikkert at mange kvinner har mindre lyst da. For menn er det nok annerledes og dermed oppstår det problemer. Dere må ikke glemme at det er veldig mange andre par som har akkurat det samme problemet, i større eller mindre grad. Det kan være greit å vite når dere sliter med å få ting til.

Kanskje kan mannen din få tilfredsstilt litt av sitt behov for kjærlighet og bekreftelse med andre former for nærkontakt enn sex? Det er typisk at kvinner som har lite sexlyst også blir dårlige til å gi partneren kroppskontakt sånn generelt. Ofte kan det hjelpe på hvis mannen i alle fall får kos, klem og fysisk kontakt på andre måter. En slik tilnærming kan også på sikt føre til at du får lysten tilbake.

Lykke til:)

Annonse

"(Situasjonene fører ofte til konflikter) eller at vi har sex selv om jeg ikke har lyst". mener du det?

Takk for innspill og råd. Jeg vet at situasjonen er lik også for flere og det hjelper å dele erfaringer.

I og med at vi har flere barn, to under to år, prøver jeg å forklare for min mann at vi er i en "unntakstilstand" og at vi ikke er de eneste som har det slik.

Situasjonen blir vanskelig når jeg ikke ønsker å ha sex. Det er noen ganger enklere å ha sex enn at det skal oppstå en krangel. Jeg har imidlertid erfart at det på sikt for meg ikke er smart.

Jeg har hørt at sexolog Eva Mohn har anbefalt at man skal ha sex fordi om man egentlig ikke har lyst. Dette for å stimulere sexlysten. Det er i alle fall en metode jeg ikke vil anbefale.

Jeg forsøker å møte mannen min med klem og kos, men da hinter han alltid om at det skal bli noe mer. Det medfører da at jeg trekker meg unna igjen.

Finnes det noen som har konkrete erfaringer fra ulik hjelp de har mottatt??? Noe som anbefales???

Det finnes da så mange kvinner som kunne hjelpe deg med litt avlastning.

Hvis du kunne skaffe han et par "husmorvikarer", ville han nok nøye seg med en klem og kos i ny og ne.

Takk for det tipset. Skal foreslå det for herren i huset.....Han har tidligere sagt at han ikke er interessert i det. Har absolutt andre oppgaver til "husmorvikarene"....

Gro Isachsen, Sexolog

Du skriver ikke hvor du bor. Dersom det finnes sexologer der dere bor, er dette et typisk arbeidsområde for min yrkesgruppe. Sexologen vil veilede dere gjennom et program som tar tak i ditt og hans tenningsmønster, gir dere veiledning i hvordan dere skal forsterke, særlig det som gir deg tenning. Samtidig vil dere få hjelp til å legge bak dere vonde opplevelser med avvisning for hans del og dine dårlige sexopplevelser pga. manglende lyst og dere vil få brutt den dårlige sirkelen dere har havnet i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...