iris3 Skrevet 14. februar 2001 Del Skrevet 14. februar 2001 Hei! jeg er en kvinne på 25 år. Jeg oppsøkte for to uker siden lege pga. tretthet,hårtap,slapphet osb. Han tok mange forskjellige prøver, bl.a av stoffskifte. Da svaret kom, ble jeg ganske overrasket, for alt var i orden, bortsett fra progreston (?) nivået. Legen sa at min hormonverdi sammenfalte med den som man finner hos kvinner med pcos. Så mye mer sa han ikke, og jeg ble sittende igjen med flere spørsmål enn svar. Jeg er nå henvist til gynekolog, men dette er ikke før om en måned. Jeg har lest om pcos på doktor online sine sider, men ikke funnet svar på det jeg lurer på. Jeg kjenner en del til dette syndromet, og kan ikke helt forstå hvordan jeg "passer inn". Jeg har hatt menstruasjon i over 14 år. Syklusen min har vært svært regelmessig med unntak av noen få ganger. Det går mellom 28 og 34 dager mellom hver gang.Ellers er jeg nokså slank, med kvinnelige former og store bryster. Men jeg har veldig sterk hårvekst, spes. på bena. I det siste har jeg begynt å få endel stive hår i ansiktet også. Jeg var til gynekologisk ultralyd for et år siden, og alt så bra ut, og jeg hadde ikke synlige cyster. Til slutt vil jeg legge til at jeg har vært gift i 4 år, og på denne tiden har jeg og min mann bare benyttet oss av "naturlige metoder". Det er vel mulig at det at jeg ikke har blitt gravid kan sees i sammenheng med en mulig pcos-diagnose. Spørsmålet mitt blir vel da om det er mulig for meg å ha pcos selvom jeg hver måned får eggløsning og mens. Setter veldig pris på svar! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19316-pcos/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 PCOS innebærer spesielle forandringer på eggstokken, hormonendringer til overvekt av mannlige hormoner, sjeldne menstruasjoner, overvekt og andre ting. Ikke alle forandringer behøver å være til stede. Det er glidende overgang fra det normale. Jeg vet ikke hvilken prøve det er (progesteron kan det neppe være), så jeg kan ikke komme nærmere et svar uten å kjenne alle hormonanalyser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19316-pcos/#findComment-85273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
iris3 Skrevet 15. februar 2001 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2001 PCOS innebærer spesielle forandringer på eggstokken, hormonendringer til overvekt av mannlige hormoner, sjeldne menstruasjoner, overvekt og andre ting. Ikke alle forandringer behøver å være til stede. Det er glidende overgang fra det normale. Jeg vet ikke hvilken prøve det er (progesteron kan det neppe være), så jeg kan ikke komme nærmere et svar uten å kjenne alle hormonanalyser. - Det var nok progestron-nivået som ble målt. Desverre tok ikke legen seg tid til å gi meg en skikkelig forklaring, men jeg har notert at dette nivået var 10.5, altså for lavt. Det legen ordrett sa, var at denne verdien sammenfalte med verdien hos kvinner med pcos. Jeg har prøvd å få fatt i han for videre forkklaring, men ennå ikke lykkes. Synes det er svært ubehagelig at han bare insinuerer en diagnose, også ikke ta seg tid til å svare på mine spørsmål. Han avsluttet samtalen med å si at jeg kunne velge om jeg ville gå til gynekolog nå, eller vente til jeg vil bli gravid. Er ikke dette å gi meg en diagnose da? Jeg understreker at de andre hormonprøvene var normale, og at det eneste han forholdt seg til var denne progesteron-prøven. Jeg vet at du ikke kan gå inn i mitt tilfelle uten undersøkelse, men håper du kan svare meg på hvilke prøver som skal til, og om denne prøven er tilstrekkelig for å gi meg en diagnose. På forhånd tusen takk!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19316-pcos/#findComment-85415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
iris3 Skrevet 15. februar 2001 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2001 - Det var nok progestron-nivået som ble målt. Desverre tok ikke legen seg tid til å gi meg en skikkelig forklaring, men jeg har notert at dette nivået var 10.5, altså for lavt. Det legen ordrett sa, var at denne verdien sammenfalte med verdien hos kvinner med pcos. Jeg har prøvd å få fatt i han for videre forkklaring, men ennå ikke lykkes. Synes det er svært ubehagelig at han bare insinuerer en diagnose, også ikke ta seg tid til å svare på mine spørsmål. Han avsluttet samtalen med å si at jeg kunne velge om jeg ville gå til gynekolog nå, eller vente til jeg vil bli gravid. Er ikke dette å gi meg en diagnose da? Jeg understreker at de andre hormonprøvene var normale, og at det eneste han forholdt seg til var denne progesteron-prøven. Jeg vet at du ikke kan gå inn i mitt tilfelle uten undersøkelse, men håper du kan svare meg på hvilke prøver som skal til, og om denne prøven er tilstrekkelig for å gi meg en diagnose. På forhånd tusen takk!! Jeg har fått klarhet i grunnen til at legen mente jeg hadde hormonforstyrrelser: Det var at progesteronverdien var for lav til å være 8-10 dager før mens. Det har midlertidig vist seg at jeg først fikk mens 13 dager etter at prøvene ble tatt. Er 10.5 for lavt da? testosteronverdien min var 3.5. Er dette i overkant av hva som er normalt? Jeg spurde legen min om dette, men han sa at han visste for lite om gyneokologi til å si noe(?)Blir derfor svært taknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19316-pcos/#findComment-85646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. februar 2001 Del Skrevet 17. februar 2001 Jeg har fått klarhet i grunnen til at legen mente jeg hadde hormonforstyrrelser: Det var at progesteronverdien var for lav til å være 8-10 dager før mens. Det har midlertidig vist seg at jeg først fikk mens 13 dager etter at prøvene ble tatt. Er 10.5 for lavt da? testosteronverdien min var 3.5. Er dette i overkant av hva som er normalt? Jeg spurde legen min om dette, men han sa at han visste for lite om gyneokologi til å si noe(?)Blir derfor svært taknemlig for svar! Man kan ikke diagnostisere PCO med progesteron. En verdi på 10.5 tatt 13 dager før mensen er en flott verdi som tyder på helt normal eggløsning. Jeg tror du kan glemme alt om hormonstyrrelser! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19316-pcos/#findComment-86135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.