Gjest tonsti Skrevet 14. februar 2001 Del Skrevet 14. februar 2001 Vi bruker ikke prevensjon, men jeg har aldri vert gravid (er 27 år). Sist jeg fikk mensen var ca 7. desember. Da mensen ikke kom som normalt i januar, passet jeg godt på meg selv, og tok flere tester med negativt svar. Den 26. januar var jeg hos legen og fikk et endelig negativt svar på en ny urintest. Etter dette ble det mye festing med alkohol og røyk, kanskje i den mest kritiske perioden... Så er jeg altså gravid (14/2). Når ble jeg mest sannsynlig gravid? Og kan jeg ha skadet barnet mitt? Hva bør jeg gjøre nå? Er svært bekymret! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19317-redd-barnet-er-skadet-av-alkohol-og-r%C3%B8yk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 Jeg vil anta at du ble befruktet i slutten av januar, men det er ikke så lett å si. Mensen har uteblitt i januar, men du har testet negativt på alle gravitester. Så sikre som disse testene er i dag, skulle det godt gjøres at du ble gravid i første halvdel av januar. Dette vil du etterhvert få mer korrekt svar på, når du har vært til ultralyd. Du er slettes ikke den første som sitter igjen med en ubehagelig følelse etter å ha kombinert alkohol, røyk og et begynnende svangerskap. Så lenge man ikke vet at man er gravid, er det i utgangspunktet helt meningsløst å gå rundt med dårlig samvittighet. En fest i ny og ne er ikke unormalt og heller ikke noe å skamme seg over. Hvis man tar en spørreundersøkelse og spør kvinner om deres levesett i perioden før de fikk vite at de var gravide, tror jeg sikkert halvparten vil si at de drakk mer enn de ville gjort hvis de visste om sin tilsstand. Jeg tror det er små sjangser for at du har skadet det lille fosteret. Det viktigste er at du nå fremover holder deg unna både alkohol og tobakk. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19317-redd-barnet-er-skadet-av-alkohol-og-r%C3%B8yk/#findComment-85541 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.