Gå til innhold

Finnes det rosenrøde forhold?

Anbefalte innlegg

Ser at Gemini har svart deg, og du kan også lese min kommentar til Gemini, der jeg gir et komisk eksempel på hvordan ordtak kan forvrenges og totalt miste sin mening.

Det handler overhodet ikke om mobbing av dyslektikere, en slik avsporing bør du holde deg for god til. Det er svært sjelden noen kritiserer dyslektiske feil her inne. Slike feil er lett gjenkjennelige.

Det handler derimot om tradisjonsrike ordtak's betydning eller mening. Man "slår" ikke, og man "tar" ikke, noen over en kam. Man SKJÆRER noen over en kam.

Men det er faktisk forskjell fra hvor i landet du kommer fra..

I min omgangskrets var det "Han tok alle over en kam" og ikke "Han skjærte alle over en kam" Men ingen av disse utrykkene står i ordboka? Gjør de vel?

Men uansett. Hvis man vet hva personen mener, hvorfor da spore av emnet ved å si det? Hvis man ikke skjønner meningen, går det selvfølgelig ann å spørre den personen hva han/hun mente!

Fortsetter under...

Men det er faktisk forskjell fra hvor i landet du kommer fra..

I min omgangskrets var det "Han tok alle over en kam" og ikke "Han skjærte alle over en kam" Men ingen av disse utrykkene står i ordboka? Gjør de vel?

Men uansett. Hvis man vet hva personen mener, hvorfor da spore av emnet ved å si det? Hvis man ikke skjønner meningen, går det selvfølgelig ann å spørre den personen hva han/hun mente!

Den der dialekt-unnskyldningen har vi sett mange har grepet til før når de skriver noe idiotisk. "midia" valgte riktig strategi, nemlig å legge seg flat, men du stiller deg i et enda dårligere lys ved å FORSVARE den idiotiske vendingen. *ler*

Den der dialekt-unnskyldningen har vi sett mange har grepet til før når de skriver noe idiotisk. "midia" valgte riktig strategi, nemlig å legge seg flat, men du stiller deg i et enda dårligere lys ved å FORSVARE den idiotiske vendingen. *ler*

Okey.. Så Østlendingene er de som har rett.....

Hva for ordtak kan man egentlig nekte for er riktig om man ikke har bodd i hele Norge?

Men gidder uansett ikke bruker mer tid på denne diskusjonen.

Okey.. Så Østlendingene er de som har rett.....

Hva for ordtak kan man egentlig nekte for er riktig om man ikke har bodd i hele Norge?

Men gidder uansett ikke bruker mer tid på denne diskusjonen.

"Men gidder uansett ikke bruker mer tid på denne diskusjonen."

Tror det er en veldig fornuftig beslutning.

Forøvrig er jeg ikke østlending. Det spiller forøvrig ingen rolle hvor man kommer fra. Ordtaket har bare èn eneste riktig mening. Det tror jeg du nå etterhvert har skjønt.

"Men gidder uansett ikke bruker mer tid på denne diskusjonen."

Tror det er en veldig fornuftig beslutning.

Forøvrig er jeg ikke østlending. Det spiller forøvrig ingen rolle hvor man kommer fra. Ordtaket har bare èn eneste riktig mening. Det tror jeg du nå etterhvert har skjønt.

Nei, har ikke skjønt det ennå.. for jeg tror ikke et mennseke kan ALLE ordtakene. Uten å ha lagt livet sitt til det da..

Takk og farvel...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...