Gå til innhold

Slanking og følelser

Anbefalte innlegg

Gjest hevnlysten
Skrevet

Jeg leser for tiden dr. Phils bok om slanking. Følte meg så utrolig truffet av kapittelet om negative følelser og overspising.

Jeg var kommet godt i gang med å gå ned i vekt (10 kilo) - så fikk jeg en enorm konflikt med mine barns far og plutselig begynner vekta å gå opp igjen.

Jeg har kjent et så stort hat mot han den siste tiden, har planlagt å flytte langt vekk fra han og Norge for at vi skal slippe å se han. (Han er ikke snill med barna når de er hos han).

Har til og med tenkt tanken på å kjøre inn i en møtende trailer med barna i bilen, og sørge for at jeg etterlater meg noe skriftlig som får han til å forstå hvor dypt og inderlig jeg hater han, og hvor han fortjener å bli uten barn.

Ja, det er horribelt, og det er lysår mellom tanker og handlinger. Men det sier noe om mitt bitterhetsnivå og mitt sinne. Det må jeg - ifølge dr. Phil - jobbe med nå, jeg må faktisk tilgi hestkuken!

Hvordan i alle dager skal jeg klare det??

Gjest Bygdekona
Skrevet

Out of sight, out of mind er det noe som heter. Flytt. Og start et nytt liv, finn deg selv.

Ikke kast bort tida på å hate hæstkuken, det er han som er taperen her uansett.

Du er forresten heldig som har barn :-)

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Tilgi? Neida. Bare slutt å la ham ødelegge for deg!

Hver ENESTE gang du LAR HAM røre opp følelsene dine, så vinner han. Igjen og igjen.

Han betyr ingenting for deg! Han er ikke verdt alt slitet og tankene. HAN er den som taper på å oppføre seg som en dritt og herse med deg.

Han kommer aldri til å endre seg. Det kommer aldri en dag hvor han "våkner opp" og innser hvor slem han har vært. Så derfor må du bare ganske enkelt bestemme deg for at sånn skal DU aldri bli!

Gjest til hevnlysten
Skrevet

For en tanke å kjøre med barna i bilen mot en trailer! *Sjokkert!*

Skrevet

Hvis jeg ikke husker feil, så mener den samme dr. Phil at tilgivelse er et valg og ikke en følelse, så du må "bare" bestemme deg for om du vil eller ikke vil tilgi.

Gjest Psykologistudenten
Skrevet

Hei hevnlysten!

Så bra at du finner deg igjen i noe, selv om det er dr.Phil. Jeg har sett en del episoder og studert psykologi, og det er ikke alt dr.Phil sier som er like godtatt i den psykologiske forskningen, en del tror jeg han har diktet opp selv. Dessuten er flesteparten av rådene hans common sense, ting alle bør vite og slet ikke revolosjonerendes slik som gjestene hans tror. (noe som forteller litt om dem...)

Men mye av hans slanke revolusjon har jeg god tro på, dette med mat og følser osv.

Jeg har selv opplevd å ha en som ødelegger deg og fortjener ingenting i familien og jeg vet hvor vondt det kan være. Jeg mener det er ikke alt som kan tilgis eller som bør tilgis. Dersom han har forandret seg og angrer så er det en ting, men hvorfor skal du tilgi han hvis han fremdeles er en ødeleggendes dust for deg og barna, da må du jo tilgi han på forhånd..

Du kan godt gå ned i vekt igjennom dr.Phil selv om du skipper akkurat denne nøkkelen. Han har jo mange flere nøkler med råd du kan følge til pugt og prikke, feks ikke firstende miljø. Men din eks er et problem for deg og det påvriker din vekt. Jeg forstår deg. Det jeg har gjort er å komme over de hendelsene som har skjedd meg, fordi om de fremdeles er vonde, så plager de ikke meg og ganger ikke på meg. Jeg har ikke tilgitt han, men sagt til meg selv at slik er fortiden min og lært meg og leve med det, akseptert det på en måte, men funnet ut at jeg ikke vil godta det i fremtiden.

Jeg har også distansert meg fra denne personen, og sagt til meg selv at jeg er verdt mer, han skal ikke få ødelegge meg, han er ikke verdt at han får påvirke meg, slik din eks påvirket deg til å gå opp i vekt etter at du hadde gått ned 10 kg. (noe som viser at du kan gå ned i vekt:-))

Ikke la han såre deg eller få deg til å trøstespise, dersom han sårer deg, bli sint fordi han ghør det, snu føelsene til raseri og gå en tur og ras fra deg istedet for å trøstespise.

Dersom han er så gale som du vil ha det til, så bør du kansje bruke din energi på å frata han retten til å være med barna, ingen barn fortjener en slik far.

Min poeng er at å tilgi han kan være umulig, men du kan fremdeles gå ne di vekt og ha et fint liv. Om du tilgir han eller ikke: ikke la han påvirke eller styre livet ditt, for du fortjener bedre, se over og forbi han.

Gjest hevnlysten
Skrevet

Hei hevnlysten!

Så bra at du finner deg igjen i noe, selv om det er dr.Phil. Jeg har sett en del episoder og studert psykologi, og det er ikke alt dr.Phil sier som er like godtatt i den psykologiske forskningen, en del tror jeg han har diktet opp selv. Dessuten er flesteparten av rådene hans common sense, ting alle bør vite og slet ikke revolosjonerendes slik som gjestene hans tror. (noe som forteller litt om dem...)

Men mye av hans slanke revolusjon har jeg god tro på, dette med mat og følser osv.

Jeg har selv opplevd å ha en som ødelegger deg og fortjener ingenting i familien og jeg vet hvor vondt det kan være. Jeg mener det er ikke alt som kan tilgis eller som bør tilgis. Dersom han har forandret seg og angrer så er det en ting, men hvorfor skal du tilgi han hvis han fremdeles er en ødeleggendes dust for deg og barna, da må du jo tilgi han på forhånd..

Du kan godt gå ned i vekt igjennom dr.Phil selv om du skipper akkurat denne nøkkelen. Han har jo mange flere nøkler med råd du kan følge til pugt og prikke, feks ikke firstende miljø. Men din eks er et problem for deg og det påvriker din vekt. Jeg forstår deg. Det jeg har gjort er å komme over de hendelsene som har skjedd meg, fordi om de fremdeles er vonde, så plager de ikke meg og ganger ikke på meg. Jeg har ikke tilgitt han, men sagt til meg selv at slik er fortiden min og lært meg og leve med det, akseptert det på en måte, men funnet ut at jeg ikke vil godta det i fremtiden.

Jeg har også distansert meg fra denne personen, og sagt til meg selv at jeg er verdt mer, han skal ikke få ødelegge meg, han er ikke verdt at han får påvirke meg, slik din eks påvirket deg til å gå opp i vekt etter at du hadde gått ned 10 kg. (noe som viser at du kan gå ned i vekt:-))

Ikke la han såre deg eller få deg til å trøstespise, dersom han sårer deg, bli sint fordi han ghør det, snu føelsene til raseri og gå en tur og ras fra deg istedet for å trøstespise.

Dersom han er så gale som du vil ha det til, så bør du kansje bruke din energi på å frata han retten til å være med barna, ingen barn fortjener en slik far.

Min poeng er at å tilgi han kan være umulig, men du kan fremdeles gå ne di vekt og ha et fint liv. Om du tilgir han eller ikke: ikke la han påvirke eller styre livet ditt, for du fortjener bedre, se over og forbi han.

Takk for svar og mange gode ideer.

Gjest hevnlysten
Skrevet

For en tanke å kjøre med barna i bilen mot en trailer! *Sjokkert!*

Den ultimate hevn hvor han ikke gis anledning til å ta igjen. Derimot er det jo muligheter for at jeg kan forsette "over there" med min hevn.

PS: les setninga om lysår.............

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...