Gjest Halling Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Staten har tatt inn 144 mill hittil i år. Økte bøter og 29% lenger driftstid har bare øket inntektene med 41%, ikke redusert farten generelt. Det ligner mer og mer på bare å være en lønnsom skatteinnkrevin fra bilister hvor 90% av de som blir tatt er vanlige folk, ikke kriminelle. Så det ser ut som det bare har en misjon: kreve inn skatt fra vanlige bilister, en ny stramming av skatteskruen. De pengene kune vært brukt til bedre veier, men det skjer ikke. Bare en tredel av det som kreves inn i bilrelaterte avgifter resulterer i bilrelaterte investeringer og forbedringer. Vil en bot fra en automat endre ditt kjøremønster for alltid og vesentlig? Ikke mitt. 0 Siter
Hekta Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Siden du vet så mye om dette emne; hvordan har utviklingen for antall skadde/drepte vært i de områdene hvor fotoboksene står? 0 Siter
Prozak Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Siden du vet så mye om dette emne; hvordan har utviklingen for antall skadde/drepte vært i de områdene hvor fotoboksene står? Iom. at trafikken har endret seg lite i det hele tatt, så har neppe det tallet endret seg betyrdelig heller. ".................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Er det fortsatt noen som faktisk tror på at bøter, trafikkontroller og fotobokser er ment å gjøre veiene tryggere? Er det noen som ikke skjønner at staten vet inderlig godt at det hjelper ikke på folks kjøring i det hele tatt, men er en fin unnskyldning for å suge mest mulig penger ut av folk? "..................................." 0 Siter
Gjest Halling Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Siden du vet så mye om dette emne; hvordan har utviklingen for antall skadde/drepte vært i de områdene hvor fotoboksene står? Det vet jeg ikke, bare at tofelts og midtskiller redder uhyre mange liv. Men det er billigere å sette opp en automat, og du verden så lønnsomt. Det som dreper er møteulykker. Statistikere mistenker at 20-30% av møteultykkene er selvmord. Dette fordi det er alt for mage ulykker med trailer mot personbil med en person i, alt for mange på rette strekker, alt for mange på strekninger hvor det er svært oversiktlig. Alt for mange svinger over i motgående i stedet for ut i grøfta (hvis det var tilfeldige illebefinnende, burde det være 50/50). Alt for få kolliderer i svinger osv. Alt i alt en klar tendens til selvmord. Selvmord dekkes ikke av forsikringer, derfor ulykker. To/fire felt og midskiller ville vært uhyre effektivt, men skattepengene som bilistene betaler, brukes til andre ting og spares. 0 Siter
Hekta Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Det vet jeg ikke, bare at tofelts og midtskiller redder uhyre mange liv. Men det er billigere å sette opp en automat, og du verden så lønnsomt. Det som dreper er møteulykker. Statistikere mistenker at 20-30% av møteultykkene er selvmord. Dette fordi det er alt for mage ulykker med trailer mot personbil med en person i, alt for mange på rette strekker, alt for mange på strekninger hvor det er svært oversiktlig. Alt for mange svinger over i motgående i stedet for ut i grøfta (hvis det var tilfeldige illebefinnende, burde det være 50/50). Alt for få kolliderer i svinger osv. Alt i alt en klar tendens til selvmord. Selvmord dekkes ikke av forsikringer, derfor ulykker. To/fire felt og midskiller ville vært uhyre effektivt, men skattepengene som bilistene betaler, brukes til andre ting og spares. ja visst er fotoboksene økonomisk lønnsomt. Hvis ikke hadde de ikke vært der... Staten i et nøtteskall det... Glad jeg har solgt bilen! Skulle likt og visst hvordan norske veier hadde vært om Staten brukte pengene de får inn via fotobokser, avgifter, bommer osv på å forbedre og videreutvikle veiene. 0 Siter
Hekta Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Iom. at trafikken har endret seg lite i det hele tatt, så har neppe det tallet endret seg betyrdelig heller. ".................................." Tallet har visst forandret seg litt... http://www.ssb.no/emner/10/12/20/vtu/ 0 Siter
Zombiebob Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Joda, det hjelper: http://www.stavangeravisen.com/art.asp?id=23832 0 Siter
Sør Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Staten skal ha inn et visst beløp hvert år, for å kunne finansiere skoler, sykehus, osv. Det er helt greit at de som setter andres liv i fare ved å kjøre alt for fort, er med på å betale for dette. 0 Siter
Gjest Halling Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 ja visst er fotoboksene økonomisk lønnsomt. Hvis ikke hadde de ikke vært der... Staten i et nøtteskall det... Glad jeg har solgt bilen! Skulle likt og visst hvordan norske veier hadde vært om Staten brukte pengene de får inn via fotobokser, avgifter, bommer osv på å forbedre og videreutvikle veiene. Det skulle jeg også gjerne visst. for 40 mrd mer til veier blir det rene lykkelandet tror jeg. Noe underlig merkelig: på ulykkesstrekinger (som trafikkmessig ikke burde være det), settes det opp midtskiller. Hvitmalte, eller stålvaiere som svikter. Der hvor det før var mange ulykker, skulle vel mange komme borti midtskilleren i ettertid,? Etter all sannsynlighet. Men nei, det fins omtrent ikke et merke, og det havner merkelig få i grøfta. Kan midtskilleren være grunnen til at færre får illebefinnende? Eller drar selvmordere andre steder? 0 Siter
Sør Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Det skulle jeg også gjerne visst. for 40 mrd mer til veier blir det rene lykkelandet tror jeg. Noe underlig merkelig: på ulykkesstrekinger (som trafikkmessig ikke burde være det), settes det opp midtskiller. Hvitmalte, eller stålvaiere som svikter. Der hvor det før var mange ulykker, skulle vel mange komme borti midtskilleren i ettertid,? Etter all sannsynlighet. Men nei, det fins omtrent ikke et merke, og det havner merkelig få i grøfta. Kan midtskilleren være grunnen til at færre får illebefinnende? Eller drar selvmordere andre steder? Eller kanskje så enkelt som at det er enklere å gå på feil side av en linje i veien, men det krever litt mer uoppmerksomhet å faktisk kjøre inn i en vegg (midtskille). 0 Siter
Gjest Halling Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Joda, det hjelper: http://www.stavangeravisen.com/art.asp?id=23832 Det var ikke mange prosentene, kan det være standard avvik her? Jeg vil påstå antallet råkjørere er konstant. De reiser andre steder og tar med seg ulykkene sine, det fins mange veier til Rom. Fotoboksene fins ikke overalt enda. 0 Siter
vannlilja1365380890 Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Hvor mye tar de hvis man blir tatt nå? 0 Siter
Gjest Halling Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Tallet har visst forandret seg litt... http://www.ssb.no/emner/10/12/20/vtu/ Det er sterke variasjoner fra år til år, og jeg skjønner ikke hvordan vi skal tolke det. Jeg ser mange vil ta variasjonene til sin fordel og velger ut de tallene og årene som passer dem selv. Relativisering igjen. 0 Siter
Prozak Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Tallet har visst forandret seg litt... http://www.ssb.no/emner/10/12/20/vtu/ Joda, men hvorvidt det er veier med eller uten fotobokser sier ikke den artikkelen noe om. "...................................." 0 Siter
Gjest Halling Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Hvor mye tar de hvis man blir tatt nå? 20 km for fort er vel 5000 kr? 0 Siter
Zombiebob Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Det var ikke mange prosentene, kan det være standard avvik her? Jeg vil påstå antallet råkjørere er konstant. De reiser andre steder og tar med seg ulykkene sine, det fins mange veier til Rom. Fotoboksene fins ikke overalt enda. "Det var ikke mange prosentene" - det var jo akkurat det det var! Mange prosent. 25% negang i antall dødfall! Det er utrolig bra! Er det et stort nederlag for deg personlig dersom fotobokser reduserer dødsfall og ulykker? 0 Siter
Gjest Halling Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 "Det var ikke mange prosentene" - det var jo akkurat det det var! Mange prosent. 25% negang i antall dødfall! Det er utrolig bra! Er det et stort nederlag for deg personlig dersom fotobokser reduserer dødsfall og ulykker? Og hvis vi ser 10 år tilbake? Da hopper tallene oppp og ned som en strikkball i alle statistikker, det er litt for lettvindt å si at tallet går ned annethvert år, og holde kjeft når det går opp annethvert år også :-) 0 Siter
Prozak Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 20 km for fort er vel 5000 kr? Det kommer nok an på fartsgrensen. 20 km over fartsgrensen i en 30-sone er vel 5 km over grensen for å miste lappen, mens det i en 90-sone er godt under den grensen. Og mister man lappen så risikerer man jo bøter av typen 1/2*mnd.lønn etc. "..................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 "Det var ikke mange prosentene" - det var jo akkurat det det var! Mange prosent. 25% negang i antall dødfall! Det er utrolig bra! Er det et stort nederlag for deg personlig dersom fotobokser reduserer dødsfall og ulykker? "Er det et stort nederlag for deg personlig dersom fotobokser reduserer dødsfall og ulykker?" Det var vel litt usaklig, vel? Jeg oppfatter det som om han bare gir uttrykk for det enhver kan se at absolutt alt av fakta tyder på: Det er ingen dokumentasjon på at fotobokser hjelper til annet enn å få inn flere penger i bøter. I tillegg er det neppe bra for miljøet - ta f.eks Gudbrandsdalen, hvor det er fotoboks etter fotoboks over en ganske lang strekning. Der gir bilistene flatt jern mellom boksene, og bremser ned når skiltene med advarsel kommer. Og så opp med farten igjen. "................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.