Gå til innhold

Dummiespørsmål...

Anbefalte innlegg

Gjest lille rosinen
Skrevet

Når jeg skal koble til trådløst nettverk, skal jeg bytte ut routeren med modemet, eller skal jeg koble routeren mellom modem og PC? Jeg har bredbånd...

I bruksanvisningen ser det ut som adslmodemet fremdeles skal vøre med...

Skrevet

Hei,

Det finnes både "ADSL-modem-og-router" (begge deler i én boks), og separate modem og routere. Sannsynligvis har du det siste.

I så fall, skal "line" (telefonledningen, etter splitteren) inn i modemet. Så skal du bruke en RJ45-kabel fra modem til "WAN" på routeren.

Siden du skal bruke trådløst nett, slipper du en kabel fra routeren til PCen.

Husk å kryptere.

Med vennlig hilsen

Gjest lille rosinen
Skrevet

Hei,

Det finnes både "ADSL-modem-og-router" (begge deler i én boks), og separate modem og routere. Sannsynligvis har du det siste.

I så fall, skal "line" (telefonledningen, etter splitteren) inn i modemet. Så skal du bruke en RJ45-kabel fra modem til "WAN" på routeren.

Siden du skal bruke trådløst nett, slipper du en kabel fra routeren til PCen.

Husk å kryptere.

Med vennlig hilsen

Vent! Ikke gå! Jeg trenger mer hjelp... :-)

Da TROR jeg at ledningene er koblet riktig. Vet ikke om kabelen heter det som du skrev, men jeg bruker kun de som har fulgt med i pakken...

Problemet nå, er som jeg har skrevet i tråden under, at jeg ikke kommer meg på internet. Nå surfer jeg på naboens nett, som jeg får inn helt fint og automatisk, mens jeg prøver å fikse så jeg kommer inn på mitt eget.

Mitt eget nett heter visst default. Har så og si 100% signal og jeg får koblet meg til det og alt er supert! -Helt til jeg prøver å gå inn på internet. Da kommer jeg ikke inn, og får inn samme feilmelding som når man ikke har internet.

Hva er galt? Hva gjør jeg?

Skrevet

Vent! Ikke gå! Jeg trenger mer hjelp... :-)

Da TROR jeg at ledningene er koblet riktig. Vet ikke om kabelen heter det som du skrev, men jeg bruker kun de som har fulgt med i pakken...

Problemet nå, er som jeg har skrevet i tråden under, at jeg ikke kommer meg på internet. Nå surfer jeg på naboens nett, som jeg får inn helt fint og automatisk, mens jeg prøver å fikse så jeg kommer inn på mitt eget.

Mitt eget nett heter visst default. Har så og si 100% signal og jeg får koblet meg til det og alt er supert! -Helt til jeg prøver å gå inn på internet. Da kommer jeg ikke inn, og får inn samme feilmelding som når man ikke har internet.

Hva er galt? Hva gjør jeg?

Se nedenfor. Det første du må gjøre er å logge deg på routeren - der står det sannsynligvis hva som er galt.

Hva heter routeren din?

Med vennlig hilsen

Gjest lille rosinen
Skrevet

Se nedenfor. Det første du må gjøre er å logge deg på routeren - der står det sannsynligvis hva som er galt.

Hva heter routeren din?

Med vennlig hilsen

Topcom skyr@cer pro...

Jeg skjønner ikke så mye ut av hva jeg skal skrive på den 192.168 sida...

Hva er SSID og hva må jeg gjøre i forhold til det..?

Skrevet

Topcom skyr@cer pro...

Jeg skjønner ikke så mye ut av hva jeg skal skrive på den 192.168 sida...

Hva er SSID og hva må jeg gjøre i forhold til det..?

Hei,

SSID er navnet på nettverket ditt. Du kan endre det til "rosinen".

Så må du også slå på kryptering, for eksempel 128/104-bit WEP. Da må du skrive inn et passord, og samme passord på maskinen din når du skal logge deg på trådløst.

Hvis du går på WAN- eller ADSL-siden, hva står det der? Får den kontakt med ADSL-sentralen?

Med vennlig hilsen

Gjest lille rosinen
Skrevet

Hei,

SSID er navnet på nettverket ditt. Du kan endre det til "rosinen".

Så må du også slå på kryptering, for eksempel 128/104-bit WEP. Da må du skrive inn et passord, og samme passord på maskinen din når du skal logge deg på trådløst.

Hvis du går på WAN- eller ADSL-siden, hva står det der? Får den kontakt med ADSL-sentralen?

Med vennlig hilsen

Hvordan vet jeg om den får kontakt med ADSL...? Hva skal det stå da?

Skal jeg skrive rosinen isteden for default?

Skrevet

Hvordan vet jeg om den får kontakt med ADSL...? Hva skal det stå da?

Skal jeg skrive rosinen isteden for default?

Du må gå inn på den siden på routeren som omhandler ADSL eller WAN-tilkoblingen. Jeg kjenner ikke routeren din, så du må nesten finne den selv.

Med Telenor så må du velge PPPoE-oppkobling, og skrive inn brukernavn og passord. Hvis du ikke har Telenor, skal du muligvis ikke gjøre noe i det hele tatt. Du skal ha "dynamisk IP" (ikke "statisk").

Med vennlig hilsen

Gjest lille rosinen
Skrevet

Du må gå inn på den siden på routeren som omhandler ADSL eller WAN-tilkoblingen. Jeg kjenner ikke routeren din, så du må nesten finne den selv.

Med Telenor så må du velge PPPoE-oppkobling, og skrive inn brukernavn og passord. Hvis du ikke har Telenor, skal du muligvis ikke gjøre noe i det hele tatt. Du skal ha "dynamisk IP" (ikke "statisk").

Med vennlig hilsen

Jeg mener jeg har dynamisk ja. Og jeg har ikke telenor så jeg skal visst ikke bry meg om det der med alle p'ene i...

Skrevet

Jeg mener jeg har dynamisk ja. Og jeg har ikke telenor så jeg skal visst ikke bry meg om det der med alle p'ene i...

På en oversiktsside i routeren, skal det stå hvilken IP-adresse den er tildelt fra internett-leverandøren din. Har den fått en IP-adresse? (Ikke 192.168.x.x-adressen, men en annen.)

Med vennlig hilsen

Gjest lille rosinen
Skrevet

På en oversiktsside i routeren, skal det stå hvilken IP-adresse den er tildelt fra internett-leverandøren din. Har den fått en IP-adresse? (Ikke 192.168.x.x-adressen, men en annen.)

Med vennlig hilsen

Jeg finner ikke at den har fått noen annen IP adresse nei... Hvor finner jeg det? Og hvordan får jeg en ny?

Skrevet

Jeg finner ikke at den har fått noen annen IP adresse nei... Hvor finner jeg det? Og hvordan får jeg en ny?

Hei,

Kan du skrive det nøyaktige navnet på routeren? Lurer på om du faktisk har ADSL-modem i denne routeren?

Med vennlig hilsen

Gjest lille rosinen
Skrevet

Hei,

Kan du skrive det nøyaktige navnet på routeren? Lurer på om du faktisk har ADSL-modem i denne routeren?

Med vennlig hilsen

Skal vi se...

TOPCOM Skyr@cer Pro WBR 654

Det er det som står på...

Skrevet

Skal vi se...

TOPCOM Skyr@cer Pro WBR 654

Det er det som står på...

Det er en router-modem (!), så du må fjerne det eksisterende modemet ditt. Denne skal rett i telefonlinjen (via en splitter).

Med vennlig hilsen

Gjest lille rosinen
Skrevet

Det er en router-modem (!), så du må fjerne det eksisterende modemet ditt. Denne skal rett i telefonlinjen (via en splitter).

Med vennlig hilsen

Jeg setter umåtelig stor pris på at du hjelper meg! Og derfor føler jeg meg ekstra liten når jeg stiller spørsmålstegn ved det du skriver...

Men det står i manualen at jeg skal koble modemet til. Det står ikke noen steder på at det er innebygd modem.

Dessuten måtte jeg ha fixed IP hvis jeg slo av det modemet og koblet routeren rett i splitteren. Jeg prøvde å merke av automatisk IP (som er det jeg skal ha) men da sto det på STATUS at jeg ikke var tilkoblet. Når jeg koblet modemet på igjen så står det at jeg er tilkoblet igjen...

Håper ikke du blir fornærmet av meg... :-) Og håper du vil hjelpe meg videre...

Gjest lille rosinen
Skrevet

Med vennlig hilsen

Det kan ikke være noen av innstillingene på tilkoblingen på PCen som er feil da...?

Eller, er det som du sa sånn at jeg ikke skal ha modemet på og at jeg skal ha fixed IP? I såfall, hva er IPen min da?

Du skrev noe om at jeg skulle få en IPadresse fra utsteder, hvor finner jeg denne?

Skrevet

Jeg setter umåtelig stor pris på at du hjelper meg! Og derfor føler jeg meg ekstra liten når jeg stiller spørsmålstegn ved det du skriver...

Men det står i manualen at jeg skal koble modemet til. Det står ikke noen steder på at det er innebygd modem.

Dessuten måtte jeg ha fixed IP hvis jeg slo av det modemet og koblet routeren rett i splitteren. Jeg prøvde å merke av automatisk IP (som er det jeg skal ha) men da sto det på STATUS at jeg ikke var tilkoblet. Når jeg koblet modemet på igjen så står det at jeg er tilkoblet igjen...

Håper ikke du blir fornærmet av meg... :-) Og håper du vil hjelpe meg videre...

Hei,

Du har helt rett. Det står "for cable and ADSL" i brosjyren, men de mener via et modem. Jeg leste litt for fort.

Jeg har funnet manualen på nettet, men den er så dårlig at jeg ikke kan lese meny-punktene. Du må finne (bare forsøk alle fanebladene/menypunktene) en side hvor det står informasjon om oppkoblingen til internett. Da står det ord som "gateway" og "static/dynamic IP". Det er mulig at det er en side med instillinger og en annen status side. Hva står det på status-siden?

Med vennlig hilsen

Gjest lille rosinen
Skrevet

Hei,

Du har helt rett. Det står "for cable and ADSL" i brosjyren, men de mener via et modem. Jeg leste litt for fort.

Jeg har funnet manualen på nettet, men den er så dårlig at jeg ikke kan lese meny-punktene. Du må finne (bare forsøk alle fanebladene/menypunktene) en side hvor det står informasjon om oppkoblingen til internett. Da står det ord som "gateway" og "static/dynamic IP". Det er mulig at det er en side med instillinger og en annen status side. Hva står det på status-siden?

Med vennlig hilsen

På status siden står det egne kolonner for LAN, wireless og WAN.

Der står det massse tall og adresser og sånn.

WAN:

MAC Address:

Connection: DHCP CLIENT Connected

IP:

Subnet Mask:

Default Gateway:

DNS:

LAN:

MAC Address:

IP Address:

Subnet MAsk:

DHCP Server:

Wireless:

Connection

ESSID

Channel

Authentication: Disabled

Jeg skriver ikke alle tallene og slikt, for jeg vet ikke om det er dumt å legge sånt ut på internet så alle kan lese det...

Gjest lille rosinen
Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Jeg lurer på om det er noe med PCen min som er feil. Kan det være noen innstillinger der som er feil? Det trådløse nettverkskortet virker jo. Og det finner jo routeren min. Det er bare det at jeg ikke kan koble meg til internet. Bytter jeg bruker til naboen så kommer jeg på nettet i løpet av noen sekunder.

Skrevet

Det kan ikke være noen av innstillingene på tilkoblingen på PCen som er feil da...?

Eller, er det som du sa sånn at jeg ikke skal ha modemet på og at jeg skal ha fixed IP? I såfall, hva er IPen min da?

Du skrev noe om at jeg skulle få en IPadresse fra utsteder, hvor finner jeg denne?

Hei,

Nei, du kommer deg jo inn til routeren fra PCen, så den bør være grei.

Videre, det skal gå en kabel fra der det står "WAN" bak på routeren din, til der det står WAN eller LAN eller lignende på modemet.

Videre fra modemets "LINE" inngang til "modem"-utgangen på splitteren. Splitteren har også en "Phone"-utgang som skal til telefonen din, eller ISDN-boksen, hvis du har det. Splitteren har også en "Line"-inngang, som skal direkte til ledningen fra telefonselskapet. Bemerk at splitteren må være "først" - før f. eks. ISDN-boksen.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...