Sør Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 På status siden står det egne kolonner for LAN, wireless og WAN. Der står det massse tall og adresser og sånn. WAN: MAC Address: Connection: DHCP CLIENT Connected IP: Subnet Mask: Default Gateway: DNS: LAN: MAC Address: IP Address: Subnet MAsk: DHCP Server: Wireless: Connection ESSID Channel Authentication: Disabled Jeg skriver ikke alle tallene og slikt, for jeg vet ikke om det er dumt å legge sånt ut på internet så alle kan lese det... Hei, Det som er interessant er det som står under WAN. Står det at du er "connected", og har du fått en gateway-adresse? (Du trenger ikke oppgi den her, men det er ikke farlig.) Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Hei, Nei, du kommer deg jo inn til routeren fra PCen, så den bør være grei. Videre, det skal gå en kabel fra der det står "WAN" bak på routeren din, til der det står WAN eller LAN eller lignende på modemet. Videre fra modemets "LINE" inngang til "modem"-utgangen på splitteren. Splitteren har også en "Phone"-utgang som skal til telefonen din, eller ISDN-boksen, hvis du har det. Splitteren har også en "Line"-inngang, som skal direkte til ledningen fra telefonselskapet. Bemerk at splitteren må være "først" - før f. eks. ISDN-boksen. Med vennlig hilsen Tror jeg har koblet riktig faktisk. Fulgte med en tegning som jeg fulgte nøye. Routerens wan til modemets LAN. Fra modemets DSL til splitterens MODEM. Fra splitterens LINE til telefonkontakten. 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Hei, Det som er interessant er det som står under WAN. Står det at du er "connected", og har du fått en gateway-adresse? (Du trenger ikke oppgi den her, men det er ikke farlig.) Med vennlig hilsen Har fått en gateway adresse og det står tilkoblet. Adressen er imidlertid samme som IP... Og IP er samme som standard... Omtrent den du skrev bortsett fra siste tallet eller noe... 0 Siter
Sør Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Tror jeg har koblet riktig faktisk. Fulgte med en tegning som jeg fulgte nøye. Routerens wan til modemets LAN. Fra modemets DSL til splitterens MODEM. Fra splitterens LINE til telefonkontakten. Det er bra. Da antar vi at routeren er riktig koblet (elektrisk). Da er det kanskje noen av instillingene i selve routeren som er feil? Da må man se på hva routeren sier i status-siden for WAN. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Hei, Det som er interessant er det som står under WAN. Står det at du er "connected", og har du fått en gateway-adresse? (Du trenger ikke oppgi den her, men det er ikke farlig.) Med vennlig hilsen DHPC client connected, står det Bak det står det DHPC release og DHPC renew. Jeg har trykket på begge og fått bekreftet at det er i orden. 0 Siter
Sør Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Har fått en gateway adresse og det står tilkoblet. Adressen er imidlertid samme som IP... Og IP er samme som standard... Omtrent den du skrev bortsett fra siste tallet eller noe... Hei, WAN-adressene skal være forskjellig fra LAN-adressene. LAN-adressene begynner med 192.168.x.x. WAN-adressene begynner med noe annet - det avhenger av hvilken internettleverandør du har. Forresten, er du sikker på at leverandøren din har koblet deg opp? Jeg skulle fikse en installasjon forrige uke, men det viste seg at linjen ikke hadde ADSL-enda! Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 DHPC client connected, står det Bak det står det DHPC release og DHPC renew. Jeg har trykket på begge og fått bekreftet at det er i orden. Hei, DHCP er at routeren gir et lokalt IP-nummer (192.168.x.x) til din maskin. Problemet her virker som om routeren ikke får et IP-nummer fra internettleverandøren din. Muligvis fordi den ikke klarer å koble seg opp dit. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Hei, WAN-adressene skal være forskjellig fra LAN-adressene. LAN-adressene begynner med 192.168.x.x. WAN-adressene begynner med noe annet - det avhenger av hvilken internettleverandør du har. Forresten, er du sikker på at leverandøren din har koblet deg opp? Jeg skulle fikse en installasjon forrige uke, men det viste seg at linjen ikke hadde ADSL-enda! Med vennlig hilsen Vi har hatt bredbånd internet ganske lenge, så jeg er sikker på at vi er koblet opp. Putter jeg kobelen fra modemet inn i PCen så har jeg jo internet. WAN adressen er jo tydeligvis feil da... Men hvordan kan jeg få forandret den? Jeg har skrevet opp en en MAC adresse for WAN (som stemmer med status) og under har jeg skrevet en IP adresse som IKKE stemmer med det som står i på WAN i status. Men jeg får ike til å forandre den i statusbildet. Ikke vet jeg hvor jeg fant de adressene jeg har skrevet opp heller. Snakk om håpløse jenter.... :-S 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Hei, DHCP er at routeren gir et lokalt IP-nummer (192.168.x.x) til din maskin. Problemet her virker som om routeren ikke får et IP-nummer fra internettleverandøren din. Muligvis fordi den ikke klarer å koble seg opp dit. Med vennlig hilsen Nå klarte jeg å forandre det IP nummeret til det jeg har skrevet opp, men det hjalp ikke. Jeg kom ikke på internet likevel. Så da bytter jeg det tilbake... 0 Siter
Sør Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Vi har hatt bredbånd internet ganske lenge, så jeg er sikker på at vi er koblet opp. Putter jeg kobelen fra modemet inn i PCen så har jeg jo internet. WAN adressen er jo tydeligvis feil da... Men hvordan kan jeg få forandret den? Jeg har skrevet opp en en MAC adresse for WAN (som stemmer med status) og under har jeg skrevet en IP adresse som IKKE stemmer med det som står i på WAN i status. Men jeg får ike til å forandre den i statusbildet. Ikke vet jeg hvor jeg fant de adressene jeg har skrevet opp heller. Snakk om håpløse jenter.... :-S Hei, Jeg forstår ikke helt hva du har gjort, men det er ikke meningen du skal skrive inn verken MAC-adresse eller IP-adresse. IP-adressen skal routeren få automatisk fra internettleverandøren din "dynamisk IP". Og det har selvsagt ikke noe med at du er jente, men at Topcom-manualen er elendig. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Hei, Jeg forstår ikke helt hva du har gjort, men det er ikke meningen du skal skrive inn verken MAC-adresse eller IP-adresse. IP-adressen skal routeren få automatisk fra internettleverandøren din "dynamisk IP". Og det har selvsagt ikke noe med at du er jente, men at Topcom-manualen er elendig. Med vennlig hilsen Jeg sier tusen takk for støtten i en frustrerende situasjon.. Har sittet her siden halv to nå... Har du noen anelse om hvordan jeg skal få den riktige IP adressen fra leverandøren? 0 Siter
Sør Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Jeg sier tusen takk for støtten i en frustrerende situasjon.. Har sittet her siden halv to nå... Har du noen anelse om hvordan jeg skal få den riktige IP adressen fra leverandøren? Hei, Det er selve routeren som automatisk skal få tildelt en dynamisk IP-adresse fra leverandørens DHCP-server, på samme måte som din PC får tildelt en IP-adresse fra DHCP-serveren i routeren din. For at det skal skje, må routerens WAN-instilling være "dynamisk IP", og altså ikke noe du taster inn. Det sagt, noen ganger må man taste inn 0.0.0.0 som "kode" for dynamisk IP. Med vennlig hilsen Jeg tror det enkleste kanskje er å ringe leverandøren. 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Hei, Jeg forstår ikke helt hva du har gjort, men det er ikke meningen du skal skrive inn verken MAC-adresse eller IP-adresse. IP-adressen skal routeren få automatisk fra internettleverandøren din "dynamisk IP". Og det har selvsagt ikke noe med at du er jente, men at Topcom-manualen er elendig. Med vennlig hilsen Er du med meg enda eller? 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Hei, Det er selve routeren som automatisk skal få tildelt en dynamisk IP-adresse fra leverandørens DHCP-server, på samme måte som din PC får tildelt en IP-adresse fra DHCP-serveren i routeren din. For at det skal skje, må routerens WAN-instilling være "dynamisk IP", og altså ikke noe du taster inn. Det sagt, noen ganger må man taste inn 0.0.0.0 som "kode" for dynamisk IP. Med vennlig hilsen Jeg tror det enkleste kanskje er å ringe leverandøren. Hm... Hva slags leverandør må jeg ringe da? Leverandøren av routeren eller av bredbåndet? 0 Siter
Sør Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Er du med meg enda eller? Hei, Jeg er her, men litt til og fra. Forsøker å koble en Bluetooth-enhet til datamaskinen, og samtidig koble en router i Kristiansand til nettet. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Hei, Jeg er her, men litt til og fra. Forsøker å koble en Bluetooth-enhet til datamaskinen, og samtidig koble en router i Kristiansand til nettet. Med vennlig hilsen Ok, tusen takk for all hjelp så langt. Jeg har nok ikke kommet så veldig mye lengre, men du har brukt mye tid for å prøve å hjelpe meg og det setter jeg STOOR pris på :-) 0 Siter
Sør Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Hm... Hva slags leverandør må jeg ringe da? Leverandøren av routeren eller av bredbåndet? Hei, Av bredbåndet. De bør kunne se om modemet er tilkoblet linjen, og om routeren forsøker å få en IP-adresse. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Ok, tusen takk for all hjelp så langt. Jeg har nok ikke kommet så veldig mye lengre, men du har brukt mye tid for å prøve å hjelpe meg og det setter jeg STOOR pris på :-) Bare hyggelig! Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Jeg sier tusen takk for støtten i en frustrerende situasjon.. Har sittet her siden halv to nå... Har du noen anelse om hvordan jeg skal få den riktige IP adressen fra leverandøren? Den skal komme automatisk uten at du gjør noe. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.