Gå til innhold

Halsbetennelse

Anbefalte innlegg

idaho1365380892
Skrevet

Jeg er ei jente på 21 år som den siste 1 1/2 mnd har vært mye plaget med halsbetennelse.5 ganger i løpet av denne perioden faktisk.Jeg får høy feber,dårlig almenntilstand,veldig vondt i halsen og hovne mandler med hvitt puss.Jeg har gått på x antall antibiotika penicillin kurer,men det dukker alltid opp en ny halsbetennelse ca en uke etter sist endte kur.Jeg har vært helt oppe i 1000 mg penicillin.Jeg har maset på legen min om jeg kan få operert bort mandlene,men han sier jeg må ha minst 10 halsbettenelser før jeg kan få de fjernet.P.g.a dette har jeg hatt stort fravær fra jobb.Hva kan jeg gjøre?Har ikke tid til å være syk konstant og er møkk lei av å gå på antibiotika.

Skrevet

10 halsbetennelser? Da jeg spurte om det samme, sa legen at kriteriet for å få fjernet mandlene var 4 halsbetennelser som krevde antibiotika i løpet av året.

Stå på ditt og krev operasjon hvis du er så plaget som du beskriver her.

Gjest trultemor25
Skrevet

Går du for mye på antibiotika kan bakteriene bli resistente og det er jo dumt. Bytt lege og overdriv, legg på litt. Er du heldig sender han deg til en øre/nese/hals-lege som avgjør om du kan få fjernet mandlene eller ikke. Jeg gjorde det. Jeg dro til legen og la på litt ekstra, legen så at jeg hadde masse arr på mandlene så han så jo at jeg ikke løy. Jeg hadde ofte halsbetennelse og vondt i mandlene. Jeg hadde også sånne hull i de hvor det kom hvite/gule klumper som jeg pelte ut ellers så kilte de i halsen når de ble store nok. Yuk, det var skikkelig ekkelt. Jeg havnet hos en øre/nese/hals-lege og han rekvirerte eller hva det heter for noe en operasjon til meg. x antall måneder etter var mandlene fjernet og jeg har ikke savnet de en dag.

Hvis du klarer å unngå antibiotika så hadde jeg rådet deg til det innimellom. Ikke ta det for hver eneste betennelse, for du kan bli resistent.

Skrevet

Har de tatt bakterie-prøve og dyrket slik at de vet hvilken bakterie du har - sånn at du kan få rett antibiotika?

Ellers synes jeg du bør finne deg en annen lege.

Bitis Gabonica
Skrevet

10 halsbetennelser? Da jeg spurte om det samme, sa legen at kriteriet for å få fjernet mandlene var 4 halsbetennelser som krevde antibiotika i løpet av året.

Stå på ditt og krev operasjon hvis du er så plaget som du beskriver her.

Be om å få tatt prøver for å fastslå hva slags infeksjon du har, om det er virus eller om det er bakterier - og i så fall hvilke bakterier. Det vil være lettere å finne riktig antibiotika da. Virus er en annen sak; det må som regel gå over av seg selv, og det kan ta tid.

Bytt evt. fastlege, eller kontakt en ØNH-spesialist i privat praksis om du har råd.

Skrevet

Be om å få tatt prøver for å fastslå hva slags infeksjon du har, om det er virus eller om det er bakterier - og i så fall hvilke bakterier. Det vil være lettere å finne riktig antibiotika da. Virus er en annen sak; det må som regel gå over av seg selv, og det kan ta tid.

Bytt evt. fastlege, eller kontakt en ØNH-spesialist i privat praksis om du har råd.

Den skulle sikkert til idaho? :)

Skrevet

Dersom mandlene hovner og det tyter puss og gørre ut av dem så er det nok bakterier.

Skrevet

Jeg hadde 2-5 halsbetennelser som krevde antibitoika i året i 4 år på rad, i tillegg til halsvondt utenom! Til slutt ble jeg så lei at jeg gikk til legen og sa at jeg ville ha dem fjernet og han sa jeg så absolutt kvalifiserte til det og at de ikke var strenge lengre.

Han henviste meg til en privatklinikk og etter 2 1/2 mnd var mandlene borte! Dette er nå 10 mnd siden og jeg har ikke hatt snev av halsvondt siden!

Lillejenta mi hadde også halsbetennelse på halsbetennelse da hun var liten i tillegg til 1-2-dagers feber annenhver uke omtrent! Hun tok mandlene da hun var 2 år 2 mnd. Nå er hun straks 5 år og har forsyne meg ikke vært syk siden mandlene ble tatt omtrent!

Bytt lege!

Skrevet

Jeg hadde 2-5 halsbetennelser som krevde antibitoika i året i 4 år på rad, i tillegg til halsvondt utenom! Til slutt ble jeg så lei at jeg gikk til legen og sa at jeg ville ha dem fjernet og han sa jeg så absolutt kvalifiserte til det og at de ikke var strenge lengre.

Han henviste meg til en privatklinikk og etter 2 1/2 mnd var mandlene borte! Dette er nå 10 mnd siden og jeg har ikke hatt snev av halsvondt siden!

Lillejenta mi hadde også halsbetennelse på halsbetennelse da hun var liten i tillegg til 1-2-dagers feber annenhver uke omtrent! Hun tok mandlene da hun var 2 år 2 mnd. Nå er hun straks 5 år og har forsyne meg ikke vært syk siden mandlene ble tatt omtrent!

Bytt lege!

Jeg skal også sette hardt mot hardt nå og få en henvisning. Drittlei av disse store, ekle mandlene som gir meg halsvondt ved den minste antydning til hovenhet. De er jo kjempestore selv om jeg ikke har halsbetennelse. Spyr nesten av å se på dem i speilet. :P

Må bare manne meg opp, dessuten har jeg en annen operasjon som jeg vil ha gjort unna først. Passer bra nå som fastlegen min har permisjon, kanskje vikaren er litt "snillere". :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...