Gå til innhold

Hva er en god leder?

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer jeg på
Skrevet

Neeei, jeg vil vite akkurat DIN mening, ikke det som står på nett.Ok?

Skrevet

Først å fremst synes jeg en god leder må evne å gi fra seg ansvar. Veldig irriterende med sjefer som tror hver minste ting står og faller med dem…

Derfor også: Bør vite/ sette seg inn i hvilke kompetanseområder arbeidtakeren har og legger opp til selvstendighet.

Kan gi konstruktiv, saklig kritikk når det trenges, og ros når det trengs

Er ikke konfliktsky

Har ikke behov for å demonstrere makt, bare for å ”make a point”. (for eksempel: ”nei du får ikke lov til å avspasere en av dine overtidstimer på lillejulaften, fordi jeg sier det)

Skjønner at hvis man legger arbeidsforholdene til rette/ er fleksibel/ løsningsorientert i forhold arbeidstakeren får hun/ han i full monn tilbake, og lojale arbeidstakere. (Godt eksempel på arbeidstakere som kan trenge fleksible løsninger innimellom er for eksempel småbarnsforeldre)

Kommer ikke på mer i farten

Skrevet

en god leder er når en klarer å delegere ansvar til riktig person, og gjøre minst mulig selv.

Akkurat samme definisjonen ville jeg brukt på en lat leder.... ;-)

Skrevet

Etter min mening er de beste lederne de som er bunn ærlige, har empati med menneskene de leder, tilpasser lederstilen sin etter situasjonen, har vel gjennomtenkt strategi i sitt arbeid og sørger for egen etterfølger når de selv skal slutte.

Noen ledere bryr seg for lite om menneskene de skal lede, de lar det bare skure. Andre misbruker makt og er for autoritære. Slikt er ødeleggende for den enkelte og organisasjonen.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Dette har jeg faktisk skrevet en større oppg. om ;)

Vi vinklet oppg. inn på motivasjon. En god leder er en som gir motivasjon til sine ansatte. Motivasjon kan gis feks. gjennom delegering av ansvar, medbestemmelse, humor etc..

Lykke til hvis du også skal skrive en oppg =)

Skrevet

Vi vinklet oppg. inn på motivasjon. En god leder er en som gir motivasjon til sine ansatte. Motivasjon kan gis feks. gjennom delegering av ansvar, medbestemmelse, humor etc..

Og så blir mange mellomledere sendt på "motivasjonskurs" o.l., og kommer tilbake med en haug med idéer og tiltak som blir et sammensurium at forsøk og tankeganger/prinsipper de ikke har forstått helt. Rimelig typisk :-)

"..................................."

Gjest M.Angelica
Skrevet

Og så blir mange mellomledere sendt på "motivasjonskurs" o.l., og kommer tilbake med en haug med idéer og tiltak som blir et sammensurium at forsøk og tankeganger/prinsipper de ikke har forstått helt. Rimelig typisk :-)

"..................................."

He he..ja, men det går jo an å tenke seg litt om og. Ros feks. En kjempeviktig motivasjonfaktor som mange burde blitt flinkere til å bruke ;)

Skrevet

En som har interesse for det det drives med, har oversikt, og som kan kunsten å delegere.

Til dømes.

Skrevet

He he..ja, men det går jo an å tenke seg litt om og. Ros feks. En kjempeviktig motivasjonfaktor som mange burde blitt flinkere til å bruke ;)

Og så har vi en avgjørende faktor: At vedkommende faktisk ønsker å være leder, nettopp på grunn av det det innebærer å være leder. Har man ingen annen drivkraft enn karriéreklatring, så er man neppe egnet til å være leder.

Typiske ledere i "mitt" fag er 1: folk som ikke skjønner det tekniske, og som velger å sjefe over de som faktisk kan det og 2: flinke tekniske folk som ikke eier lederegenskaper, men som blir sjefer fordi de er flinke

".................................."

Skrevet

To ting som ikke er nevnt her er:

Må være istand til å tilrettelegge for sine medarbeidere slik at de best mulig kan utføre sin jobb. (Dette innebærer alt fra å implementere gode arbeidsprosesser, til å sikre at de ansatte har den kunnskap de trenger, gi de videreutdanning, sørge for at de er motivert, at de har et godt arbeidsmiljø og sikre trivsel).

Må ha oversikt over forretningen/driften og være istand til å rapportere og forcaste med presisjon til sin sjef/ledelse/styre.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Og så har vi en avgjørende faktor: At vedkommende faktisk ønsker å være leder, nettopp på grunn av det det innebærer å være leder. Har man ingen annen drivkraft enn karriéreklatring, så er man neppe egnet til å være leder.

Typiske ledere i "mitt" fag er 1: folk som ikke skjønner det tekniske, og som velger å sjefe over de som faktisk kan det og 2: flinke tekniske folk som ikke eier lederegenskaper, men som blir sjefer fordi de er flinke

".................................."

Det kommer selvfølgelig an på yrke, og ikke minst; personlighet! Noen ledere skulle aldri i livet fått den stillingen de har!

Gjest M.Angelica
Skrevet

To ting som ikke er nevnt her er:

Må være istand til å tilrettelegge for sine medarbeidere slik at de best mulig kan utføre sin jobb. (Dette innebærer alt fra å implementere gode arbeidsprosesser, til å sikre at de ansatte har den kunnskap de trenger, gi de videreutdanning, sørge for at de er motivert, at de har et godt arbeidsmiljø og sikre trivsel).

Må ha oversikt over forretningen/driften og være istand til å rapportere og forcaste med presisjon til sin sjef/ledelse/styre.

Det er sef. mange faktorer jeg ikke har nevnt. Men gidder ikke legge ut om hele oppg her ;)

Skrevet

Det er sef. mange faktorer jeg ikke har nevnt. Men gidder ikke legge ut om hele oppg her ;)

(Ikke si det til noen, men jeg la innlegget på feil sted - det skulle vært under hovedinnlegget istedet.)

Gjest M.Angelica
Skrevet

(Ikke si det til noen, men jeg la innlegget på feil sted - det skulle vært under hovedinnlegget istedet.)

He he..den er grei ;)

Gjest Motivasjon?
Skrevet

Helt enig med deg. En god leder er en som motiverer.

Hvor finner jeg en slik sjef?

Hun jeg har nå er bare flink til å tråkke folk nedover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...