Gå til innhold

hva gjør jeg me skinnjakka mi som er "tørr"?

Anbefalte innlegg

Gjest jakkaja
Skrevet

Jeg må smøre den inn med noe men hva? Prøvde med en liksom gjennomsikti skokrem. Smart? NOT: ble mørke brun flekkete på armene.

Jeg vil ha den til å glinse igjen som da jeg kjøpte den, nå er den lysere, tørr og blir lett striper i den.

noen skinnmestere her inne jeg kan takke så my for svar?

:)

Gjest Halling
Skrevet

Hvis huden er krakellert, dvs tørket helt ut, er det for sent, fibrene er brukket.

Midler for å vedlikeholde hud får du f eks i en møbelforretning.

http://www.joreltor.no/pleie.htm

Spesialistråd hos en skinnmester eller fagutdannet skomaker.

Gjest Moliza
Skrevet

Hvis huden er krakellert, dvs tørket helt ut, er det for sent, fibrene er brukket.

Midler for å vedlikeholde hud får du f eks i en møbelforretning.

http://www.joreltor.no/pleie.htm

Spesialistråd hos en skinnmester eller fagutdannet skomaker.

Du som har greie på det: har noen sko som er semsket eller nubuck, som blir litt tørre. Noe tips for det (utenom skomaker osv.)?

Gjest Halling
Skrevet

Du som har greie på det: har noen sko som er semsket eller nubuck, som blir litt tørre. Noe tips for det (utenom skomaker osv.)?

"Nikwax Nubuck and Suede Proof"

f eks.

Spray. En hundrelapp.

Gjest Moliza
Skrevet

"Nikwax Nubuck and Suede Proof"

f eks.

Spray. En hundrelapp.

Aha! Er "Nikwax Nubuck and Suede Proof" annerledes enn impregneringsspray som er beregnet både til vanlig og semsket?

Jeg mener om den tilfører noe ekstra? Takk for svar :)

Gjest Halling
Skrevet

Aha! Er "Nikwax Nubuck and Suede Proof" annerledes enn impregneringsspray som er beregnet både til vanlig og semsket?

Jeg mener om den tilfører noe ekstra? Takk for svar :)

Det er tre problemer:

Vannavvsining og smøring.

Vannavvsning er enkelt: slikon og et par andre stoffer, med de smører ikke så godt.

Smørig er også enkelt: fett. Men fett impregnerer ikke så godt mot vann.

Tredje er at fett og f eks slikon ikke går så godt sammen heller.

Dermer lager de konmpromisser, som ikke er gode til hverken det ene eller det andre.

Støvelfett, seigt som tyggegummi er kjempebra, men det lukter vondt og er fryktelig grisete. En skinnjakke vil bli skjoldete og klissete, nen myk og vanntett.

Nok av problemer.

Får ikke huden kontakt med vann, er det fint med de vanlige stoffene.

Hold jakka uanna vann, så trenger du bare litt fett et par ganger året, slik som innemøbler.

Gjest Moliza
Skrevet

Det er tre problemer:

Vannavvsining og smøring.

Vannavvsning er enkelt: slikon og et par andre stoffer, med de smører ikke så godt.

Smørig er også enkelt: fett. Men fett impregnerer ikke så godt mot vann.

Tredje er at fett og f eks slikon ikke går så godt sammen heller.

Dermer lager de konmpromisser, som ikke er gode til hverken det ene eller det andre.

Støvelfett, seigt som tyggegummi er kjempebra, men det lukter vondt og er fryktelig grisete. En skinnjakke vil bli skjoldete og klissete, nen myk og vanntett.

Nok av problemer.

Får ikke huden kontakt med vann, er det fint med de vanlige stoffene.

Hold jakka uanna vann, så trenger du bare litt fett et par ganger året, slik som innemøbler.

Takk! Her fant jeg link oxo:

http://turistforeningen.demostore.no/product/3703/4532/380989/Nubuck_and_Suede_Proof.html

(Ikke til deg, men til ev andre som er interessert)

Gjest Moliza
Skrevet

Prøv på en annnens jakke først.

Hehe! Men nå var det sko jeg lurte på. Det var trådstartern som hadde jakke :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...