Gjest jakkaja Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Jeg må smøre den inn med noe men hva? Prøvde med en liksom gjennomsikti skokrem. Smart? NOT: ble mørke brun flekkete på armene. Jeg vil ha den til å glinse igjen som da jeg kjøpte den, nå er den lysere, tørr og blir lett striper i den. noen skinnmestere her inne jeg kan takke så my for svar? 0 Siter
Gjest Halling Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Hvis huden er krakellert, dvs tørket helt ut, er det for sent, fibrene er brukket. Midler for å vedlikeholde hud får du f eks i en møbelforretning. http://www.joreltor.no/pleie.htm Spesialistråd hos en skinnmester eller fagutdannet skomaker. 0 Siter
Gjest Moliza Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Hvis huden er krakellert, dvs tørket helt ut, er det for sent, fibrene er brukket. Midler for å vedlikeholde hud får du f eks i en møbelforretning. http://www.joreltor.no/pleie.htm Spesialistråd hos en skinnmester eller fagutdannet skomaker. Du som har greie på det: har noen sko som er semsket eller nubuck, som blir litt tørre. Noe tips for det (utenom skomaker osv.)? 0 Siter
Gjest Halling Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Du som har greie på det: har noen sko som er semsket eller nubuck, som blir litt tørre. Noe tips for det (utenom skomaker osv.)? "Nikwax Nubuck and Suede Proof" f eks. Spray. En hundrelapp. 0 Siter
Gjest Moliza Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 "Nikwax Nubuck and Suede Proof" f eks. Spray. En hundrelapp. Aha! Er "Nikwax Nubuck and Suede Proof" annerledes enn impregneringsspray som er beregnet både til vanlig og semsket? Jeg mener om den tilfører noe ekstra? Takk for svar 0 Siter
Gjest Halling Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Aha! Er "Nikwax Nubuck and Suede Proof" annerledes enn impregneringsspray som er beregnet både til vanlig og semsket? Jeg mener om den tilfører noe ekstra? Takk for svar Det er tre problemer: Vannavvsining og smøring. Vannavvsning er enkelt: slikon og et par andre stoffer, med de smører ikke så godt. Smørig er også enkelt: fett. Men fett impregnerer ikke så godt mot vann. Tredje er at fett og f eks slikon ikke går så godt sammen heller. Dermer lager de konmpromisser, som ikke er gode til hverken det ene eller det andre. Støvelfett, seigt som tyggegummi er kjempebra, men det lukter vondt og er fryktelig grisete. En skinnjakke vil bli skjoldete og klissete, nen myk og vanntett. Nok av problemer. Får ikke huden kontakt med vann, er det fint med de vanlige stoffene. Hold jakka uanna vann, så trenger du bare litt fett et par ganger året, slik som innemøbler. 0 Siter
Gjest Moliza Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Det er tre problemer: Vannavvsining og smøring. Vannavvsning er enkelt: slikon og et par andre stoffer, med de smører ikke så godt. Smørig er også enkelt: fett. Men fett impregnerer ikke så godt mot vann. Tredje er at fett og f eks slikon ikke går så godt sammen heller. Dermer lager de konmpromisser, som ikke er gode til hverken det ene eller det andre. Støvelfett, seigt som tyggegummi er kjempebra, men det lukter vondt og er fryktelig grisete. En skinnjakke vil bli skjoldete og klissete, nen myk og vanntett. Nok av problemer. Får ikke huden kontakt med vann, er det fint med de vanlige stoffene. Hold jakka uanna vann, så trenger du bare litt fett et par ganger året, slik som innemøbler. Takk! Her fant jeg link oxo: http://turistforeningen.demostore.no/product/3703/4532/380989/Nubuck_and_Suede_Proof.html (Ikke til deg, men til ev andre som er interessert) 0 Siter
Gjest Halling Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Takk! Her fant jeg link oxo: http://turistforeningen.demostore.no/product/3703/4532/380989/Nubuck_and_Suede_Proof.html (Ikke til deg, men til ev andre som er interessert) Prøv på en annnens jakke først. 0 Siter
Gjest Moliza Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Prøv på en annnens jakke først. Hehe! Men nå var det sko jeg lurte på. Det var trådstartern som hadde jakke 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.