Gå til innhold

Hva er det med dette brødet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva spiser dere til de ulike måltidene?

Hvor ofte spiser dere?

Jeg synes det er vanskelig å få til.

Jeg spiser knekkebrød i stedet for brød, eller egenprodusert frokostblanding til frokost. - og salat med kokt egg eller en annen proteinkilde til lunsj, med olje og balsamicoeddik over,

Så et fruktmåltid

Så middag - normal mat - men fordeler det på tallerkene sånn at jeg får minst stivelse (poteter, ris, pasta) -gjerne bare en ss av det - så my salat eller også bønner til meg. De andre merker ikke at det er Fedon.

Så et knekkebrød og en frukt til kvelds.

I tillegg spiser jeg tørekede aprikos og mandler for å unngå "godtekick" - og gjerne litt 70% mørk sjokolade og et glass rødvin i ny og ne.

Lørdag kveld koser jeg meg med mitt lørdagsgodt som er nøtter kjøpt hos innvandrerbutikk.

I fjor gikk jeg ned 14 kilo på 4 måneder -og jeg var så i form at jeg fint løp opp bakker....og det skal litt til....:-)

Det går sport i det!

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

12

• Prozak

8

• Lillemus

4

• vilma

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

Hva spiser dere til de ulike måltidene?

Hvor ofte spiser dere?

Jeg synes det er vanskelig å få til.

Jeg spiser også knekkebrød (Ryvita Rug) i stedet for brød. Bruker rene kjøttprodukter til middag, i stedet for poteter ris og pasta bruker jeg mye grønnsaker, kikerter, bønner, masse løk. Jeg har aldri fulgt noe slavisk diett, men sett i Fedon sine bøker for å få tips og råd, men også andre slankeguruer som Grethe Roede og Atkins, så finner jeg frem til en diett som passer meg på grunnlag av dette. Fedon sin kokebok Naturlig Slank vil jeg absolutt anbefale, masse gode oppskrifter.

Det viktigste er å spise lite og ofte og holde seg unna sukker og hvitt mel. Ha en dag i uken der du unner deg litt ekstra, da blir det lettere å gjennomføre.

Skrevet

Har du en god oppskrift da?

Skal vi se om jeg klarer å huske hva jeg pleier å hive oppi da:

To poser tørrgjær

2 ts salt

4 dl havregryn

3-4 dl blanding av solsikkefrø (finhakkede), linfrø og sesamfrø f.eks. (jeg bar heller oppi det jeg måtte ha i skuffer og skap!)

5 dl blanding av grovt og fint sammalt hvetemel

(evt. 100 g smør som smeltes og has i sammen med deigvæsken, men det er ikke nødvendig)

1 stor ss sirup eller honning (has i deigvæsken når den varmes, jeg pleier å dyppe skjeen i matolje først, da henger det ikke fast!)

1,5 liter lunkent vann (bruk melkerester om du har)

Hvetemel til en passe deig

Sånn omtrent. Har en slags grunnoppskrift hjemme, men som regel har jeg ikke alt som skal i og hiver oppi noe annet istedet. :o)

Forhev en times tid minst, bak ut, jeg smører formene godt med matolje. Etterhev en halvtime.

Stekes på 200 grader i 50 min, legg gjerne over matpapir etter 30 min om du synes de er mørke nok.

Jeg pakker dem inn i et fuktig klede etterpå, da blir ikke skorpa så hard.

Skrevet

Jeg spiser knekkebrød i stedet for brød, eller egenprodusert frokostblanding til frokost. - og salat med kokt egg eller en annen proteinkilde til lunsj, med olje og balsamicoeddik over,

Så et fruktmåltid

Så middag - normal mat - men fordeler det på tallerkene sånn at jeg får minst stivelse (poteter, ris, pasta) -gjerne bare en ss av det - så my salat eller også bønner til meg. De andre merker ikke at det er Fedon.

Så et knekkebrød og en frukt til kvelds.

I tillegg spiser jeg tørekede aprikos og mandler for å unngå "godtekick" - og gjerne litt 70% mørk sjokolade og et glass rødvin i ny og ne.

Lørdag kveld koser jeg meg med mitt lørdagsgodt som er nøtter kjøpt hos innvandrerbutikk.

I fjor gikk jeg ned 14 kilo på 4 måneder -og jeg var så i form at jeg fint løp opp bakker....og det skal litt til....:-)

Det går sport i det!

Hva har du i frokostblandingen din? Og hva har du på den? Jeg tåler melk dårlig, med mindre jeg vil gå rundt som en fjortis i verste kviseladeren i trynet og det vil jeg jo ikke!

Havremelk har en litt vel spesiell smak for meg, men jeg kan jo prøve rismelk kanskje...

Cultura kan jeg bare glemme, får kviser med en gang. Tåler lettyoghurt med vanilje, men det hadde vært greit med noe mer flytende.

Skrevet

Fedonbrødet har høyere fiberinnhold - ikke fint mel, fruktose i stedet for sukker - antar jeg, grovere og mindre karbohydrater enn annet tungt brød - og dermed lavere GI, som gjør at du får et jevnere blodsukker som igjen gjør at du holder deg mett lenger uten å få sukkerkick,

Å leve på Fedonmat gjør en glad og sunn :)

*er i gang igjen jeg*

Så "morsomt" at det viser seg at fruktose kanskje er minst like usundt som sukker, da. Akkurat som aspartam. Det skal ikke være lett, gitt.

"....................................."

Skrevet

Tror ikke på Fedon, jeg!

LOL

Det er som å si at "jeg tror ikke på scrödinger-likningen". "Fedon-prinsippet" er vitenskapelig og seriøst. Spørsmålet er om det på sikt fungerer noe bedre enn tradisjonell slanking (fett, kalorier generellt etc.), noe det foreløpig tyder på at det ikke gjør. Men det har ikke eksistert lenge nok til å konkludere noe ennå.

".................................."

Skrevet

Nei det mener jeg jo ikke! Men klarer meg bra uten fedon! :)

"Men klarer meg bra uten fedon!"

Ja jøss. Jeg klarer meg (ihvertfall for tiden) også godt uten Fedon - men det har da overhodet ingenting med seriøsiteten og effekten av prinsippet å gjøre.

"..................................."

Skrevet

Tror du på Norum da? :-) eller Espelid?

Eller....Nerdrun...?

"................................."

Gjest blomsterløk
Skrevet

To poser tørrgjær

2 ts salt

4 dl havregryn

3-4 dl blanding av solsikkefrø (finhakkede), linfrø og sesamfrø f.eks. (jeg bar heller oppi det jeg måtte ha i skuffer og skap!)

(evt. 100 g smør som smeltes og has i sammen med deigvæsken, men det er ikke nødvendig)

1 stor ss sirup eller honning (has i deigvæsken når den varmes, jeg pleier å dyppe skjeen i matolje først, da henger det ikke fast!)

Sånn omtrent. Har en slags grunnoppskrift hjemme, men som regel har jeg ikke alt som skal i og hiver oppi noe annet istedet. :o)

Forhev en times tid minst, bak ut, jeg smører formene godt med matolje. Etterhev en halvtime.

Stekes på 200 grader i 50 min, legg gjerne over matpapir etter 30 min om du synes de er mørke nok.

Ummm, det hørtes godt ut. Tror jammen jeg må bake brød i kveld, lenge siden sist.

Skrevet

Så "morsomt" at det viser seg at fruktose kanskje er minst like usundt som sukker, da. Akkurat som aspartam. Det skal ikke være lett, gitt.

"....................................."

Det er like fetende med fruktose som med sukker -men man trenger mindre av det for å oppnå samme søtningseffekt - og blodsukkeret holder seg mer stabilt. Fedon sier ikke at vi skal spise masse fruktose -han sier vi bør erstatte sukker med fruktose der hvor man må ha noe søtt - det beste er å klare seg uten noen form for tilsatt sukker :)

Så det så!

Skrevet

LOL

Det er som å si at "jeg tror ikke på scrödinger-likningen". "Fedon-prinsippet" er vitenskapelig og seriøst. Spørsmålet er om det på sikt fungerer noe bedre enn tradisjonell slanking (fett, kalorier generellt etc.), noe det foreløpig tyder på at det ikke gjør. Men det har ikke eksistert lenge nok til å konkludere noe ennå.

det har mer å si for de som er disponert for diabetes -eller har diabetes i alle fall. jeg kjenner en liten gutt på 5 år som har stor glede av Fedon-kosten da han har diabetes. det er flott at det finnes alternativer! :)

Skrevet

Hva har du i frokostblandingen din? Og hva har du på den? Jeg tåler melk dårlig, med mindre jeg vil gå rundt som en fjortis i verste kviseladeren i trynet og det vil jeg jo ikke!

Havremelk har en litt vel spesiell smak for meg, men jeg kan jo prøve rismelk kanskje...

Cultura kan jeg bare glemme, får kviser med en gang. Tåler lettyoghurt med vanilje, men det hadde vært greit med noe mer flytende.

Kanikke hjelpe deg med melke...for jeg har på sånn "grønnmelk" som vi kaller det -den Ekstra Lett.

Blandingen min består av:

All bran

Soyaflokker (kjøpes på helsekost)

Knust kli

Havregryn (ikke de lettkokte)

Solsikkefrø

og noen hakkede mandler :)

Skrevet

Eller....Nerdrun...?

"................................."

eller mora di? .)

Skrevet

det har mer å si for de som er disponert for diabetes -eller har diabetes i alle fall. jeg kjenner en liten gutt på 5 år som har stor glede av Fedon-kosten da han har diabetes. det er flott at det finnes alternativer! :)

Selvfølgelig. Men det blir litt som atkins-dietten. Den er glimrende for de som er farlig overvektige, og hvor noe MÅ gjøres raskt. Vanlige friske mennesker har ikke godt av å gå på en slik diett.

Skrevet

Nettopp - og etter bare en uke så er kroppen anderledes...det er ikke tull, Og stavgang annenhver dag -en time :)

Det forekommer deg ikke at det kanskje er stavgangen som utgjør den største effekten?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Selvfølgelig. Men det blir litt som atkins-dietten. Den er glimrende for de som er farlig overvektige, og hvor noe MÅ gjøres raskt. Vanlige friske mennesker har ikke godt av å gå på en slik diett.

Fedon og Atkins er to vidt forskjellige ting. Fedonkost er ikke ekstrem -det er Atkins.

Gjest bakedag?
Skrevet

To poser tørrgjær

2 ts salt

4 dl havregryn

Tusen takk! Det høres godt ut!

Skrevet

Det er like fetende med fruktose som med sukker -men man trenger mindre av det for å oppnå samme søtningseffekt - og blodsukkeret holder seg mer stabilt. Fedon sier ikke at vi skal spise masse fruktose -han sier vi bør erstatte sukker med fruktose der hvor man må ha noe søtt - det beste er å klare seg uten noen form for tilsatt sukker :)

Så det så!

Snodig da at både min og flere andres er faring er at fruktose slett ikke er søtere enn sukker, men omvendt - at man må ha mer fruktose enn sukker for å få samme søtsmak.

Skrevet

Fedon og Atkins er to vidt forskjellige ting. Fedonkost er ikke ekstrem -det er Atkins.

Jeg mente ikke å antyde at det var det samme, heller :-)

Skrevet

Snodig da at både min og flere andres er faring er at fruktose slett ikke er søtere enn sukker, men omvendt - at man må ha mer fruktose enn sukker for å få samme søtsmak.

Det er en annen søtsmak, og kanskje ikke sikkert at den oppleves like søt for alle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...