Gjest (Anonymous) Skrevet 14. februar 2001 Del Skrevet 14. februar 2001 ...på død og liv vente til dato for forventet menstruasjon for at en graviditetstest skal gi et rett resultat? Jeg skjønner liksom ikke logikken der. Det er fem dager til min neste menstruasjon, men jeg har hatt vondt i brystene i 17 dager og siste menstruasjon var også tre dager forsinket med normal blødning,men den varte to dager kortere enn normalt. Etter råd fra legen måtte jeg vente med å ta graviditetstest til jeg ser om min neste menstruasjon blir forsinket. Men jeg hørte ikke på rådet, for jeg tenkte som så at er man gravid så er man gravid. Tok en test i dag og den var ulykkeligvis negativ. Fikk senere vite at en ny test alikevel kan være positiv etter dato for forventet menstruasjon,og at den kan vise feil hvis jeg tar testen før. Stemmer dette? Og som spurt tidligere. Hvorfor skal man på død og liv vente med en test?? Er det egentlig mulig at man kan være plaget med ømme bryster lenge før en test viser et positivt resultat? Jeg trodde at ømme bryster ble styrt av graviditetshormoner, og så lenge man har hormonene i kroppen, vil testen vise positiv. Er det ikke slik det fungerer i det hele tatt? Er takknemmelig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19332-hvorfor-skal-man/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
livato Skrevet 14. februar 2001 Del Skrevet 14. februar 2001 Etter hvert som svangerskapet skrider fremover øker jo også mengden med graviditetshormon, og graviditetstesten oppfatter ikke nødvendigvis hormonforandringene som er helt i begynnelsen. Jeg har jo idiotisk nok testet positivt to ganger på eggløsningshormoner. Det har skjedd når mensen har vært forsinket, noe den vanligvis ikke er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19332-hvorfor-skal-man/#findComment-85234 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 For å få et sikrere svar og spare deg for ekstra utgifter til usikre tester. Ømme bryster er vanlig etter eggløsning, uansett graviditet eller ikke. Det er samme hormoner som gir ømme bryster før mensen som i tidlig graviditet, men det er et annet hormon, HCG, som gir positiv test. HCG dannes av morkaken som utvikler seg når egget fester seg i livmoren ca en uke etter befruktning. Det kan måles i urin litt før den ventede menstruasjon uteblir. Ved måling i blodet vil verdien da være 100 enheter. Det minste man kan måle i blod er verdier over 5. Omtrent samtidig kan man påvise hormonet i urinen ved graviditetstester som kan kjøpes på apotek. De tester som selges her i landet er pålitelige, og det er ikke stor forskjell i testene. HCG fordobler seg hver 2.dag til nivået ligger på ca 10.000, så øker det med mindre fart. Ved 8-10 ukers svangerskap (etter siste menstruasjon) er det på et maksimum: 50.000-100.000, så faller det til ca 20.000 for resten av svangerskapet. Det er imidlertid meget store variasjoner, men hos den enkelte vil det vises en jevn stigning. Hvis graviditeten stopper ved svangerskapsavbrytelse eller abort vil HCG-nivået halveres for hver dag, og det forklarer hvorfor det kan gå flere uker før det er ute av kroppen og graviditets-testen (som viser hCG-produksjon) igjen blir negativ. Stor hCG produksjon ses ved tvillingesvangerskap og en sjelden abort-tilstand som betegnes mola. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19332-hvorfor-skal-man/#findComment-85249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lalle Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Etter hvert som svangerskapet skrider fremover øker jo også mengden med graviditetshormon, og graviditetstesten oppfatter ikke nødvendigvis hormonforandringene som er helt i begynnelsen. Jeg har jo idiotisk nok testet positivt to ganger på eggløsningshormoner. Det har skjedd når mensen har vært forsinket, noe den vanligvis ikke er. Kan du forklare..."testet 2 ganger positivt på eggløsningshormoner"Mener du at du testet positivt på en graviditetstest UTEN at du var gravid??Kan du forklare litt nærmere please?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19332-hvorfor-skal-man/#findComment-85672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
livato Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Kan du forklare..."testet 2 ganger positivt på eggløsningshormoner"Mener du at du testet positivt på en graviditetstest UTEN at du var gravid??Kan du forklare litt nærmere please?? Jeg har to ganger ved forsinket menstruasjon tatt graviditetstest som har gitt positivt utslag. Den ene gangen på et legekontor, den andre gangen for ca 3 mnd siden med en clear blue test, hjemme. Når mensblødningene har startet, har jeg etterpå fått påvist ved blodprøve, at jeg ikke har hatt verdier av svangerskaps-hormonet HCG som skulle tilsi at jeg har vært gravid. En blodprøve skal være 100% sikker, har jeg fått høre. Det var noen her inne på dol som fortalte meg at eggløsninsgshormonet LH kunne gi positivt utslag hvis man hadde mye av det. Dette er ikke opplyst på graviditetstestene fra produsentene sin side, fordi det angivelig skal være veldig sjeldent dette skal skje. Jeg synes nå at det har skjedd ofte nok med tanke på hvor mange tester jeg har tatt totalt. Det er også en psykisk belastning når man har lyst til å være gravid, begynner plutselig å blø, tror man aborterer, og så viser det seg at man slett ikke har vært gravid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19332-hvorfor-skal-man/#findComment-85720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lalle Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Jeg har to ganger ved forsinket menstruasjon tatt graviditetstest som har gitt positivt utslag. Den ene gangen på et legekontor, den andre gangen for ca 3 mnd siden med en clear blue test, hjemme. Når mensblødningene har startet, har jeg etterpå fått påvist ved blodprøve, at jeg ikke har hatt verdier av svangerskaps-hormonet HCG som skulle tilsi at jeg har vært gravid. En blodprøve skal være 100% sikker, har jeg fått høre. Det var noen her inne på dol som fortalte meg at eggløsninsgshormonet LH kunne gi positivt utslag hvis man hadde mye av det. Dette er ikke opplyst på graviditetstestene fra produsentene sin side, fordi det angivelig skal være veldig sjeldent dette skal skje. Jeg synes nå at det har skjedd ofte nok med tanke på hvor mange tester jeg har tatt totalt. Det er også en psykisk belastning når man har lyst til å være gravid, begynner plutselig å blø, tror man aborterer, og så viser det seg at man slett ikke har vært gravid. Fy søren!Da tror jeg faktisk at jeg har fått svar på mine stooore dorundringer:jeg har nemlig også testa positivt(svakt,men tydelig positivt)FLERE ganfer,for deretter å begynne å blø bare få dager seinere.2 av disse gangene,har jeg fått tatt HCG-serum-prøver på kvinneklinikken,og de var på 0.Altså,så kunne jeg ikke ha vært gravid.Dette her har forvirret meg noe helt enormt,nå tror jeg at jeg forstår,selv om det jo er fryktelig dumt at dette kan skje..!Vet du,hvor lenge etter EL kan man teste positivt på dette hormonet?? Takk for svaret,forresten:-) lalle 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19332-hvorfor-skal-man/#findComment-85752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
livato Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Fy søren!Da tror jeg faktisk at jeg har fått svar på mine stooore dorundringer:jeg har nemlig også testa positivt(svakt,men tydelig positivt)FLERE ganfer,for deretter å begynne å blø bare få dager seinere.2 av disse gangene,har jeg fått tatt HCG-serum-prøver på kvinneklinikken,og de var på 0.Altså,så kunne jeg ikke ha vært gravid.Dette her har forvirret meg noe helt enormt,nå tror jeg at jeg forstår,selv om det jo er fryktelig dumt at dette kan skje..!Vet du,hvor lenge etter EL kan man teste positivt på dette hormonet?? Takk for svaret,forresten:-) lalle Nei, jeg vet ikke hvor lenge etterpå man kan teste positivt, men jeg har forestilt meg at jeg har hatt ganske forsinkede eggløsninger de gangene det har skjedd. Jeg hadde nok en veldgi forsinket eggløsning da jeg ble gravid med mitt første barn. Da ble nemlig terminen min forskjøvet med 3 uker på ultralyden. Den gangen fikk jeg ikke noen positiv graviditeststest på det tidspunktet jeg begynte å mistenke graviditet. Det fikk jeg først bekreftet over en mnd. senere. Typisk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19332-hvorfor-skal-man/#findComment-85915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.