Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er i ferd med å miste den jeg elsker pga sjalusi, har trodd at jeg kunne bekjempe dette alene, men det virker ikke som det var en lur tanke. Hva er det beste jeg kan gjøre for å finne ut av dette problemet? Hun har egentlig aldri gitt meg noen grunn til å være sjalu. Det jeg reagerer mest på er mangel på kommunikasjon - gi beskjed, passe avtalte tider m.m. Det er flere barn i bildet og et samlivsbrudd vil bli vondt for mange. Jeg vil ikke være sjalu, jeg vil ha hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193321-hjelp-mot-sjalusi-hva-gj%C3%B8r-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gir hun ikke beskjed om hvor hun er? At hun ikke kan komme til avtalt tid osv?

Noen ganger, som oftest ikke, og ved 20 tiden, kan like gjerne være 21.05. Da er det bedre å si at en ikke vet når man kommer - da slipper jeg å vente på den angitte tiden. Blir bekymret når avtalte tider er på mer enn en time. Mulig feil av meg det også?

petter smart

Noen ganger, som oftest ikke, og ved 20 tiden, kan like gjerne være 21.05. Da er det bedre å si at en ikke vet når man kommer - da slipper jeg å vente på den angitte tiden. Blir bekymret når avtalte tider er på mer enn en time. Mulig feil av meg det også?

Dersom 20 tiden blir til etter 21, uten at hun gir beskjed, og dette skjer ofte, så ville ikke jeg heller godtatt dette. Det har ingenting med sjalusi å gjøre. Det er vanlig folkeskikk (eller mangel på slikt).

Gir hun noen forklaring på hvorfor hun kommer på sent og ikke gir beskjed?

Dersom 20 tiden blir til etter 21, uten at hun gir beskjed, og dette skjer ofte, så ville ikke jeg heller godtatt dette. Det har ingenting med sjalusi å gjøre. Det er vanlig folkeskikk (eller mangel på slikt).

Gir hun noen forklaring på hvorfor hun kommer på sent og ikke gir beskjed?

Ingen forklaring annet enn at jeg må da skjønne at tiden flyr - jeg er sjalu, og vil bli kvitt den pest og plagen for meg selv og for andre, men jeg får ikke den drahjelp jeg håper på av min kjære. Åpenhet og kommunikasjon er det dårlig med. I og med at jeg er sjalu, føles det ut fra hva som blir sagt at alt er min feil - det kjennes urettferdig synes jeg.

Annonse

petter smart

Ingen forklaring annet enn at jeg må da skjønne at tiden flyr - jeg er sjalu, og vil bli kvitt den pest og plagen for meg selv og for andre, men jeg får ikke den drahjelp jeg håper på av min kjære. Åpenhet og kommunikasjon er det dårlig med. I og med at jeg er sjalu, føles det ut fra hva som blir sagt at alt er min feil - det kjennes urettferdig synes jeg.

Av og til kan nok tiden fly, men ikke hver gang. Og voksne mennesker må kunne varsle fra. Det er vanlig folkeskikk.

Ut fra det du skriver kan jeg ikke se at du er sjalu. Dersom det ikke ligger mer bak, kan det virke som om hun har noe å skjule og manipulerer deg, får deg til å tro at det er du som har et problem. Det virker på meg som om det er henne som er problemet her.

petter smart

Lærte foreldrene deg noe om hvordan man oppfører seg overfor andre, altså noe om folkeskikk?

I så fall, la det være en rettesnor for hvordan du oppfører deg.

Verre er det ikke.

Det er i alle fall tydelig at dine foreldre verken lærte deg folkeskikk eller å lese (skolen må også ha sviktet der).

Er det mangel på folkeskikk å forvente at andre holder avtaler og sier fra dersom de blir forsinket? Det er vel heller omvendt.

Fjott.

Det er i alle fall tydelig at dine foreldre verken lærte deg folkeskikk eller å lese (skolen må også ha sviktet der).

Er det mangel på folkeskikk å forvente at andre holder avtaler og sier fra dersom de blir forsinket? Det er vel heller omvendt.

Fjott.

Nøyer meg med å konstatere at det å plage sin partner med ubegrunnet sjalusi, vitner om mangel på alminnelig folkeskikk.

Nøyer meg med å konstatere at det å plage sin partner med ubegrunnet sjalusi, vitner om mangel på alminnelig folkeskikk.

Jotakk, med vitende vilje er det slett ikke meningen å plage noen, og jeg vil ha hjelp til å se dette fra en annen vinkel. Det er leit med sjalusi for begge parter, men tar jeg virkelig så feil om jeg ønsker at tider overholdes? Jeg blir faktisk redd det skal ha skjedd noe, en ulykke eller noe i den stilen - jeg tror ikke hun er utro, slik er hun ikke, det er jeg overbevist om.

petter smart

Det er ikke ubegrunnet sjalusi å forvente at den andre sier hvor h*n drar og sier fra når h*n blir forsinket.

Det er tvert imot, at å ikke gjøre disse tingene er mangel på folkeskikk.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Selv om det er den sjalu sitt ansvar å løse sjalusiproblemet, er det vsentlig at partneren ikke holdes utenfor, men er oppdatert og bidrar med tilbakemeldinger. Når kommunikasjonen mellom dere stopper opp, lider forholdet. Kontakt skaper bånd og fortrolighet. Men når forsøk på kontakt ender med krangling eller taushet, dabber kontakten av litt etter litt. Og hele samlivet får nedtur.

Jeg oppfordrer par til å hjelpe hverandre med sjalusi. Hennes rolle kan være å si fra når hun merker at sjalusien plager deg. Utfordringen din er da å ikke bli sint eller fornærmet eller at du stikker av, men finner deg i å bli satt på plass av din parter. Dette samspillet må dere avtale gjennom en skikkelig samtale, for å unngå at det oppstår konflikt når dere gir hverandre tilbakemeldinger.

Hvis mangel på kontakt mellom dere har pågått over tid, kan det være nyttig å bruke en terapeut eller rådgiver som kan se saken fra et annet ståsted enn dere gjør.

Hei!

Selv om det er den sjalu sitt ansvar å løse sjalusiproblemet, er det vsentlig at partneren ikke holdes utenfor, men er oppdatert og bidrar med tilbakemeldinger. Når kommunikasjonen mellom dere stopper opp, lider forholdet. Kontakt skaper bånd og fortrolighet. Men når forsøk på kontakt ender med krangling eller taushet, dabber kontakten av litt etter litt. Og hele samlivet får nedtur.

Jeg oppfordrer par til å hjelpe hverandre med sjalusi. Hennes rolle kan være å si fra når hun merker at sjalusien plager deg. Utfordringen din er da å ikke bli sint eller fornærmet eller at du stikker av, men finner deg i å bli satt på plass av din parter. Dette samspillet må dere avtale gjennom en skikkelig samtale, for å unngå at det oppstår konflikt når dere gir hverandre tilbakemeldinger.

Hvis mangel på kontakt mellom dere har pågått over tid, kan det være nyttig å bruke en terapeut eller rådgiver som kan se saken fra et annet ståsted enn dere gjør.

Men er det virkelig slik Vennesalnd, at det er bare den som er sjalu som må forandre seg? Bør ikke den som er sammen med en som sliter med sjalusi også forsøke å tilpasse seg litt, som f.eks ikke flørte åpentlyst med andre når kjæresten er til stede?? Er flørting virkelig en så grunnleggende drift i enkelte at det MÅ flørtes med et hvert sjarmerende menneske man møter på sin vei sjøl om man har kjeæresten ved sin side.

Jeg er sjøl glad i å flørte, men unngår å gjøre det i stor utstrekning når jeg er ute sammen med kjæresten min. Jeg vil at han skal føle seg trygg og kose seg i mitt selskap når vi er ute sammen. Flørte kan jeg heller gjøre når han ikke er der.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...