Gå til innhold

Holdbarhet dvd

Anbefalte innlegg

Gjest Shark Tale
Skrevet

Hvor lang holdbarhet har en film (dvd)?

Skrevet

Har aldri hørt om holdbarhet på filmer, det kommer vel mer an på hvordan de blir behandlet?

Gjest Shark Tale
Skrevet

Har aldri hørt om holdbarhet på filmer, det kommer vel mer an på hvordan de blir behandlet?

Jeg lurte på om de varte like kort som musikk cd'er.

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener, varer musikk cd'er kort da? Jeg har fremdeles den første cd'en jeg kjøpte, og den funker like bra.

Skrevet

Det er ennå ikke påvist holdbarheten for cd/dvd-plater.

Men den forventes å være lavere enn de gamle kasettene.

Skrevet

Aner ikke. Hvor lenge er forventet levetid for en musikk-cd da? De varer i alle fall minst 20 år for så gammel er min første og den er akkurat like god - ikke lenge siden jeg spilte den. :o)

Men at dvd'er tåler mindre slitasje enn musikk-cd'er er hevet over enhver tvil. Bare spør oss som jobber i biblioteket... *Sukk*

petter smart
Skrevet

Det avhenger av bruk og oppbevaring. Dersom den behandles bra og oppbevares tørt og mørkt vil den nok være spillbar i minst 20 år.

Film og musikk holder seg bedre enn plater med data, da det ikke er så farlig om litt forsvinner. Spillerne kompenserer for dette og en vil sjelden oppfatte små mangler.

Skrevet

Jøss, så feil kan jeg lese...

Jeg var overbevist om at det sto "Holdbarhet dyd" og leste ivrig.

*litt skuffet*

Skrevet

Det avhenger av bruk og oppbevaring. Dersom den behandles bra og oppbevares tørt og mørkt vil den nok være spillbar i minst 20 år.

Film og musikk holder seg bedre enn plater med data, da det ikke er så farlig om litt forsvinner. Spillerne kompenserer for dette og en vil sjelden oppfatte små mangler.

"Spillerne kompenserer for dette og en vil sjelden oppfatte små mangler"

Pirke: Spilleren _kompenserer_ da ikke for data som forsvinner på en lyd/film-cd/dvd. De små bitene som forsvinner merkes ikke av øret. Sånn er det med all lagring av lyd og bilde - spesiellt på digital media. På analoge media blir det samme blandet sammen med masse støy, som også kan være mer eller mindre umerkbar.

".................................."

Skrevet

Musikk-cder varer ikke kort. De første CD-ene som kom (midten av åttitallet?) var kortlivede, fordi laseren ødela mediet. Men det ble fort forbedret.

"..................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...