Gå til innhold

Kvinner kan ikke oppdra gutter til menn - - -sier han

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/08/08/439560.html

Til debatt....

Jeg mener at det til alle tider har vært kvinner som har oppdratt ungene -med mannfolka langt avgårde på jobb, på sjøen (før var de jo borte et par år og sånn), på jordet etc. Unger har alltid hengt rundt kvinnene, - - og det er vel mer at menn i DAG tar seg av sine barn.

Og det ble da i alle fall menn av gutter før i tiden.

Skrevet

Ja, vi menn er ofte langt utpå jordet.

I hvertfall i henhold til min hustru :)

Skrevet

Ja, vi menn er ofte langt utpå jordet.

I hvertfall i henhold til min hustru :)

...på feil jorde til og med - innimellom! hehe

Skrevet

Jeg er faktisk aldri så lite enig, gitt.

Du har rett i det at fedre i tidligere generasjoner har vært tildels mye fraværende, men i primæryrkene har det også vært slik at flere generasjoner har bodd sammen - og dermed har guttene fått en dose mannlig påvirkning fra andre slektninger.

Problemet i dag ligger ofte i at gutter - hvis mor er alene med omsorgen - ikke får denne daglige påvirkningen fra en mann. Mor og barn bor alene i en leilighet, og når fritiden fylles av mors enlige venninner er barnehagen det eneste stedet de KAN få litt "testosteronpåfyll".

Nå skal ikke jeg si at jeg VET det er slik over det ganske land, meningene mine har jeg fått gjennom det jeg sjøl ser/opplever i omgangskretsen.

Skrevet

Du har nok noe rett i det du sier.

MEN, med en tidligere karriere som alenemor (og da mener jeg alene, for far ønsket ingen kontakt utover en ukes tid hver sommer), og student borte fra hjemplass og familie erfarte jeg hvordan det kan være. Ingen menn i barnehage, ingen i barneskole, nesten ingen i ungdomsskolen. Altså ingen menn som ble viktige nærpersoner for mine barn. Og mange var i samme situasjon.

En kan, faktisk oppleve at ungene (jeg mener nå at menn er viktige for jentene óg jeg da) ikke får daglig kontakt med menn før på videregående, og knapt nok det. Jeg vet ikke hvor skadelig det er, men det er iallefall ikke positivt.

I min situasjon så prøvde jeg å bøte på det med å ha en avlastningsfamilie hver tredje helg mens jeg var student. Det funket kjempebra for oss, men vi hadde nok flaks som fikk det innvilget, óg fant en familie som passet.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Men ungene har vel hengt rundt menn også når de har vært ute på jordene osv.?

Jeg merket at sønnen min hadde veldig godt å av ha en mannlig lærer ett år.

En ung sprek mann, som tok dem med på turer og lærte dem om naturen på en slik måte at det ble interesant.

Dessverre fikk de bare beholde han ett år.

Denne klassen har skiftet lærere ofte, og ellers har de bare hatt kvinnelige lærere. Og de gidder jo ikke dra på turer jo.

Noen gidder ikke en gang bytte til gymtøy og være med på gymtimene.

Skrevet

Du har nok noe rett i det du sier.

MEN, med en tidligere karriere som alenemor (og da mener jeg alene, for far ønsket ingen kontakt utover en ukes tid hver sommer), og student borte fra hjemplass og familie erfarte jeg hvordan det kan være. Ingen menn i barnehage, ingen i barneskole, nesten ingen i ungdomsskolen. Altså ingen menn som ble viktige nærpersoner for mine barn. Og mange var i samme situasjon.

En kan, faktisk oppleve at ungene (jeg mener nå at menn er viktige for jentene óg jeg da) ikke får daglig kontakt med menn før på videregående, og knapt nok det. Jeg vet ikke hvor skadelig det er, men det er iallefall ikke positivt.

I min situasjon så prøvde jeg å bøte på det med å ha en avlastningsfamilie hver tredje helg mens jeg var student. Det funket kjempebra for oss, men vi hadde nok flaks som fikk det innvilget, óg fant en familie som passet.

Det er klart -om tilværelsen er støvsugd for menn...:)

mil1365380270
Skrevet

Enig i det du sier. Kan ikke si det var bedre før i alle fall.

Til og med i mor+far-forhold var det ofte ikke mye samkvem mellom far og barn. Noen var så heldige å ha en far som tok med større barn på fisketur og sånn, men mange unger lærer sikkert mer av faren sin nå, i løpet av en helg, enn mange barn gjorde før. Da var han bare den strenge, som forventet mat på bordet og stillhet når han kom hjem fra jobb.

Skrevet

Enig i det du sier. Kan ikke si det var bedre før i alle fall.

Til og med i mor+far-forhold var det ofte ikke mye samkvem mellom far og barn. Noen var så heldige å ha en far som tok med større barn på fisketur og sånn, men mange unger lærer sikkert mer av faren sin nå, i løpet av en helg, enn mange barn gjorde før. Da var han bare den strenge, som forventet mat på bordet og stillhet når han kom hjem fra jobb.

Ja, eller var "busemannen" -"bare vent til pappa kommer hjem!"

Skrevet

Et innlysende poeng. Men du kan rett og slett ta med all barneoppdragelse, ikke bare der familiens mann var på sjøen.

Menn kom 'på banen' for små tiår siden. Før den tid var barnoppdragelse en kvinneting alene: Mor, eldre søstre, tanter, bestemor, lærerinner, au pairs, guvernanter, tjenestepiker etcetc...

Skal vi dra en konklusjon av den lett absurde synsingen til Anders Farstad, må det jo være slik at hvis kvinner ikke kan oppdra gutter til menn, er alle menn som i dag er over... la oss raust si 40, ikke-menn. Lurer forresten på hvem som oppdro Anders Farstad, mora eller faren?

Når det er sagt, er det selvsagt flott med menn i omsorgsyrker og oppdragelsesyrkene i barnehage og skole.

Skrevet

Et innlysende poeng. Men du kan rett og slett ta med all barneoppdragelse, ikke bare der familiens mann var på sjøen.

Menn kom 'på banen' for små tiår siden. Før den tid var barnoppdragelse en kvinneting alene: Mor, eldre søstre, tanter, bestemor, lærerinner, au pairs, guvernanter, tjenestepiker etcetc...

Skal vi dra en konklusjon av den lett absurde synsingen til Anders Farstad, må det jo være slik at hvis kvinner ikke kan oppdra gutter til menn, er alle menn som i dag er over... la oss raust si 40, ikke-menn. Lurer forresten på hvem som oppdro Anders Farstad, mora eller faren?

Når det er sagt, er det selvsagt flott med menn i omsorgsyrker og oppdragelsesyrkene i barnehage og skole.

Jøss, vi er enig jo! :-)

Skrevet

Kvinner har nok en jobb å gjøre med å heve toleranseterskelen for bråk og "knuffing".

Vi må også legge av oss 70-tallets nei-nei til alt som kunne ligne på krigsleker.

Likevel tror jeg at de mannlige forbildene som omgir våre sønner er viktigere enn alt det vi kvinner gjør. Guttene sammenligner seg med menn - om det er en far eller bestefar eller barnehageonkel er likegyldig - mener jeg.

mil1365380270
Skrevet

Ja, eller var "busemannen" -"bare vent til pappa kommer hjem!"

Selv før industrialiseringen var det ikke mange fedre som pleiet omgang med småbarna. Passet seg ikke en mann det! Akkurat som den tiden er noe å trakte etter?!

Normene styrer mye, ikke bare om du har en far der tilgjengelig hele tiden.

Nå er det ingen som ser to ganger på helgepappaen på vei hjem fra matbutikken med to småunger på slep.

Men det er fint om gutter vil jobbe i barnehage, var ikke det jeg mente :-)

Skrevet

I gamle dager bodde man jo heller ikke hjemme hos mor til man var 20-30 år gamle. Da måtte man ut i arbeid i 12-13 års alderen, hvor man i stor grad ble "oppdratt" av andre voksne (menn) enn mor.

"...................................."

Gjest isbjørnen
Skrevet

For noe tøv. Skal vi da ha kjønnsdelte barnehager med menn for guttene og damer for jentene? Hvis ikke kvinner kan oppdra gutter, kan ikke menn oppdra jenter.

Jeg vil gjerne ha økt antall menn i barnehagene, men det er pga. jentene også.

Skrevet

I gamle dager bodde man jo heller ikke hjemme hos mor til man var 20-30 år gamle. Da måtte man ut i arbeid i 12-13 års alderen, hvor man i stor grad ble "oppdratt" av andre voksne (menn) enn mor.

"...................................."

Hehe, det har du jo helt rett i - i en liten bygd i Nord-trøndelag hvor jeg kommer fra -så er det søren meg sånn enda - Er du konfirmert så kan du drekke og forsørge deg sjæl.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...