Gjest gomle Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Jeg er en jente på 36 år. Jeg har født tre barn, den yngste er nå snart 5 år, og alle svangerskap og fødsler har foregått uten komplikasjoner. De siste månedene har jeg fått sterke menstruasjonssmerter. Jeg har en tendens til underlivsbetennelser, og har hatt dette noen ganger i løpet av livet, senest for bare et par mnd siden. Da ble livmoren betent (det var hvite blodlegemer i utfloden, og livmora var svært øm ved undersøkelsen). Jeg fikk da medisiner, og dette gikk over. Smertene i forbindelse med mensen startet før dette, men de kjennes veldig like. Det er ikke vanlige murringer/veelignende smerter som jeg er vant med fra tidligere, det er betennelseslignende smerter. Det er så vondt at jeg har problemer med å bevege meg, stå oppreist og gå. Å sitte er også vondt. Det presser på en måte nedover. Smertene varer omtrent 1 døgn, og det er alltid første dag av menstruasjon. Jeg har tenkt på muskelknuter, men mener å ha hørt at smertene da gjerne kommer utover i menstruasjonen. Har du noen ide om hva disse smertene kan være? Det er såpass vondt at jeg har problemer med å fungere på jobb. Syklusen min er regelmessig, men har blitt et par dager kortere det siste året også. Jeg har tidligere gått på p-piller i perioder, men bruker nå ingen prevensjon. (Min mann er sterilisert) Jeg er gift, og har derfor et "trygt" sexliv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193349-rare-menstruasjonssmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Dine symptomer for meg til å tenke på endometriose, en godartet tilstand hvor livmorslimhinne finnes utenfor livmoren, f.eks, på bukhinnen eller eggstokker. Typisk er smerter rett før og undre menstruasjon og ev. samleiesmerter. Symptomene vil ofte forveksles med betennelse. Hvite blodlegemer i utflod er nok så vanlig uten at det behøver bety livmorbetennelse (som faktisk er meget uvanlig utenom ved spiralbruk eller etter graviditet). Jeg foreslår at du først forsøker medikamenter av typen NSAID som kan kjøpes i mindre mengde uten resept, og at du snakker med din lege om henvisning til gynekolog. Diagnose kan bare fastslås ved laparoskopi, ’kikkhullsoperasjon’, i narkose. Du kan lese mer om endometriose i helseleksikon. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193349-rare-menstruasjonssmerter/#findComment-1345212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.