Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg spontanaborterte for to dager siden. Da reiste jeg til legen og fikk beskjed om at jeg kom til å ha blødninger en uke og skulle helst ikke ha sex igjen på 14 dager. Jeg har ikke mer blødninger og lurer på om jeg kommer til å få vanlig menstrasjon igjen ganske snart, eller om denne blødningen var som en mens. Jeg syns det var rart legen sa den skulle vare så lenge, så varte den ikke mer enn to dager!!!

Jeg lurer også på hvorfor jeg ikke kan ha sex på 14 dager, og når jeg har eggløsning etter en abort.

Hilsen meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19335-bl%C3%B8dning-etter-spontanabort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er veldig varierende hvor lenge man blør etter en spontanabort. At du kun blødde i to dager, er ikke unormalt. Grunnen til at legen ikke ba deg ha sex på 14 dager, var sansynligvis først og fremst for å forhindre infeksjon. Imidlertid kan du også unngå det ved å bruke kondom og være nøye med hygienen.

Det er også varierende hvor lang tid det tar før man får normal menstruasjon igjen. Det er ikke det du har hatt nå. Innen et par uker er det sansynlig at du har en eggløsning og to uker etter det igjen vil du i såfall få en mensblødning. Det hender at det tar litt lenger tid før man kommer i normal rytme igjen. Det kan bl.a. skyldes at den psykiske påkjenningen ved en spontanabort er for mange stor og svært påkjennende. Menssyklus lar seg ofte påvirke av psykisk ubalanse, sorg og smerte. Skjer aborten relativt sent i svangerskapet bør man forvente at det tar litt tid før man får normal menstruasjon igjen også fordi det er endel faktorer som skal stabiliseres i kroppen før hormonspeilet er normalt og man blir fertil igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...