Gå til innhold

iiik! Ekkel larve påtomatplanta mi!

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

I går fant jeg en stor tykk, grønn larve på tomatplanten min..Resultatet var at jeg måtte ringe etter en venn som fjernet larven, mens jeg brukte resten av dagen til å sitte på stua med gåsepels..

Grøss!

I dag er det en til der! Hvor kommer de fra?! Hva ER det for noe?!

Jeg saumfarte jo planta (dvs fikk kompis til å gjøre, mens jeg instruerte på god avstand..;-)) Det var ikke flere larver der i går!

Og nå henger det altså en tykk jævel der, på 6-7 cm, grønn oppå, og gul under. iiiik!

Jeg ringte min far, (som ikke har så stor forståelse for insektsnoia..) og han ba meg bare skylde dem ned etterhvert, og å spraye planta med litt grønnsåpe vann..

Jeg vet ikke om det holder for meg! Jeg vil ikke bo i hus med larver, og særlig ikke larver jeg ikke vet hvem er eller blir..:-o

Noen som vet hvilke larver dette kan være snakk om, og hvordan jeg får kvitttet meg med dem?

Pretty please, jeg tør ikke å gå på kjøkkenet, og blir nok fælt sulten etterhvert om dere ikke hjelper meg ut her..;-))

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

29

• Tottlå

9

• morsan

5

• cathlin

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest papirtiger
Skrevet

For meg ville den situasjonen blitt tolket som at tomatplanten var klar for å campe noen dager ute..

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Det er sånne som blir til fiiiiiine sommerfugler det... ;0)

laguna1365380434
Skrevet

For meg ville den situasjonen blitt tolket som at tomatplanten var klar for å campe noen dager ute..

Jammen jeg vet ikke om jeg tør å bære planta ut engang, om den potensielt er stappfull av larver..:-o

Men jeg lurer på om jeg må få en kompis hit,og rett og slett kaste den..(Jeg har ikke hage/uteplass..)

Eller skal jeg få noen tilå plukke av denne larven, og se om det kommer enda flere?

Altså gi den sjanse til?

Men er det meningen at det skal være larver på sånne planter nå og da?

Hva slags larver er det da?

Kan de *grøss* være bereiste og unorske, siden tomatplanten kommer fra gartneri som selger mye slags buskas?

Jeg er pinlig satt ut her, for en selvstendig dame på 31 å være!

:-)

laguna1365380434
Skrevet

*brrr* Nei! Jeg vil ikke ha sommerfugler inne!

Jeg er svineredd sommerfugler også, det hjelper ikke at de har fine farger, det er og blir kryp..

Hvorfor er de på tomatplanten? Hvorfor er det en til der i dag?

Hvor fort må jeg få kastet ut planten, før det klekkes sommerfugler..?

*grøsser*

Gjest papirtiger
Skrevet

Sommerfugler er bare ekle. Et insekt er et insekt selv om den har fancy farger.

Skrevet

Åhfyttihælvete!

Få naboen til å bære den ut på verandaen, eller pælme hele drittplanta.

(Ikke faen om jeg hadde spist så mye som en liten tomatjævel fra den busken!)

Skrevet

Sommerfugler er bare ekle. Et insekt er et insekt selv om den har fancy farger.

Jepp. Bæsj blir ikke til konfekt selv om man pakker den inn i fancy papir. ;)

Gjest papirtiger
Skrevet

Jammen jeg vet ikke om jeg tør å bære planta ut engang, om den potensielt er stappfull av larver..:-o

Men jeg lurer på om jeg må få en kompis hit,og rett og slett kaste den..(Jeg har ikke hage/uteplass..)

Eller skal jeg få noen tilå plukke av denne larven, og se om det kommer enda flere?

Altså gi den sjanse til?

Men er det meningen at det skal være larver på sånne planter nå og da?

Hva slags larver er det da?

Kan de *grøss* være bereiste og unorske, siden tomatplanten kommer fra gartneri som selger mye slags buskas?

Jeg er pinlig satt ut her, for en selvstendig dame på 31 å være!

Uten at jeg vet noe om tomatplanter, så tror jeg neppe de skal ha larver..

Gjest papirtiger
Skrevet

Jepp. Bæsj blir ikke til konfekt selv om man pakker den inn i fancy papir. ;)

Hehe..

laguna1365380434
Skrevet

Åhfyttihælvete!

Få naboen til å bære den ut på verandaen, eller pælme hele drittplanta.

(Ikke faen om jeg hadde spist så mye som en liten tomatjævel fra den busken!)

Nei, jeg tror jeg og tomatplanta er ferdig med hverandre for godt!

*brrr*

Nå sitter jeg og ringer og ringer, men det er tydeligvis litt tidlig for diverse kompiser.. Planta må nok dø! Men jeg bærer den ikke ut selv!

Skrevet

Iiiik!!! Jeg forstår deg kjempegodt!!

Sånn har jeg det i forhold til vepser. Jeg sitter heller ute på trappa og fryser, enn å være i samme hus som en veps!

Mitt tips til deg: kle på deg og sett deg ut på trappa. Der kan du vente til noen kan komme å hjelpe deg......

:))

Skrevet

Nei, jeg tror jeg og tomatplanta er ferdig med hverandre for godt!

*brrr*

Nå sitter jeg og ringer og ringer, men det er tydeligvis litt tidlig for diverse kompiser.. Planta må nok dø! Men jeg bærer den ikke ut selv!

Du har min fulle og hele sympati. *grøsser*

Gjest Hildegard B.
Skrevet

*brrr* Nei! Jeg vil ikke ha sommerfugler inne!

Jeg er svineredd sommerfugler også, det hjelper ikke at de har fine farger, det er og blir kryp..

Hvorfor er de på tomatplanten? Hvorfor er det en til der i dag?

Hvor fort må jeg få kastet ut planten, før det klekkes sommerfugler..?

*grøsser*

Ting med flere bein enn deg er som regel på grønnsakene for matens skyld... =0)

Det pleier å ta et par uker fra de er larve til de blir flappadyr.

Men tomatplanter trives utendørs de, etter hva jeg vet? Kan du ikke bare sette planta ut?

mil1365380270
Skrevet

Finn frem et syltetøyglass og en stekepinsett. Så går du over hele planten og plukker vekk de du måtte finne. Larvene kan helles tilbake til naturen :-)

De spiser sikkert opp bladene, så bra å få de av. Nå begynner tomatene å modnes snart, så dumt å kaste den nå, ikke sant?! Ikke klem så hardt på larvene, da blir det så mye gris *fnis*

laguna1365380434
Skrevet

Iiiik!!! Jeg forstår deg kjempegodt!!

Sånn har jeg det i forhold til vepser. Jeg sitter heller ute på trappa og fryser, enn å være i samme hus som en veps!

Mitt tips til deg: kle på deg og sett deg ut på trappa. Der kan du vente til noen kan komme å hjelpe deg......

:))

Jeg holder meg på stua, det er langt nok unna..;-)

(dessuten regner det bikkjer &katter ute..;-))

Godt å se at det er flere innsektspingler på dol. Den larva setter meg helt ut! Særlig fordet den dukket opp ut i fra intet fra i går..:-o

Med DEN sizen!

*grøss & grøss*

Skrevet

Finn frem et syltetøyglass og en stekepinsett. Så går du over hele planten og plukker vekk de du måtte finne. Larvene kan helles tilbake til naturen :-)

De spiser sikkert opp bladene, så bra å få de av. Nå begynner tomatene å modnes snart, så dumt å kaste den nå, ikke sant?! Ikke klem så hardt på larvene, da blir det så mye gris *fnis*

"Ikke klem så hardt på larvene, da blir det så mye gris *fnis* "

Der gadd ikke jeg drikker mer av den kaffen, gitt... *kvalm*

laguna1365380434
Skrevet

Ting med flere bein enn deg er som regel på grønnsakene for matens skyld... =0)

Det pleier å ta et par uker fra de er larve til de blir flappadyr.

Men tomatplanter trives utendørs de, etter hva jeg vet? Kan du ikke bare sette planta ut?

Jeg har ikke noe uteplass, så det er no can do..

Jeg tror ikke det er annet å gjøre enn å få en kompis til å ta den ut for kast..

Jeg skjønner, sånn inni meg, at larver på planten ikke TRENGER å bety at planten er gone eller farlig- men jeg FØLER det ikke sånn.

*superpingle*

Skrevet

Jeg holder meg på stua, det er langt nok unna..;-)

(dessuten regner det bikkjer &katter ute..;-))

Godt å se at det er flere innsektspingler på dol. Den larva setter meg helt ut! Særlig fordet den dukket opp ut i fra intet fra i går..:-o

Med DEN sizen!

*grøss & grøss*

uuæææææ!!! Jeg iler med deg!!!

Edderkopper er også pyton! I går kveld, da jeg kom ut fra dysjen, spaserte det en SAFTIG stor og jævlig forbanna edderkopp (den var megastor, altså)over gulvet. Jeg hylte og skreik.......og stengte meg inne i dysjen igjen. Der stod jeg og venta til det var fri bane til å løpe ut i stua og lukke døra!!!!

Hyyyl!!!

Skrevet

Æsj.... en stekepinsett???? Jeg måtte ha kastet den etterpå, da!!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...