Gå til innhold

Svindel i minibanken, penga borte

Anbefalte innlegg

Gjest Halling
Skrevet

Jeg lurer på hvordan dette går, en fyr her i nærheten oppdaget at det forsvant 19 000 kr fra kontoen hans via uttak i minibanken i nærheten her.

Sannsynligvis er han blitt "skimmet", dvs at en svindlergjeng har festet et kamera og en kortleser utenpå minibanken, en klisje. Fyren får ikke tatt ut penger, og går. Kortleseren kopierer kortet og minikameraet filmer at han taster inn koden. Deretter lages et nytt kort, og PIN koden fra filmen brukes av svindlerne. Penga borte.

Alle minibanker filmes, og har sikkert filmet både monteringen av skimmeren, fyren selv som tok ut penger, skimmingen, og de som tok ut penger med falskt kort.

Men likevel nekter banken å betale tilbake pengene.

Jeg tipper flere må ha blitt skimmmet, så det burde være materiale for å finne ut av dettte.

Selvsagt kan det hele være arrangert, at fyren selv og en del kompiser har laget et lite skuspill, med falsk skimmer og at kortene som ble brukt er ekte.

Nå lurer jeg på om ham får igjen pengene? Banken gjør ingenting, de gir ikke bort penger, men nå blir det politianmeldt av fyren.

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Det må jo være en smal sak å finne ut HVOR og NÅR uttakene skjedde.

Hvis kompisen da kan bevise at han for eksempel var på jobb, eller ferie i Katmandu, så må vel banken gi ham pengene hans?!

Jeg og hadde politianmeldt banken da altså! Hvis de nektet å betale meg pengene mine sånn.

Gjest Halling
Skrevet

Det må jo være en smal sak å finne ut HVOR og NÅR uttakene skjedde.

Hvis kompisen da kan bevise at han for eksempel var på jobb, eller ferie i Katmandu, så må vel banken gi ham pengene hans?!

Jeg og hadde politianmeldt banken da altså! Hvis de nektet å betale meg pengene mine sånn.

Nei. Han kan ha sendt noen med kortet i flg banken. Og det kan han ha gjort.

En annen ting hvis kortet er brukt i Japan, og så 10 min senere i New York, da må det finnes to kort, men slikt fins det mekanismer for å stoppe.

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Nei. Han kan ha sendt noen med kortet i flg banken. Og det kan han ha gjort.

En annen ting hvis kortet er brukt i Japan, og så 10 min senere i New York, da må det finnes to kort, men slikt fins det mekanismer for å stoppe.

Men de må bevise at han har send kortet med noen andre? Må de ikke??

Gjest Halling
Skrevet

Men de må bevise at han har send kortet med noen andre? Må de ikke??

De er det jeg lurer på. Fyren har ikke laget systemet og har ikke peiling på hva som skjedde. Han har ikke vært uaktsom på noen måte. Fulgt alle regler og pålegg. Hadde han dekket over tastaturet da han slo inn, selv om det ikke var neon i nærheten, ville det ikke vært noe problem. Jeg selv begynte å gjøre det fra første dag med minibank og i butikk, selv om ingen så. God vane uansett, tenkte jeg da. Noen kan se/filme PIN koden og stjele/rane kortet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...