Gjest utrolig Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Skjønner at det er slitsomt, det er sånn til tider her også. Da tar jeg en liten "aksjon" Jeg vasker bare mine klær, hans blir liggende. Eller jeg vasker tøyet hans og legger det på hodeputen etter at de har vært i trommelen. Etter en stund(når han ikke har flere rene klær igjen) tar han hintet. Da er han mer oppmerksom på hva som trenger å gjøres, jeg får beskjed om å sette meg å slappe av osv... Dette er noe av det verste jeg har hørt. Jeg er glad for at ikke alle kvinner er like egoistiske som det later til at mange her inne er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19341-jeg-er-n%C3%B8dt-til-og-kjefte-p%C3%A5-han/page/4/#findComment-85758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest arthurlarsen Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Dette er noe av det verste jeg har hørt. Jeg er glad for at ikke alle kvinner er like egoistiske som det later til at mange her inne er. Eg må berre få seie meg heilt einig med deg, utrolig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19341-jeg-er-n%C3%B8dt-til-og-kjefte-p%C3%A5-han/page/4/#findComment-85760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Dette er noe av det verste jeg har hørt. Jeg er glad for at ikke alle kvinner er like egoistiske som det later til at mange her inne er. Hvordan vil så DU gå frem for å få frem budskapet ditt når ord tydeligvis ikke er nok? Ta gjerne imot tips! :-) PS - Hvis dette er noe av det verste du har hørt, så kan du ikke ha hørt særlig mye... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19341-jeg-er-n%C3%B8dt-til-og-kjefte-p%C3%A5-han/page/4/#findComment-85762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest arthurlarsen Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Hvordan vil så DU gå frem for å få frem budskapet ditt når ord tydeligvis ikke er nok? Ta gjerne imot tips! :-) PS - Hvis dette er noe av det verste du har hørt, så kan du ikke ha hørt særlig mye... No er ikkje eg utrolig, men eg kan jamvel svare. Skjønar ikkje heilt kva for ein bodskap det er å få fram. Ho prøvar å få mannen til å gjere husarbeid etter at han er heimkommen tå arbeid. Dette må då vere latskap og stakkars mann som skal høyre på all den sutringa hennar. Forresten, det med å droppe og vaske kleda til gemalen din er det dummaste eg nokon gong har høyrt. Kva skulle det tene til? At han byrja å vaske klede når han kom heim frå arbeid. Er du heimeverande er det din jobb. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19341-jeg-er-n%C3%B8dt-til-og-kjefte-p%C3%A5-han/page/4/#findComment-85766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest utrolig Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Hvordan vil så DU gå frem for å få frem budskapet ditt når ord tydeligvis ikke er nok? Ta gjerne imot tips! :-) PS - Hvis dette er noe av det verste du har hørt, så kan du ikke ha hørt særlig mye... Hvorfor må mannen din vaske sine klær selv? Er det så forferdelig slitsomt for deg å bære buksene hans (sammen med dine klær) bort til vaskemaskinen, og stappe de inn i den? Makan til egoistiskt kvinnfolk har jeg aldri vært borti....heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19341-jeg-er-n%C3%B8dt-til-og-kjefte-p%C3%A5-han/page/4/#findComment-85769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 No er ikkje eg utrolig, men eg kan jamvel svare. Skjønar ikkje heilt kva for ein bodskap det er å få fram. Ho prøvar å få mannen til å gjere husarbeid etter at han er heimkommen tå arbeid. Dette må då vere latskap og stakkars mann som skal høyre på all den sutringa hennar. Forresten, det med å droppe og vaske kleda til gemalen din er det dummaste eg nokon gong har høyrt. Kva skulle det tene til? At han byrja å vaske klede når han kom heim frå arbeid. Er du heimeverande er det din jobb. Hvis du ikke skjønner hvilket budskap vi vil ha frem, så ser jeg ingen grunn til å fortsette denne diskusjonen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19341-jeg-er-n%C3%B8dt-til-og-kjefte-p%C3%A5-han/page/4/#findComment-85771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest arthurlarsen Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Hvis du ikke skjønner hvilket budskap vi vil ha frem, så ser jeg ingen grunn til å fortsette denne diskusjonen. Har eg misforstått noko her? Då får du fortelje meg kva for ein bodskap dykk vil ha frem du då, nanna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19341-jeg-er-n%C3%B8dt-til-og-kjefte-p%C3%A5-han/page/4/#findComment-85775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Hei! Det er ikke vanskelig å forstå at du er utslitt av å kjefte. Men jeg tror den biten er brukt opp i forhold til mannen din. Når samspills-mønsteret deres er så preget av irritasjon og kjefting, lurer jeg på om du heller må gjøre noe annet. Jeg tror du har behov for å bli lyttet til og bli forstått, etter å ha blitt avvist så mye. Men jeg lurer på om du må gå utenfor hjemmet ditt for det. Kan du tenke deg å bruke en familierådgiver for samtale om saken? Kontakt med en utenforstående som ikke er følsesmessig involvert, kan hjelpe deg til å få ut frustrasjonen din. Kanskje slike samtaler kan få deg til å se hvordan din væremåte virker på han og hans på deg. Bedre kommunikasjon kan skape tillit og respekt, som er vesentlig for et godt samliv. Når du har gått med irritasjoner og misnøye i 1 år, fortjener du å bli tatt på alvor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19341-jeg-er-n%C3%B8dt-til-og-kjefte-p%C3%A5-han/page/4/#findComment-85776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lolle Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 No er ikkje eg utrolig, men eg kan jamvel svare. Skjønar ikkje heilt kva for ein bodskap det er å få fram. Ho prøvar å få mannen til å gjere husarbeid etter at han er heimkommen tå arbeid. Dette må då vere latskap og stakkars mann som skal høyre på all den sutringa hennar. Forresten, det med å droppe og vaske kleda til gemalen din er det dummaste eg nokon gong har høyrt. Kva skulle det tene til? At han byrja å vaske klede når han kom heim frå arbeid. Er du heimeverande er det din jobb. Jeg prøver ikke og få han til og gjøre noe som helst. Jeg tar klærne hans til vask uten og nykke. Alt jeg ber om er litt hjelp. Det er ikke snakk om egoisme her, takk. Han kan jo hjelpe til i hans leilighet vel, herlighet...... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19341-jeg-er-n%C3%B8dt-til-og-kjefte-p%C3%A5-han/page/4/#findComment-85873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pirrka Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Har eg misforstått noko her? Då får du fortelje meg kva for ein bodskap dykk vil ha frem du då, nanna. Fullstendig usakleg av meg men likevel: kan du ikkje lære deg skilnaden mellom 'de' og 'dykk'?! 'kva for ein bodskap dykk vil ha fram' er jo meiningslaust, eller ville du ha sagt 'kva for ein bodskap DEG vil ha fram' i eintal? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19341-jeg-er-n%C3%B8dt-til-og-kjefte-p%C3%A5-han/page/4/#findComment-85918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kie Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Får ikke låne med mindre det er kroniske plager. Har spurt om det tidligere. Men varighetskravet for dette er 2 år. Nå som du har vært plaget så lenge etter fødsel, kunne du kanskje høre igjen? Eller høre med Landsforeningen for Kvinner med Bekkenløsningsplager. En underavd. i Norsk/(Norges?) Handikapforbund. Ofte får man negative svar først (muntlig), men når søknaden foreligger får man gjennomslag allikevel. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19341-jeg-er-n%C3%B8dt-til-og-kjefte-p%C3%A5-han/page/4/#findComment-85929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Syns det er helt på trynet at folk skal diskutere med Lolle hvor lang tid husarbeide tar og at hun må "skjære ned" på kravene. Det er individuelt hvor lang tid rydding tar! Jeg skal gi et eks: Tonje forteller at hun har tre små barn, hund, to katter, mann og hus på tre etasjer, og bruker lite tid på rydding. Jeg har ett barn (som ikke er hjemme hele dagen engang), vi er to voksne og har en knøtt liten leilighet. Jeg jobber rævva av meg med husarbeide, og det ser ikke så bra ut her nei. Hvorfor? Fordi både samboeren min og jeg er virkelig grunnrotete mennesker, jeg går rundt meg selv når jeg rydder, og roter hele tiden. Skjønner? Da tar det tid å rydde opp! Alle disse som ikke bruker lang tid, har det sikkert grunnleggende ryddig (alle ting har fast plass feks) og da er det lettere å holde orden, helt enkelt! I farten vil jeg også påpeke at det med ikke å vaske hans klær eller rydde hans ting er totalt idiotisk etter min mening. Da blir det krig, og i en sånn situasjon er vel de færreste menn innstilt på å opprette bedre samarbeide vil jeg tro... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19341-jeg-er-n%C3%B8dt-til-og-kjefte-p%C3%A5-han/page/4/#findComment-86006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Syns det er helt på trynet at folk skal diskutere med Lolle hvor lang tid husarbeide tar og at hun må "skjære ned" på kravene. Det er individuelt hvor lang tid rydding tar! Jeg skal gi et eks: Tonje forteller at hun har tre små barn, hund, to katter, mann og hus på tre etasjer, og bruker lite tid på rydding. Jeg har ett barn (som ikke er hjemme hele dagen engang), vi er to voksne og har en knøtt liten leilighet. Jeg jobber rævva av meg med husarbeide, og det ser ikke så bra ut her nei. Hvorfor? Fordi både samboeren min og jeg er virkelig grunnrotete mennesker, jeg går rundt meg selv når jeg rydder, og roter hele tiden. Skjønner? Da tar det tid å rydde opp! Alle disse som ikke bruker lang tid, har det sikkert grunnleggende ryddig (alle ting har fast plass feks) og da er det lettere å holde orden, helt enkelt! I farten vil jeg også påpeke at det med ikke å vaske hans klær eller rydde hans ting er totalt idiotisk etter min mening. Da blir det krig, og i en sånn situasjon er vel de færreste menn innstilt på å opprette bedre samarbeide vil jeg tro... Det virker utmerket hos oss. Jeg gjør det kanskje én eller to ganger i året, og det blir aldeles ikke noe krig av det. Når han kommer og sier at han ikke har flere truser igjen, så setter jeg på en vask(eller han gjør det). Og da er han mye flinkere i en lengre periode etterpå. Det er bare for å statuere et eksempel at jeg gjør det - sånn at han ser at jeg faktisk GJØR noe i huset. Så får du bare synes at det er fullstendig idiotisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19341-jeg-er-n%C3%B8dt-til-og-kjefte-p%C3%A5-han/page/4/#findComment-86010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rødstrømpe Skrevet 17. februar 2001 Del Skrevet 17. februar 2001 Syns det er helt på trynet at folk skal diskutere med Lolle hvor lang tid husarbeide tar og at hun må "skjære ned" på kravene. Det er individuelt hvor lang tid rydding tar! Jeg skal gi et eks: Tonje forteller at hun har tre små barn, hund, to katter, mann og hus på tre etasjer, og bruker lite tid på rydding. Jeg har ett barn (som ikke er hjemme hele dagen engang), vi er to voksne og har en knøtt liten leilighet. Jeg jobber rævva av meg med husarbeide, og det ser ikke så bra ut her nei. Hvorfor? Fordi både samboeren min og jeg er virkelig grunnrotete mennesker, jeg går rundt meg selv når jeg rydder, og roter hele tiden. Skjønner? Da tar det tid å rydde opp! Alle disse som ikke bruker lang tid, har det sikkert grunnleggende ryddig (alle ting har fast plass feks) og da er det lettere å holde orden, helt enkelt! I farten vil jeg også påpeke at det med ikke å vaske hans klær eller rydde hans ting er totalt idiotisk etter min mening. Da blir det krig, og i en sånn situasjon er vel de færreste menn innstilt på å opprette bedre samarbeide vil jeg tro... I tillegg har sikkert disse som synes det tar kort tid en mann som stiller opp både når det gjelder barna og husarbeid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19341-jeg-er-n%C3%B8dt-til-og-kjefte-p%C3%A5-han/page/4/#findComment-86063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Skrevet 17. februar 2001 Del Skrevet 17. februar 2001 I tillegg har sikkert disse som synes det tar kort tid en mann som stiller opp både når det gjelder barna og husarbeid. Jeg er en av de som påstår at husarbeid ikke tar all verdens med tid. Mannen min jobber mye, og er ikke hjemme før seint på ettermiddagen, eller på kvelden, så husarbeidet tar jeg sjøl, det klarer jeg veldig fint ettersom jeg er hjemmeværende. Ellers var jeg enig med dewey jeg også angående det der med å la være å vaske mannens klær...for å gi han en "lærepenge". Hørtes noe snodig ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19341-jeg-er-n%C3%B8dt-til-og-kjefte-p%C3%A5-han/page/4/#findComment-86067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
musikeren Skrevet 17. februar 2001 Del Skrevet 17. februar 2001 Skjønner at det er slitsomt, det er sånn til tider her også. Da tar jeg en liten "aksjon" Jeg vasker bare mine klær, hans blir liggende. Eller jeg vasker tøyet hans og legger det på hodeputen etter at de har vært i trommelen. Etter en stund(når han ikke har flere rene klær igjen) tar han hintet. Da er han mer oppmerksom på hva som trenger å gjøres, jeg får beskjed om å sette meg å slappe av osv... Lurt! Kjefting fungerer dårlig, men når vi sjøl ser problemene kan det kanskje skje saker og ting:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19341-jeg-er-n%C3%B8dt-til-og-kjefte-p%C3%A5-han/page/4/#findComment-86074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kiwi Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Syns det er helt på trynet at folk skal diskutere med Lolle hvor lang tid husarbeide tar og at hun må "skjære ned" på kravene. Det er individuelt hvor lang tid rydding tar! Jeg skal gi et eks: Tonje forteller at hun har tre små barn, hund, to katter, mann og hus på tre etasjer, og bruker lite tid på rydding. Jeg har ett barn (som ikke er hjemme hele dagen engang), vi er to voksne og har en knøtt liten leilighet. Jeg jobber rævva av meg med husarbeide, og det ser ikke så bra ut her nei. Hvorfor? Fordi både samboeren min og jeg er virkelig grunnrotete mennesker, jeg går rundt meg selv når jeg rydder, og roter hele tiden. Skjønner? Da tar det tid å rydde opp! Alle disse som ikke bruker lang tid, har det sikkert grunnleggende ryddig (alle ting har fast plass feks) og da er det lettere å holde orden, helt enkelt! I farten vil jeg også påpeke at det med ikke å vaske hans klær eller rydde hans ting er totalt idiotisk etter min mening. Da blir det krig, og i en sånn situasjon er vel de færreste menn innstilt på å opprette bedre samarbeide vil jeg tro... Jeg har ikke lest alle innleggene under her, så kanskje noen har vært inne på dette før... Kjefting hjelper ikke. Det går stort sett bare ut over deg selv. Her må det konstruktive løsninger til. Vaskehjelp er en løsning. Det har vi og det fungerer glimrende. Vi betaler 360 kroner annenhver uke for at noen kommer og vasker og rydder her i fire timer. Og det er faktisk strøkent når vi kommer hjem. Usannsynlig deilig. Ellers tror jeg vi kvinner må gå litt i oss selv mht. NÅR ting skal gjøres. Ofte tror jeg mennene gjør ting - hvis de får lov til det. Vi vil ofte at de skal gjøre det akkurat NÅ og akkurat på den måten vi selv ville ha gjort det. Senk skuldrene og kravene. Kanskje det hjelper? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19341-jeg-er-n%C3%B8dt-til-og-kjefte-p%C3%A5-han/page/4/#findComment-86324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest maibarn Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Hei, Lolle. Jeg forstår deg godt, for jeg har det ofte på samme måten. Samboeren min sitter foran datamaskinen eller TVen mens jeg lager middag, rydder kjøkkenet, vasker badet... Forskjellen mellom deg og meg er at jeg ikke har noen barn, men er i full jobb, akkurat som samboeren min. Jeg mener likevel at saken er den samme. Når 2 voksne personer bor sammen, så har begge ansvar for at hjemmet skal være fint å leve i. Så lenge begge roter, så bør begge rydde. Begge spiser mat, så begge bør lage mat osv. Dessverre blir det ofte slik at det er jentene som rydder, lager mat, vasker huset, vasker klær, legger sammen klær, ..... Jeg er så heldig at samboeren min vasker sine egne klær, men de blir ofte hengende på snora i ukesvis hvis jeg ikke tar de ned. Det er forsåvidt ikke noe problem, bortsett fra at det ikke er plass til våte klær på snora... Oppvasken tar han så godt som aldri. Hvis jeg lager middag, er det jeg som må rydde av bordet. Hvis HAN lager middag, er det fortsatt JEG som mår rydde av bordet og tørke opp på kjøkkenet. Hvis jeg spør "kan du hjelpe meg med å ta av bordet" svarer han "ikke nå", eller "senere". eller noe i den duren... Jeg kan vente i timesvis... enda står maten utover spisestue-bordet. Sånt orker jeg ikke i lengden, og så gjør jeg jobben selv. Det hjelper ikke å kjefte. Da blir han sur. Det hjelper ikke å spørre pent. Da blir han barnslig, og skal i hvertfall ikke gjøre det NÅ. Det hjelper ikke å vente å se om han skjønner det selv. Det hjelper ikke å snakke pent med han om det, og påpeke at det er begges ansvar. Selvom han sier seg enig, fører det ikke til noen forandring. Når det er sagt, så er han fantastisk flink til å rydde og vaske når han selv tar initiativet. Da blir det gullende rent i alle kriker og kroker, og huset ser strøkent ut...Men det går måneder mellom hver gang... Jeg har ikke helt skjønt hva som skal til for å få mannen til å gjøre mer hjemme. Men jeg har i hvertfall skjønt at kjeft ikke hjelper. Det blir bare utrivelig av kjeft. Derfor gjør jeg ofte jobben selv, for å holde på husfreden, og for å slippe å se på rotet. Jeg leste et innlegg her som foreslo å leie inn en vaskehjelp. Jeg tror faktisk det kan være en veldig god idé for enkelte. Det koster ikke allverden, og man sparer masse krefter som ellers ville gått med til krangling. Jeg ser noen påpeker at husarbeid ikke tar så mye tid. Men er man for eksempel hjemme med et spedbarn, så er det virkelig mange andre ting som tar tid. Det er en grunn til at man har mamma-permisjon f.eks... Jeg vet ikke hvorfor du, Lolle er hjemmeværende, men uansett bør du og mannen din ta en alvorlig prat om dette. Prøv å få han til å forstå hvor sliten du er, og hvor mye bedre dere ville få det sammen hvis han hjalp deg litt mer. Dere kunne kanskje sette opp noen faste rutiner, f.eks. når du lager middag, så er det hans jobb å ta av bordet og sette inn i oppvaskmaskinen. - og at det skal gjøres rett etter middag, ikke etter 2 timer med dataspill... Jeg håper dere får det til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19341-jeg-er-n%C3%B8dt-til-og-kjefte-p%C3%A5-han/page/4/#findComment-1076096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.