Gjest M.Angelica Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 For å si det sånn: Hvis ingenting nyttet, hadde jeg gladelig prøvd håndspåleggere, krystallister, astralprofeter, spåkoner eller hva som helst for å bli frisk. He he..enig! =D 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Det var den boka jeg anbefalte. Den boka er bra! Om du vil ha en fordomsfri diskusjon ang blodtypedietten så har jeg msn adresse [email protected] Kjempeflott! Sender deg en mail i morgen!! =) 0 Siter
Osiris Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Kjempeflott! Sender deg en mail i morgen!! =) OK! 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Heldigvis er jeg ikke allegisk mot noe i den grad at jeg får eksem da,men vont i magen får jeg av mange ting. Til og med bombonger. uff. Men det er ikke no å gjøre med det altså. Har snakket med legen om det. Hun sier at det bare er slik med noen.Kjipe greier... "Har snakket med legen om det. Hun sier at det bare er slik med noen.Kjipe greier..." Akkurat den beskjeden har jeg og fått..Den dagen jeg finner en bra lege, skal jeg heise flagget =) 0 Siter
Osiris Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Men prøv å spise det motsatte og se hva som skjer da? Det vet du ikke. En jeg kjenner påsto å ikke tåle sopp. Hun spiste masse sopp (mykoprotein) uten å vite det, og uten at noen andre visste det. Ingenting skjedde. Men dette er bare enkelttilfeller. Det er veldig vanskelig å definere hva som menes med å "spise det motsatte" som du skriver. Av kjøtt er det kylling og kalkun som går bra å spise for meg. Sånn rent praktisk så spiser jeg av og til okse og svin, men jeg vet at blir dårlig da. Ikke akkutt, og ikke med en gang, men jeg får vondt i kroppen. Veldig mange revmatikere reagerer på svinekjøtt, og jeg er ikke noe unntak. Det samme skjer om jeg spiser mye tomat. Ikke etter et par pizzabiter, men dersom det blir mye tomat som for eksempel i en pastasaus så kjenner jeg det godt i muskler og ledd. Prøver å unngå slike ting så godt jeg kan i det daglige når jeg lager mat selv. Det er mer også, men jeg gidder ikke gjenta hele lista. Når jeg leste den første boka om blodtypedietten så var det veldig mye som stemte for min blodtype av det jeg hadde funnet ut sjøl. Jeg har min erfaring og du har din skepsis. Helt ok at du er skeptisk, men la nå andre få prøve om de vil da, det blir ikke krig i verden av det vel? Det er så mange fordomsfulle dolere på en del områder..... 0 Siter
Sør Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Hei Sør Vanligvis er jeg mye eneig med deg, men når det gjelder blodtypedietten er jeg veldig uenig. Blodtypedietten betyr at man kan spise allsidig og sunn mat, og det er påfallende mange jeg kjenner som har hatt nytte av å følge denne dietten. Dette er ikke Atkinsdietten, men mange forveksler den med den og tror det dreier seg om å spise mest mulig proteiner. Om den virker eller ikke må hver enkelt finne ut av sjøl. Hei Osiris, Det er en logisk brist i det du skriver. Ja, mange vil sikkert bli bedre hvis de endrer dietten. Det er fordi de trolig har en dårlig diett (derfor er de syke, og derfor vil de prøve en annen), og derfor vil nesten en hvilken som helst diett utgjøre en forbedring. Med andre ord, det har altså intet med "blodtypedietten" å gjøre, og en person med blodtype "A" kunne like gjerne bli bedre av å spise dietten til blodtype "B", eller omvendt. Poenget er altså at det er en *forandring* i dietten som gjør dem bedre, og ikke blodtypen. Dessuten er jeg rimelig sikker på at minst én av diettene (jeg husker ikke for hvilken blodtype) er svært mangelfull ernæringsmessig, slik at dietten for denne ene blodtypen faktisk kan være farlig. Selvsagt kan man si at det er ikke farlig å prøve, men hvis man er alvorlig syk så kan det faktisk være farlig, fordi man da kanskje ikke går til legen før det er for sent. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Det er veldig vanskelig å definere hva som menes med å "spise det motsatte" som du skriver. Av kjøtt er det kylling og kalkun som går bra å spise for meg. Sånn rent praktisk så spiser jeg av og til okse og svin, men jeg vet at blir dårlig da. Ikke akkutt, og ikke med en gang, men jeg får vondt i kroppen. Veldig mange revmatikere reagerer på svinekjøtt, og jeg er ikke noe unntak. Det samme skjer om jeg spiser mye tomat. Ikke etter et par pizzabiter, men dersom det blir mye tomat som for eksempel i en pastasaus så kjenner jeg det godt i muskler og ledd. Prøver å unngå slike ting så godt jeg kan i det daglige når jeg lager mat selv. Det er mer også, men jeg gidder ikke gjenta hele lista. Når jeg leste den første boka om blodtypedietten så var det veldig mye som stemte for min blodtype av det jeg hadde funnet ut sjøl. Jeg har min erfaring og du har din skepsis. Helt ok at du er skeptisk, men la nå andre få prøve om de vil da, det blir ikke krig i verden av det vel? Det er så mange fordomsfulle dolere på en del områder..... Veldig bra innlegg, Osiris =) 0 Siter
favn Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Hei Osiris, Det er en logisk brist i det du skriver. Ja, mange vil sikkert bli bedre hvis de endrer dietten. Det er fordi de trolig har en dårlig diett (derfor er de syke, og derfor vil de prøve en annen), og derfor vil nesten en hvilken som helst diett utgjøre en forbedring. Med andre ord, det har altså intet med "blodtypedietten" å gjøre, og en person med blodtype "A" kunne like gjerne bli bedre av å spise dietten til blodtype "B", eller omvendt. Poenget er altså at det er en *forandring* i dietten som gjør dem bedre, og ikke blodtypen. Dessuten er jeg rimelig sikker på at minst én av diettene (jeg husker ikke for hvilken blodtype) er svært mangelfull ernæringsmessig, slik at dietten for denne ene blodtypen faktisk kan være farlig. Selvsagt kan man si at det er ikke farlig å prøve, men hvis man er alvorlig syk så kan det faktisk være farlig, fordi man da kanskje ikke går til legen før det er for sent. Med vennlig hilsen Men poenget er vel at de fleste mennesker som prøver all verdens 'blodtypedietter' har resignert overfor skolemedisinen som ikke kan hjelpe. Folk velger jo ikke bort legen til fordel for en diett. 0 Siter
Sør Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Men poenget er vel at de fleste mennesker som prøver all verdens 'blodtypedietter' har resignert overfor skolemedisinen som ikke kan hjelpe. Folk velger jo ikke bort legen til fordel for en diett. Hei, Jo, faktisk - tro det eller ei. Det var nettopp en gutt på halvannet år som nesten døde, fordi behandleren hans overbeviste foreldrene om at det ikke var diabetes han hadde, men en allergi. Foreldrene sluttet å gi ham insulin, og gutten gikk i koma og døde nesten. Problemet er at folk bruker tid og penger på bortkastede dietter, og derfor går de ikke til legen (eller insisterer at legen skal gjøre noe). Når M.Angeligca skriver at både faren og farmoren lider av det samme, så er det såpass alvorlig at de bør utredes ordentlig. (Jeg vet M.Angelica skal dette, men det kan være andre som venter lenge.) Med vennlig hilsen 0 Siter
favn Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Hei, Jo, faktisk - tro det eller ei. Det var nettopp en gutt på halvannet år som nesten døde, fordi behandleren hans overbeviste foreldrene om at det ikke var diabetes han hadde, men en allergi. Foreldrene sluttet å gi ham insulin, og gutten gikk i koma og døde nesten. Problemet er at folk bruker tid og penger på bortkastede dietter, og derfor går de ikke til legen (eller insisterer at legen skal gjøre noe). Når M.Angeligca skriver at både faren og farmoren lider av det samme, så er det såpass alvorlig at de bør utredes ordentlig. (Jeg vet M.Angelica skal dette, men det kan være andre som venter lenge.) Med vennlig hilsen Eksemplet ditt er selvsagt horribelt. Heksedoktorisme burde være straffbart (kanskje det er det?). Men hvis denne aktuelle innskriveren bytter ut biffen med tomater - eller omvendt - for en periode, er det mye smartere enn å la være, spør du meg. Da forutsetter jeg at et mulig alvorlig mageproblem også håndteres av lege®. 0 Siter
Sør Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Eksemplet ditt er selvsagt horribelt. Heksedoktorisme burde være straffbart (kanskje det er det?). Men hvis denne aktuelle innskriveren bytter ut biffen med tomater - eller omvendt - for en periode, er det mye smartere enn å la være, spør du meg. Da forutsetter jeg at et mulig alvorlig mageproblem også håndteres av lege®. Hei, Helt enig i at en endring i diett nok er smart, men poenget er at det ikke har noe med noen "blodtype" å gjøre. Det kan være at en helt annen diett enn den for "A" faktisk er korrekt for henne. Med vennlig hilsen 0 Siter
favn Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Hei, Helt enig i at en endring i diett nok er smart, men poenget er at det ikke har noe med noen "blodtype" å gjøre. Det kan være at en helt annen diett enn den for "A" faktisk er korrekt for henne. Med vennlig hilsen Ja, men hadde innskriver visst hva som hjalp, trengte hun ikke spørre her om diett sånn-og-slik ;-) Så lenge ingen lege har vært i nærheten av å gi hjelp, er harmløse 'dietter'... harmløst i seg selv. For ordens skyld: Ekstreme 'dietter' a la ananas-dietten, egg-dietten eller biff-dietten er direkte farlig. 0 Siter
flisa Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Så kjedlig å ikke tåle frukt da Jeg tåler ikke appelsin og sånn.. (Får og eksem av det.) Det er litt slitsom å ha det sånn... Virker som om det er mange som sliter med magen.. KUtt ut Gluten! 0 Siter
flisa Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Det er veldig vanskelig å definere hva som menes med å "spise det motsatte" som du skriver. Av kjøtt er det kylling og kalkun som går bra å spise for meg. Sånn rent praktisk så spiser jeg av og til okse og svin, men jeg vet at blir dårlig da. Ikke akkutt, og ikke med en gang, men jeg får vondt i kroppen. Veldig mange revmatikere reagerer på svinekjøtt, og jeg er ikke noe unntak. Det samme skjer om jeg spiser mye tomat. Ikke etter et par pizzabiter, men dersom det blir mye tomat som for eksempel i en pastasaus så kjenner jeg det godt i muskler og ledd. Prøver å unngå slike ting så godt jeg kan i det daglige når jeg lager mat selv. Det er mer også, men jeg gidder ikke gjenta hele lista. Når jeg leste den første boka om blodtypedietten så var det veldig mye som stemte for min blodtype av det jeg hadde funnet ut sjøl. Jeg har min erfaring og du har din skepsis. Helt ok at du er skeptisk, men la nå andre få prøve om de vil da, det blir ikke krig i verden av det vel? Det er så mange fordomsfulle dolere på en del områder..... Helt enig med deg! Ikke koster det noe ekstra og ikke skader det noen. Alt må være bedre enn "McDonalds-dietten" uansett... Her er noe jeg fant forresten; ******************** Åpent brev fra Dag Viljen Poleszynski vedr. blodtypedietten til Aftenpostens Helsepanel, 11.5.99: Å spise etter blodtypen – er det meningsløst? Aftenpostens "Helsepanel" gjenga 9. mai brev fra en "skeptisk leser" som vedla et utklipp fra Norsk Ukeblad om blodtypedietter, som vedkommende mente var "det reneste vrøvl". Panelets ernæringsekspert Hanna Hånes svarte at hun ikke klarte "å bli provosert, til det er opplegget for tullete." Et slikt flåsete svar avslører at "eksperten" ikke hadde satt seg inn i hva saken dreier seg om. Hun kunne derfor heller ikke gi et fornuftig svar på leserens spørsmål, men henviste til at en bok "snart kommer på norsk" om temaet. "Blodtypedietten" av dr. Peter J. D’Adamo og Catherine Witney foreligger imidlertid for lengst fra forlaget Wem 3 med forord av undertegnede, som også ble intervjuet om temaet av Norsk Ukeblad i fjor høst. Min oppfatning er at blodtypedietten representerer et gjennombrudd for å få til en individualisert diettbehandling. Allerede i Antikkens observerte gresk-romerske leger at mens noen fikk glimrende helse på mye frukt og grønnsaker, trivdes andre bedre med mye protein og fett. Først i dette århundret kunne man forklare slike funn vitenskapelig, bl.a. ved å koble de fire blodtypene (O, A, B og AB) til sykdom. En studie fra 1921 viste at de med blodtype O hadde overhyppighet av visse sykdommer som f. eks. magesår og ulcerøs kolitt, mens Type A var mer utsatt for hjerte- og karsykdom. En naturopatisk lege, dr. James D’Adamo, fant f. eks. at Type O trivdes best på animalsk kost og med intens fysisk aktivitet, mens Type A trivdes bedre med plantekost som soya og tofu og passet bedre til lettere trening. Slike observasjoner lå til grunn for at hans sønn, dr. Peter J. D’Adamo, etter omfattende forskning kan forklare hvorfor noen matvarer nærmest virker som gift, mens andre virker som medisin: En undersøkelse av 3000 matvarer viste at 2000 inneholder lektiner, som er en gruppe molekyler som vanskelig brytes ned i mage og tarm. Lektiner likner på de markørene (antigenene) som finnes på alle røde blodlegemer og som karakteriserer blodtypen. Røde blodlegemer med ledig plass på markørene kalles O (’Ohne’, uten antigen); de med antigenet N-acetyl-galaktosamin kalles A og de med D-galaktosamin B; hos blodtype AB dannes begge antigener. Utviklingen av blodtyper kan forklares evolusjonært: Type O er den opprinnelige blodtypen (39% av alle i Norge), Type A (49%) og B (8%) er mutasjoner som antakelig skjedde for henholdsvis 25000 og 15000 år siden, mens Type AB (4%) har oppstått de siste 1000 årene ved blanding av A og B. Hvis et A-lektin kommer inn i blodet til en med type O eller B, vil de røde blodlegemene klebe seg til hverandre og danne små blodpropper som hemmer blodforsyningen til de vev hvor dette skjer. På lang sikt fører dette til sykdom eller funksjonssvikt. D’Adamo har på et slikt grunnlag behandlet ca. 5000 pasienter med alt fra fedme, revmatisme, høyt blodtrykk, forhøyet kolesterol og astma til kreft, ulcerøs kolitt, lupus og MS med blodtypediett. Selv har jeg fått tilbakemeldinger fra tilfredse pasienter som har opplevd kraftig vektreduksjon, bortfall av migrene, redusert senkning og økt velvære etter overgang til blodtypediett. Slike funn burde anspore kollega Hånes til å sette seg grundig inn i forskningen som viser at det finnes en genetisk kode som forteller oss hva vi bør spise for å få best mulig helse. Kjennskap til blodtypedietten kan oppklare mange "paradokser" som ernæringsforskningen strir med og vil trolig føre til at "ekspertene" må revurdere oppfatningen om at visse matvarer er gunstige for alle, mens andre er skadelige. ************************* 0 Siter
flisa Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 jeg mente ikke å være spydig isted eller at jeg tenker at du er dum som prøver det. Jeg har selv gått på ganske så sære naturmedisinske dietter. Man blir ganske så desperat etter å finne noe som kan hjelpe så jeg kan forstå at man vil prøve absolutt alt. Men vær forsiktig!!. Sånne dietter som ikke følges opp nøye kan faktisk være farlige på lang sikt Fedon er ingen kur, men en livsstil. og det er ikke farlig å spise normal sunn mat uten oppfølging. Det er teit å si at noe er "spesielle dietter" når det handler om riktig sammensatt kosthold og morsjon. Kroppen må ses på som en maskin som trenger brensel - men også trengs å brukes.Det er ikke farlig........Atkins er en kur, den er farlig uten oppfølging for den kan sette deg i en tillstand av ketose. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Fedon er ingen kur, men en livsstil. og det er ikke farlig å spise normal sunn mat uten oppfølging. Det er teit å si at noe er "spesielle dietter" når det handler om riktig sammensatt kosthold og morsjon. Kroppen må ses på som en maskin som trenger brensel - men også trengs å brukes.Det er ikke farlig........Atkins er en kur, den er farlig uten oppfølging for den kan sette deg i en tillstand av ketose. Enig i at Fedon er mer en livsttil enn en diett men forskjellen på den og blodtypedietten er at blodtypedietten feks kan si at man ikke skal spise den og den maten. Jeg som har blodtype B skal derfor ikke spise melk, være forsiktig med egg, ikke mye hvete etc. Det kan være farlig å bli for opphengt i slike dietter som forbyr deg å spise vanlig mat. 0 Siter
flisa Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Enig i at Fedon er mer en livsttil enn en diett men forskjellen på den og blodtypedietten er at blodtypedietten feks kan si at man ikke skal spise den og den maten. Jeg som har blodtype B skal derfor ikke spise melk, være forsiktig med egg, ikke mye hvete etc. Det kan være farlig å bli for opphengt i slike dietter som forbyr deg å spise vanlig mat. Men det kan være verdt å prøve - i alle fall er det ikke noen nødvendighet for voksne folk å drikke melk - sånt syns jeg er litt merkelig. Hvitt mel med gluten er det heller ikke alle som tåler, det er så mye som er mye bedre for kroppen! 0 Siter
Lips1365380508 Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 "Har snakket med legen om det. Hun sier at det bare er slik med noen.Kjipe greier..." Akkurat den beskjeden har jeg og fått..Den dagen jeg finner en bra lege, skal jeg heise flagget =) Og si ifra til meg =) hehe 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Og si ifra til meg =) hehe He he..det skal jeg gjøre!! =) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.