Gå til innhold

Nytt spørsmål vedr. endometriose - barnløshet

Anbefalte innlegg

Hei igjen

Jeg stilte et spørsmål vedr. bruk av Zoladex ved mistanke om endometriose/barnløshet, og jeg er meget takknemlig for svar, men jeg ble også foruroliget da jeg nå føler meg lurt av den legen jeg var hos.

Det var meningen at jeg skulle bruke Zoladex for å "tørke ut" evt. endometriose, for deretter å gjennomgå en hormonstimulering lik som ved prøverør.

Slik jeg forsto ditt svar, så er det bare bortkastet tid å forsøke Zoladex i mitt tilfelle.

Mitt spørsmål er om jeg rett og slett ikke skal gjennomføre et slikt behandlingsopplegg med tanke på senere å kunne bli gravid?

Har du noe annet forslag, da det ikke er sikkert at min lege kan alt om dette?

Ville vært svært takknemlig for svar igjen.

Mvh

sch

Fortsetter under...

Jeg glemte å skrive at hensikten er at livmorveggen skal få hvile en stund, at den nå kan være betent/irritert slik at egget ikke vil feste seg - er det noe hold i en slik teori?

MVH

Hei igjen

Du må virkelig ha meg unnskyldt, meg føler nå at jeg har så mange spørsmål.

Kan jeg risikere å bli værende i overgangsalderen etter en behandling med zoladex slik at jeg aldri mer vil kunne ha eggløsning?

Og , hvorfor i all verden står det om brukomr. for Zoladex at det er for endometriose hvis det overhode ikke hjelper??

På forhånd takk for svar.

Mette Moen, Gynekolog

Hei igjen

Du må virkelig ha meg unnskyldt, meg føler nå at jeg har så mange spørsmål.

Kan jeg risikere å bli værende i overgangsalderen etter en behandling med zoladex slik at jeg aldri mer vil kunne ha eggløsning?

Og , hvorfor i all verden står det om brukomr. for Zoladex at det er for endometriose hvis det overhode ikke hjelper??

På forhånd takk for svar.

Man kommer ikke i vedvarende overgangsalder etter Zoladex, mensen kommer tilbake etter små 2 måneder.

Zoladex er meget effektiv for smerter som kan være en følge av endometriose. Ikke alle med endometriose har smerter, og da skal man ikke bruke Zoladex.

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har sterke smerter, kan man gjerne gi Zoladex på forhånd. Kortvarig Zoladex før prøverør (uansett om det foreligger endometriose) er også vanlig, men det gis ikke for å tørke 'endometriosen ut'. Hormonbehandling bedrer ikke mulighet for graviditet ved endometriose, det står fast. Det er nok bare spill av tid og penger. Du bør snakke med en gynekolog, de føleste er oppdatert innen endometriose.

Mette Moen, Gynekolog

Jeg glemte å skrive at hensikten er at livmorveggen skal få hvile en stund, at den nå kan være betent/irritert slik at egget ikke vil feste seg - er det noe hold i en slik teori?

MVH

Det er ikke hold i en slik teori om livmorveggen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...