Gå til innhold

fostervannsundersøkelse

Anbefalte innlegg

Gjest Christine

hei doktor online!!

vi er to skoleelever som skal ha et prosjekt om fosrerutvikling og fostervannsundersøkelse, det vi lurer på er hvorfor og hvordan slike undersøkelser foregår? det hadde vært til stor hjelp om du kunne gitt oss svar på dette... på forhånd tusen takk!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19348-fostervannsunders%C3%B8kelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis dere ønsker at jeg her skal gi dere nok informasjon om fosterutvikling og fostervannsundersøkelser til at dere kan bruke det i et prosjekt, går nok ikke det. Det er svært store emner dere er ute etter, dessuten er bestillingen ganske vag. Jeg vil anbefale dere å få tak i en bok av Lennart Nilsson på biblioteket. Han har laget fantastiske bilder av fosterutviklingen og har gode beskrivelser av hva som skjer på de forskjellige stadier.

Helt kort kan jeg fortelle at fostervannsundersøkelser er noe som enkelte kvinner blir tilbudt tidlig i svangerskapet for å finne ut om det lille fosteret har et alvorlig avvik. Det vanligste er å finne ut om barnet kan ha Down syndrom, eller trisomi 21, som det heter på fagspråk. Undersøkelsen blir gjort ved å stikke et veldig tynn nål gjennom magen til den gravide og inn i livmoren for å suge opp en liten mengde fostervann som man kan analysere ved avanserte metoder. Dette kan dere også helt sikkert finne mer informasjon om hvis dere søker på biblioteket. Det er ikke så lett å henvise til fagartikler, for jeg er redd språket er for vanskelig og lett å misforstå. Det hadde vært lurt om dere fikk noen innen faget til å forklare for dere. Kjenner dere f.eks. en jordmor eller en lege, kan sikkert vedkommende forklare med omfattende enn jeg kan her. Lykke til med prosjektet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...