Gå til innhold

Gratulere eller gratulereR?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I all min tbarndomstid ble jeg innprentet med at skulle man gratulere noen, så heter det

G R A T U L E R E

uten R til slutt. Men ser til stadighet at det skrives med R til slutt. Har opplevd å få "tilsnakk" i selskaper fordi jeg vissnok har skrevet feil på kortet (Gratulere med dagen! feks).

Bruker man vi eller jeg først er det selv r tilslutt, for da blir det jo bøyd som et verb, men hva når en begynner med gratulere? Er "jeg" liksom uuatlt, og man beholder Ren? Er det det som skjer? Altså (jeg)Gratulerer med dagen?

Har søkt litt på nett, men finner ikke noen ordbokløsning.

Kan noen rettskrivningsgenier her inne gi en avklaring?

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kvinna

19

• flisa

8

• Prozak

5

• favn

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Vi har den ære å gratulere osv.
Skrevet

(Jeg/vi) gratulerer med dagen! Men man kan jo tenke seg (Jeg vil gjerne få) gratulere med dagen! (Vi ønsker å) gratulere med dagen, men da bør du skrive hele setningen.

Skriver du bare Gratulerer med dagen skal det være R.

Skrevet

(Jeg/vi) gratulerer med dagen! Men man kan jo tenke seg (Jeg vil gjerne få) gratulere med dagen! (Vi ønsker å) gratulere med dagen, men da bør du skrive hele setningen.

Men hva slags grammatiske regler bygger det på?

Skrevet

MED R

Å gratulere

Gratulerer

den var som søren! Men hva slags gremmatiske regler bygger det på?

Skrevet

GratulereR med gode svar under her!

:o)

Takk, men lurer fremdeles på de grammatiske reglene.

Dersom Gratulere med dagen! blir sagt som et "urop".

Skrevet

hm..kanskje uten R stammer fra litt eldre dager, da man gjerne vær litt mer fomell "vi vil gjerne gratulere..."?

Men hvis man bare skal ha gratulere® som et "utrop" da? Gratulere! Eller Gratulerer!

Skrevet

Takk, men lurer fremdeles på de grammatiske reglene.

Dersom Gratulere med dagen! blir sagt som et "urop".

"Dersom Gratulere med dagen! blir sagt som et "urop"."

Hvis du sier "gratulere", blir det en forkortelse av "jeg/vi vil gratulere. Hvis du sier "gratulerer", så blir det en forkortelse av "jeg/vi gratulerer". Det siste er mer korrekt, og en vanlig måte å si ting på i flere tilfeller (f.eks "kondolerer" - ikke "kondolere")

".................................."

Skrevet

Men hva slags grammatiske regler bygger det på?

Hva mener du med gramatiske regler? "Gratulerer" er et verb i presens. "Gratulere" er et verb i infinitiv (å gratulere, vi vil (å) gratulere). Normalt brukes presens på noe som foregår i nåtid.

Skrevet

"Å gratulere".

"Jeg gratulerer".

Ergo: "Gratulerer med dagen".

Skrevet

Hva mener du med gramatiske regler? "Gratulerer" er et verb i presens. "Gratulere" er et verb i infinitiv (å gratulere, vi vil (å) gratulere). Normalt brukes presens på noe som foregår i nåtid.

ja, og det er jo NÅ jeg gratulerer...?

Gjest Vi har den ære å gratulere
Skrevet

hm..kanskje uten R stammer fra litt eldre dager, da man gjerne vær litt mer fomell "vi vil gjerne gratulere..."?

Men hvis man bare skal ha gratulere® som et "utrop" da? Gratulere! Eller Gratulerer!

Det står rett og slett slik i ordboka

gratulere ~e're v2 (fra lat., av gratia 'takk') ønske til lykke g- en med dagen / g-r!

g-r! betyr at en r skal settes til i utrop.

Tror du har rett i at "Må jeg få gratulere Dem med dagen! er en formell, gammeldags form, sikkert mer brukt før.

Hvis du tenker deg "Jeg ønsker deg alt godt!" så kan vi forkorte det til "Ønsker deg alt godt!"men ikke "Ønske deg alt godt!".

Skrevet

Det står rett og slett slik i ordboka

gratulere ~e're v2 (fra lat., av gratia 'takk') ønske til lykke g- en med dagen / g-r!

g-r! betyr at en r skal settes til i utrop.

Tror du har rett i at "Må jeg få gratulere Dem med dagen! er en formell, gammeldags form, sikkert mer brukt før.

Hvis du tenker deg "Jeg ønsker deg alt godt!" så kan vi forkorte det til "Ønsker deg alt godt!"men ikke "Ønske deg alt godt!".

Ah, nå skjønner jeg!

Kan bare ikke TRO at jeg lærte feil assa! ;-)

Fæle greier egentlig...i 30 år har jeg skrevet feil på bursdagskort. Er du heeelt sikker på at det ikke finnes et lovlig unntak?

Ønsker det alt godt! (som forøvrig var et godt eksempel for grammatikkblondine)

Skrevet

Det er jo gjerne det :-)

"................................."

Skrevet

Det er jo gjerne det :-)

"................................."

...eh..søren og...jeg skrev jo gjerne kortet FØR jeg kom, da!

Kan ikke TRO at jeg ble så grundig feillært av mora mi! I 30 år har jeg skrevet feil på utallige bursdagskort.

Skam og forferdelse.

Sikker på at det ikke finnes et hederlig, lovlig unntak for den j... ren?

hater å ta feil...i alle fall i så mange år...

Skrevet

den var som søren! Men hva slags gremmatiske regler bygger det på?

Hæ?

Å gå

går....,liksom...

Skrevet

Det HETER vi vil gjerne gratulere..."?

Skrevet

ja, jeg gratulerer er riktig å si. Bytt det ut med sykle så ser du - hehe

Skrevet

Det heter gratulerer med r til slutt. Men som trønder så sier jeg aldri den r-en, men den skrives.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...