Gå til innhold

Gravid, men i arbeid selv om fra før fem spontanaborter.

Anbefalte innlegg

ring1365380892

Jeg har nå to barn i alderen 4 og 3 år. Jeg har fra før av mistet 5 graviditeter i spontanabort. Dette skjedde helst i 9-10 uke, men hadde også en i 4 måned som jeg måtte føde frem.Legene vet ikke hva som er årsak til abortene.

Jeg har nå blitt gravid igjen, og er ca i uke 6 nå. Jeg jobber som pedagogisk leder i barnehage, og mitt spørsmål er: Burde jeg være i jobb siden jeg har den historien jeg har, eller har det ikke noe å si om jeg jobber eller ikke?. Jeg må jo innrømme at jeg er ganske nervøs siden jeg har hatt såpass mange aborter, men også litt engstelig for å bli sykmeldt da jeg må fortelle de på jobben at jeg er gravid( siden det kan gå galt).Hva tenker du om dette?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg forstår at du er engstelig med de mange aborter, men da du har to barn, er det all grunn til å være optimist. Det er ikke vist at sengeleie eller sykmelding kan forebygge spontan abort. Vi regner med at de fleste tidlige aborter skyldes feil ved fosteranlegget, og da er det ’naturen som ordner opp’. Ved senere aborter (etter uke 12) kan årsaken være svikt i livmorhalsen, men det ble vel sjekket da du hadde aborten i uke 14? Jeg foreslår at du ber om en henvisning til vurdering ved fødeavdeling/eller gynekolog for vurdering. Hvis man ved ultralyd ser hjerteaktivitet i uke 7-8 er det stor sannsynlighet for at det vil gå bra.

Lykke til med svangerskapet, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...