elfi Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Mine svigerforekdre begynner å dra på årene. Helsa er heller ikke den beste, De bygde på huset og pusset opp for noen få år siden. Men nå, fungerer det ikke så bra lenger å bo i dette huset. Trappene er blitt et problem,Det er også trapper ute, Stor plen. Nå vil de gjøre om , nær sagt hele huset, flytte vegger o.l. til livsløpsstandard. Flytte inngang til huset også, for bedre adkomst. Barna har snakket frampå til foreldrene om det heller kunne være bedre å kjøpe seg en leilighet i det nye bygget som borettslaget fører opp nå. Men nei. ( Skjønt de tidligere selv har hevdet at når hus og hage, plen og snømåking ble for mye, skulle de få seg en lettvint leilighet) Men det var da, det. Og ikke nå. Vet ikke riktig hvor mye vi kan "presse på" ? Noen gode råd ?. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Tja... Jeg skjønner dilemmaet, men man kan jo ikke tvinge dem heller. Det dere kan gjøre er å gjøre det klart for dem at dere har nok med deres og ikke har anledning til å hjelpe dem med snømåking, gressklipping og annet forefallende på huset og at de da må betale for slik hjelp. 0 Siter
elfi Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 Tja... Jeg skjønner dilemmaet, men man kan jo ikke tvinge dem heller. Det dere kan gjøre er å gjøre det klart for dem at dere har nok med deres og ikke har anledning til å hjelpe dem med snømåking, gressklipping og annet forefallende på huset og at de da må betale for slik hjelp. Vi bor så pass langt unna at vi kan ikke hjelpe til med slike daglige ting. Men vi kjører dit ganske mange helger for å hjelpe til. Og så dette da- skal ikke leie hjelp. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Vi bor så pass langt unna at vi kan ikke hjelpe til med slike daglige ting. Men vi kjører dit ganske mange helger for å hjelpe til. Og så dette da- skal ikke leie hjelp. Nemlig. De færreste eldre vil betale for slik hjelp, men de forventer at ungene skal stille opp for dem. Gjør det klart for dem at dere ikke har anledning til å komme så ofte å hjelpe dem lengre så om de alikevel velger å sitte med huset så må de betale for hjelp. Selvfølgelig kan det føles hjerterått å gjøre dette, men et sted må man sette en grense. Jeg har selv sett det på nært hold og det var et mareritt. 0 Siter
frosken Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Slik jeg ser det, så virker det fornuftig av dem at de tilrettelegger huset sitt bedre med tanke på fremtiden. Er ikke sikkert at de vil ha det noe bedre i en leilighet - det å ha noe å gjøre holder folk ofte friske mye lengre. 0 Siter
elfi Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 Nemlig. De færreste eldre vil betale for slik hjelp, men de forventer at ungene skal stille opp for dem. Gjør det klart for dem at dere ikke har anledning til å komme så ofte å hjelpe dem lengre så om de alikevel velger å sitte med huset så må de betale for hjelp. Selvfølgelig kan det føles hjerterått å gjøre dette, men et sted må man sette en grense. Jeg har selv sett det på nært hold og det var et mareritt. Du har sett det på nært hold selv, ja, da vet du !. Svigerfar har passert 80, svigermor er noe yngre, men dårlig til beins. Min mann og broren ( som bor enda lenger unna) skal treffes hjemme der hos dem nå ganske snart, må vel bli en avklaring da. Jeg er litt skeptisk til ombyggingen av huset,tror ikke det blir så omfattende som de sier nå, når alt kommer til stykket. I tilfelle de blir boende hjemme, MÅ de leie hjelp,det må de i allefall innse. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Du har sett det på nært hold selv, ja, da vet du !. Svigerfar har passert 80, svigermor er noe yngre, men dårlig til beins. Min mann og broren ( som bor enda lenger unna) skal treffes hjemme der hos dem nå ganske snart, må vel bli en avklaring da. Jeg er litt skeptisk til ombyggingen av huset,tror ikke det blir så omfattende som de sier nå, når alt kommer til stykket. I tilfelle de blir boende hjemme, MÅ de leie hjelp,det må de i allefall innse. Jeg skjønner jo at det er vanskelig og vondt å innse at man begynner å bli gammel og kanskje ikke kan bo der man har bodde i "hundre år" lengre, men det er synd de ikke innser at de kunne fått det bedre et annet sted. 0 Siter
elfi Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 Slik jeg ser det, så virker det fornuftig av dem at de tilrettelegger huset sitt bedre med tanke på fremtiden. Er ikke sikkert at de vil ha det noe bedre i en leilighet - det å ha noe å gjøre holder folk ofte friske mye lengre. I deres tilfelle er de ikke i stand til å gjøre så mye. Svigerfar sitter i en stol og dupper for det meste. Hagen har vært deres stolthet- nå forfaller den. Hadde de enda kunne leie seg hjelp , men nei da. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Jeg skjønner jo at det er vanskelig og vondt å innse at man begynner å bli gammel og kanskje ikke kan bo der man har bodde i "hundre år" lengre, men det er synd de ikke innser at de kunne fått det bedre et annet sted. Hvordan kan man vite at de ville hatt det bedre i en liten og praktisk leilighet? Jeg synes det virker som om svigerforeldra tenker fornuftig, jeg, mht å tilrettelegge i huset sitt. Dersom det er der de vil bli boende, synes jeg det skal respekteres så langt det er mulig. Min mormor døde for snart et år sida. Etter at hun blei aleine og fikk store problemer med hjertet, hinta vi frampå om det kunne være aktuelt å flytte til et litt mindre sted med alt på ett plan, men det ville hun ikke. Vi blei da opptatte av at tilg skulle tilrettelegges for henne slik at hun skulle få bo hjemme til siste stund i huset sitt på to fulle etasjer, loft og kjeller. (og selvsagt dårlig planløsning fra 50-tallet med soverom oppe og kjøkken nede, fryser i kjelleren og klessnor på loftet. *s*) Jeg strakk meg veldig lagt for at mormor skulle ha det fint på sine gamle dager, men jaggu er jeg glad i ettertid for at jeg gjorde det. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 I deres tilfelle er de ikke i stand til å gjøre så mye. Svigerfar sitter i en stol og dupper for det meste. Hagen har vært deres stolthet- nå forfaller den. Hadde de enda kunne leie seg hjelp , men nei da. Akkurat det tror jeg handler om at de må innse det sjøl. La han pusle i hagen med det lille han orker, og få noen andre til å gjøre resten. Et lite tips dersom du bor i Oslo-området: Garden er behjelpelige med å skaffe gutter til å jobbe i hagen. De er klare for å tjene noen kroner, det er billig, og ikke minst har de en høy status hos gamle folk. 0 Siter
frosken Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 I deres tilfelle er de ikke i stand til å gjøre så mye. Svigerfar sitter i en stol og dupper for det meste. Hagen har vært deres stolthet- nå forfaller den. Hadde de enda kunne leie seg hjelp , men nei da. Det gjør vel ikke så mye om hagen forfaller? Jeg vet ikke hvor lenge de har bodd i huset sitt, men det knytter seg ofte minner til hus, og i tillegg er det godt å være i kjente omgivelser med gamle naboer osv. Det kan selvfølgelig hende at deres valg er fullstendig irrasjonelt, men det er uansett de selv som må avgjøre hva som gir livskvalitet. Dere kan selvfølgelig si direkte at dere synes de burde flytte, men utover det så må dere respektere valget deres. 0 Siter
frosken Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Hvordan kan man vite at de ville hatt det bedre i en liten og praktisk leilighet? Jeg synes det virker som om svigerforeldra tenker fornuftig, jeg, mht å tilrettelegge i huset sitt. Dersom det er der de vil bli boende, synes jeg det skal respekteres så langt det er mulig. Min mormor døde for snart et år sida. Etter at hun blei aleine og fikk store problemer med hjertet, hinta vi frampå om det kunne være aktuelt å flytte til et litt mindre sted med alt på ett plan, men det ville hun ikke. Vi blei da opptatte av at tilg skulle tilrettelegges for henne slik at hun skulle få bo hjemme til siste stund i huset sitt på to fulle etasjer, loft og kjeller. (og selvsagt dårlig planløsning fra 50-tallet med soverom oppe og kjøkken nede, fryser i kjelleren og klessnor på loftet. *s*) Jeg strakk meg veldig lagt for at mormor skulle ha det fint på sine gamle dager, men jaggu er jeg glad i ettertid for at jeg gjorde det. Du var nettopp et slikt barnebarn som alle ønsker. Var imponert over hvordan du stilte opp! 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Hvordan kan man vite at de ville hatt det bedre i en liten og praktisk leilighet? Jeg synes det virker som om svigerforeldra tenker fornuftig, jeg, mht å tilrettelegge i huset sitt. Dersom det er der de vil bli boende, synes jeg det skal respekteres så langt det er mulig. Min mormor døde for snart et år sida. Etter at hun blei aleine og fikk store problemer med hjertet, hinta vi frampå om det kunne være aktuelt å flytte til et litt mindre sted med alt på ett plan, men det ville hun ikke. Vi blei da opptatte av at tilg skulle tilrettelegges for henne slik at hun skulle få bo hjemme til siste stund i huset sitt på to fulle etasjer, loft og kjeller. (og selvsagt dårlig planløsning fra 50-tallet med soverom oppe og kjøkken nede, fryser i kjelleren og klessnor på loftet. *s*) Jeg strakk meg veldig lagt for at mormor skulle ha det fint på sine gamle dager, men jaggu er jeg glad i ettertid for at jeg gjorde det. Joda, men i dette tilfellet hadde de ingen slektninger som bodde i nærheten. Slektningene måtte kjøre langt og bruke mange av helgene sine på å stelle i hus og hage for de gamle, de gamle nekter selvfølgelig å kjøpe hjelp fra andre. Og da mener jeg at man må innse at man ikke er i stand til å holde på huset lengre. Jeg synes ikke man kan forvente at barna skal slippe det de har i hendene og bruke helgene sine (hva med barnas eget liv!?) på de gamle. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Joda, men i dette tilfellet hadde de ingen slektninger som bodde i nærheten. Slektningene måtte kjøre langt og bruke mange av helgene sine på å stelle i hus og hage for de gamle, de gamle nekter selvfølgelig å kjøpe hjelp fra andre. Og da mener jeg at man må innse at man ikke er i stand til å holde på huset lengre. Jeg synes ikke man kan forvente at barna skal slippe det de har i hendene og bruke helgene sine (hva med barnas eget liv!?) på de gamle. "Og da mener jeg at man må innse at man ikke er i stand til å holde på huset lengre. Jeg synes ikke man kan forvente at barna skal slippe det de har i hendene og bruke helgene sine (hva med barnas eget liv!?) på de gamle. " Akkurat der er jeg faktisk ganske uenig med deg. Jeg sier ikke at de skal slippe det de har i henda og komme løpende, men at man ikke kan bruke noe av tida si på å hjelpe de gamle i familien, synes jeg faktisk er litt smålig. Sånn jeg ser det, har ofte foreldre/besteforeldre brukt mye av sin tid i sitt liv på barn og barnebarn. Når de blir gamle og trenger hjelp til ting, synes jeg det må være naturlig å ta i et tak og se på det som "paybacktime". Skulle da bare mangle! Når det gjelder å finne et annt sted å b, mener jeg fortsatt at man skal strekke seg langt for at de gamle skal få bo hjemme dersom de ønsker det. Det er mye som kan tiklrettelegges i et gammelt og upraktisk hus - alt fra å hive ut badekar og innstallere dusj til trappeheis, sykehussenger, hjemmehjelp/vaskehjelp og hjemmesykepleie. 0 Siter
elfi Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 Hvordan kan man vite at de ville hatt det bedre i en liten og praktisk leilighet? Jeg synes det virker som om svigerforeldra tenker fornuftig, jeg, mht å tilrettelegge i huset sitt. Dersom det er der de vil bli boende, synes jeg det skal respekteres så langt det er mulig. Min mormor døde for snart et år sida. Etter at hun blei aleine og fikk store problemer med hjertet, hinta vi frampå om det kunne være aktuelt å flytte til et litt mindre sted med alt på ett plan, men det ville hun ikke. Vi blei da opptatte av at tilg skulle tilrettelegges for henne slik at hun skulle få bo hjemme til siste stund i huset sitt på to fulle etasjer, loft og kjeller. (og selvsagt dårlig planløsning fra 50-tallet med soverom oppe og kjøkken nede, fryser i kjelleren og klessnor på loftet. *s*) Jeg strakk meg veldig lagt for at mormor skulle ha det fint på sine gamle dager, men jaggu er jeg glad i ettertid for at jeg gjorde det. Svigerforeldrene bor utenfor en liten by. Litt ensomt til egentlig. Nærbutikk og post er forsvunnet. Ja, jeg tror at rent sosialt kunne det fungere bedre i byen, der de søsken begge to. De er nok noe ensomme her. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Svigerforeldrene bor utenfor en liten by. Litt ensomt til egentlig. Nærbutikk og post er forsvunnet. Ja, jeg tror at rent sosialt kunne det fungere bedre i byen, der de søsken begge to. De er nok noe ensomme her. Men hva synes de selv, da? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Du var nettopp et slikt barnebarn som alle ønsker. Var imponert over hvordan du stilte opp! Takk, frosk! Det varmet at du sa det. 0 Siter
elfi Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 Joda, men i dette tilfellet hadde de ingen slektninger som bodde i nærheten. Slektningene måtte kjøre langt og bruke mange av helgene sine på å stelle i hus og hage for de gamle, de gamle nekter selvfølgelig å kjøpe hjelp fra andre. Og da mener jeg at man må innse at man ikke er i stand til å holde på huset lengre. Jeg synes ikke man kan forvente at barna skal slippe det de har i hendene og bruke helgene sine (hva med barnas eget liv!?) på de gamle. Lillemus Jeg skjønner at du forstår en god del ! Det er nok en del ting her i tillegg som jeg kunne ha nevnt.Tror svigerfar "rører" litt, tror som sagt ikke så mye på en slik omfattende ombygging av huset.( Det blir for dyrt) Her i familien arbeider både mor og far i full jobb, 3 barn har vi. 36 mil å kjøre på helga. Vi klarer slett ikke å følge opp som vi "skulle" Jeg er ikke helt uvant med slikt omsorgsarbeid. Bestefar ble boende hos oss da han ble alene( vi hadde best plass) 0 Siter
elfi Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 Men hva synes de selv, da? Svigerfar er vel mest for å bli værende i huset. Svigermor kunne kanskje tenke seg "bylivet, tror jeg. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 "Og da mener jeg at man må innse at man ikke er i stand til å holde på huset lengre. Jeg synes ikke man kan forvente at barna skal slippe det de har i hendene og bruke helgene sine (hva med barnas eget liv!?) på de gamle. " Akkurat der er jeg faktisk ganske uenig med deg. Jeg sier ikke at de skal slippe det de har i henda og komme løpende, men at man ikke kan bruke noe av tida si på å hjelpe de gamle i familien, synes jeg faktisk er litt smålig. Sånn jeg ser det, har ofte foreldre/besteforeldre brukt mye av sin tid i sitt liv på barn og barnebarn. Når de blir gamle og trenger hjelp til ting, synes jeg det må være naturlig å ta i et tak og se på det som "paybacktime". Skulle da bare mangle! Når det gjelder å finne et annt sted å b, mener jeg fortsatt at man skal strekke seg langt for at de gamle skal få bo hjemme dersom de ønsker det. Det er mye som kan tiklrettelegges i et gammelt og upraktisk hus - alt fra å hive ut badekar og innstallere dusj til trappeheis, sykehussenger, hjemmehjelp/vaskehjelp og hjemmesykepleie. Har du prøvd å fått gamle. stae mennesker (har inntrykk av at disse ikke er av de letteste) til å gå med på å få hjemmehjelp? Mange eldre vil ikke ha fremmede i huset. Strømmer mange minner på her nå.... *Sukk* Selvfølgelig skal man hjelpe så langt man har muligheter til, men i dette tilfellet dreier det seg om barn som bor 16 mil unna! Kanskje er begge i full jobb og har småbarn i tillegg - da er som regel både hverdag og helg fyllt opp! Husker i alle fall at det tæret kraftig på tålmodigheten min at eksen dro til sin far hver eneste søndag i flere år. Jeg er glad han stilte opp for ham, det er ikke det, men vi skulle gjerne hatt litt tid sammen som familie også. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.